Práce s kodifikačními jazykovými příručkami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Násobení a dělení lomených výrazů
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceVysvětlení.
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Způsoby hledání zaměstnání, úřad práce 1 – Hledání zaměstnání
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Pády podstatných jmen, rod mužský, člen určitý
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Životní cyklus výrobku
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Identifikace regulovaných soustav
Ukazovací zájmena VY_32_INOVACE_05_088
Zásoby, peněžní prostředky, pohledávky
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Pracovní třídy zesilovačů
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Základní typy organických reakcí
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Časování pravidelných sloves (přítomný čas)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen určitý
Perfektum slabých sloves
Názvosloví oxidů VY_32_INOVACE_29_583
Otázka, přítomný průběhový
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Osobní zájmena v čísle množném
Časování sloves se změnou kmene
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Časování silných sloves, 3.skupina, e - ie
Trh a jeho fungování, zaměstnání, podnikání 1 – Trh
Transkript prezentace:

Práce s kodifikačními jazykovými příručkami STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce s kodifikačními jazykovými příručkami VY_32_INOVACE_34_684 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 34 Anotace Jazykověda – práce s kodifikačními a jinými jazykovými příručkami Klíčová slova Kodifikační příručky, Pravidla českého pravopisu, Výslovnost spisovné češtiny, … Předmět Český jazyk a literatura Autor, spoluautor PhDr. Jaroslav Svoboda Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, jazyková cvičení Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Procvičování, doplňování Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník Mechanik seřizovač, Podnikání Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

Práce s kodifikačními a jinými jazykovými prostředky STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Práce s kodifikačními a jinými jazykovými prostředky Jevy pravopisné a jevy výslovnostní V kterém bodě jsou uvedena jen slova, v nichž vyslovujeme šest hlásek? 1) tvaroh, průběh, pěnový 2) fialka, měsíc, pěstní 3) běžky, číšník, praxe b) V kterém bodě jsou uvedena slova , v nichž ( u všech) dochází ke spodobě znělosti některé z hlásek? 1)rohožka, kdy, hádka 2) sázka, strana, řádka 3) ledový, ctnost, přes dvůr c) V kterém bodě odpovídá zápis v hranaté závorce spisovné v ýslovnosti ? obědvat [objedvat] město [město] shluk [ zhluk] Přepiš větu do hranaté závorky podle výslovnosti : K večeru ho najdeš na malém hřišti. Urči všechny hlásky ve slově „najdeš“. Klllllll

Doplňte dvojice Píšeme Čteme STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Doplňte dvojice Píšeme Čteme Zpěvaví ptáci = [ ] [ fshúru ] pod stolem [ ] [ prách ] přestávka [ ] [ natšení ] Jak vyslovujeme ř v těchto slovech : a) kouř b) dřel c) utřel d) setřel e) sestřička Jak vyslovujeme znělé souhlásky na konci slova? ( dub, vůz, běž, sjezd, lev, sud,…) Jakou hláskou je V ? Ovlivňuje výslovnost skupin? Dolož na příkladech : svolat – zvolat , s vámi - z vás Iba

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje V které kodifikační příručce se můžeme o normách výslovnosti poučit? Která kodifikační příručka obsahuje pravopisné normy? Popiš strukturu této příručky. Která z kodifikačních příruček obsahuje normy gramatické? Která norma předepisuje psaní předložky s ? S kterými pády se tato předložka pojí? Které spojení je napsáno podle normy? Kdo s koho x kdo z koho být s to x být z to = ( být schopen) Kdy lze podle normy psát a jak psát v 2. p. : se stolu x ze stolu s prstu x z prstu Které normy předepisují pravopis i / y po obojetných souhláskách? Iba

Vysvětlete rozdíl, případně vymyslete na daná slova věty: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vysvětlete rozdíl, případně vymyslete na daná slova věty: lýčený x nalíčený obličej vyplývat x vyplivat něco na zem lyska ( vodní pták) x líska ( lískový keř) blýská se x blízká ( nedaleká) mlýn, mlynář, mlýnice x mlít mýval (medvěd) x míval( měl) pyl x pil sypat x sípat výr x vír vysít x viset nazývat se x nazívat se POZOR : Příjmení se pravopisným pravidlům mnohdy nepodřizují, můžeme se proto setkat se jménem Býček i Bíček, Sirovátka i Syrovátka, Sýkora i Síkora, Lysý i Lisý ,… Která norma předepisuje pravopis skupiny souhlásek? Proč se přídavná jména (adjektiva) jako: havraní, krocaní, kuní, … píší vždy jen s jedním n? Proč se přídavné jméno raný píše s jedním n a přídavné jméno ranní se dvěma n ?: Vyhledejte normu , která se zabývá dvojicemi slov lišícími se předponami s- a z - a vysvětlete rozdíly: směna x změna, svolat x zvolat, sběh x zběh, správa x zpráva, sbít x zbít, stěžovat se x ztěžovat si, smotat x zmotat

Jak se píší zkratky? Které pravopisné normy o nich pojednávají? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jak se píší zkratky? Které pravopisné normy o nich pojednávají? Uveďte některou ze zkratek vědeckých hodností. Jak jsou zpracovávána hesla ve slovníkové části Pravidel českého pravopisu(PSP)? Co znamenají výrazy v hranatých závorkách? Co znamenají následující zkratky -\ neskl., přech., řidč., Co se uvádí vždy u podstatných jmen? Kterého rodu je podstatné jméno astma? Jak je zpracováno heslo čára? Co vše se o něm uvádí? V kterém tvaru jsou uváděna slovesa ( verba)? Co vše je např. uvedeno u hesla ožíti? Jak se vyslovují a píší následující slova : exkurze filosofie epizoda impresionismus

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kde zjistíme význam slova impresionismus ? Jak se vyslovují správně následující slova – exil, existovat, existence? Které písmeno se píše v koncovce 1. pádu množného čísla podstatného jména tác? Zdůvodni! Která podoba adjektiva je správná : plzeňský x plzenský ? Jak se vyslovuje v češtině slovo dikobraz? Které písmeno je třeba doplnit ve slově ub-kace? Jakou podobu má příjmení ženy, jejíž muž se jmenuje Švec? Píše se správně žoldnéř, nebo žoldneř? Co je správně? 30 míst k sedění, nebo k sezení? Jakou podobu má 2. pád od místního jména Sedlec? Označuje se grafickými podobami Brazílie a Brasilia totéž? Píše se správně ragů nebo ragú? Píše se správně – dohromady x do hromady na horu x nahoru o pravdu x opravdu Vysvětli na příkladech. Ve které kodifikační příručce se můžeme dozvědět o tom, že slovo panelák slovem hovorovým, slovo jitro knižním, slovo luna slovem básnickým, bordel slovem vulgárním ?

Použité zdroje Vlastní zdroje STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje