Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Práce s počítačem Ročník: 1. ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Vít Michalec Barevné modely Anotace: Materiál seznamuje s barevnými modely, druhy a způsoby míchání barev, včetně jejich výhod, nevýhod. Klíčová slova: barevný model CMYK, barevný model RGB, barevný model HSB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Michalec Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 – Výuka nového tisíciletí Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 30 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PRPBG1_15
Barevný model Barevný model definuje základní barvy zobrazené počítačem Popisuje způsob míchání barev tak, aby se obraz co nejvíce blížil realitě Používá se několik barevných modelů Každý barevný model pracuje s jinými základními barvami. Vzájemnou kombinací základních barev se vytváří všechny ostatní barevné odstíny
Způsoby míchání barev Aditivní Subtraktivní Jednotlivé barvy se sčítají, výsledkem je světlo větší intenzity Této způsob je použitý u monitorů a displejů Subtraktivní Přidáním barvy se ubírá intenzita původního světla Světlo prochází přidávanými barvami a je pohlcováno Použití - tiskárny
Barevný model RGB Je aditivní barevný model Využívá tří základních barev Červená – Red Zelená – Green Modrá – Blue Ostatní barvy jsou vytvořeny mícháním základních barev Použití – monitor, displej Obr.2
Barevný model CMY, CMYK Je subtraktivní barevný model Základní barvy jsou Purpurová - M Azurová - C Žlutá – Y Jejich smícháním vznikne černá barva Přidává se černá barva - K Použití - tiskárny Obr.1
Barevný model HSB Model HSB tři základní parametry Odstín (tón) - Balance Jas - Hue Sytost – Saturation Další barevné modely HSL je podobný modelu HSB YUV se používá v televizním vysílání
Bitmapová (rastrová) grafika Výhody Lze upravovat jas, kontrast, barvy v obrázku U fotek věrné zachování původní scény Nevýhody Velké prostorové nároky na uložení Při zvětšování dochází ke snížení kvality obrazu (rozmazání) Bitmapová grafika je uložena ve formátech: bmp, jpeg, gif, tiff, png a dalších
Vektorová grafika Obraz je složen z jednotlivých objektů – úseček, křivek, kružnic a dalších Tyto objekty lze samostatně upravovat – např. zvětšovat, otáčet, posouvat Objekty se mohou překrývat, prolínat Využití vektorové grafiky Tvorba tiskovin (oblast DTP) Technické výkresy, schémata, diagramy Počítačové animace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Veškeré použité informace pocházejí z uvedené literatury a portálu Wikipedie z níže uvedených adres: [1] Navrátil, Pavel: Počítačová grafika a multimédia. Computer Media s.r.o., 112 stran, 2007 [2] http://cs.wikipedia.org/wiki/Barevn%C3%BD_model[cit.2013-01-12] [3] http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:AdditiveColorMixiing.svg&page=1 [cit.2013-01-12] [4] Obr.2: Quark67, 16. 9. 2008, 14:54, [cit.2013-01-12] Soubor:AdditiveColorMixiing.svg&page=1 Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:AdditiveColorMixiing.svg&page=1 [cit.2013-01-12] [5] Obr.1: Cantus, 19. 4. 2005, 09:53 [cit.2013-01-12] Soubor:SubtractiveColorMixing.png Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SubtractiveColorMixing.png Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Michalec Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.