Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Advertisements

POROVNÁNÍ Otec jedné velmi bohaté rodiny vzal jednou svého syna na venkov, aby mu ukázal v jaké bídě někteří lidé žijí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_04
Pohádka.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Božena Němcová Ladislava Helerová
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Floriánová Třída/ročník:
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Pohádka
Lidová pohádka Mgr.Hana Hoberlová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_28.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.5 B. Němcová Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 007 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sběratelé lidových pohádek u nás
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Mluvnické kategorie podstatných jmen Název sady: VY_32_Inovace Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_Tru_II_12 Pohádka trochu jinak Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POHÁDKY Bylo, nebylo, za devatero lesy a devatero horami……… Žil,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pohádka 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VY_12_INOVACE_C6.01 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: listopad 2011 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_15 TÉMA:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Šípková Růženka TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Romský slovesný folklor
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_20   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Dobrá Jana VY_32_Inovace_ Pohádka
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.2_pohadky Název: Pohádky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
POROVNÁNÍ Otec jedné velmi bohaté rodiny vzal jednou svého syna na venkov, aby mu ukázal v jaké bídě někteří lidé žijí.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_42_Božena Němcová
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název : VY_32_INOVACE_2B33Čj5_Pohádka
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Spisovatelé a ilustrátoři
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Český jazyk a literatura 3. ročník
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Pohádka. Před dávnými a dávnými časy,
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.13 Pohádka Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává výklad o vzniku a významu lidových pohádek jako žánru lidové slovesnosti. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

Lidové pohádky Lidové pohádky patří k nejstarším projevům ústní slovesnosti. Každý národ vypodobnil svůj způsob života ve vymyšlených příbězích, kde hrdinové překonali bezpráví či chudobu a svým důvtipem, dobrým srdcem a poctivostí vítězili nad zlem, příkořím osudu i lidí… Zvláštností českých pohádek je to, že zlo nebývá úplně zničeno, ale často je napraveno.

Pohádka (báchorka) Vyprávění se zajímavým, napínavým dějem Vyjadřuje touhu prostých lidí po spravedlnosti a lepším životě Lidé věděli, že zázraky se nedějí, proto řešili složité situace pomocí nadpřirozených bytostí nebo kouzelných předmětů Hlavní hrdina je kladný, překonává překážky a nástrahy. Plní většinou tři úkoly Dobro obvykle zvítězí nad zlem, zlo je potrestáno nebo napraveno

Znaky pohádek Typický začátek Tři úkoly, tři hádanky Byl jednou jeden… Kdysi dávno… Za sedmero/devatero horami…. Typický konec A žili spolu šťastně až do smrti. A byla svatba: já jsem na ní také byl, dobře jedl, dobře pil…. A jestli neumřeli, žijí dodnes. Magická čísla tři, sedm, devět, dvanáct Tři úkoly, tři hádanky Protiklady chudý – bohatý, chytrý – hloupý… Nadpřirozené bytosti/schopnosti …draci, kouzelný dědeček/babička, skřítkové, čarodějnice…/zvířata mluví, hrdina je neviditelný, zmizí, objeví se … Kouzelné věci prsten, hůlka, koberec, sedmimílové boty

Chytrá horákyně Pohádka Boženy Němcové, hlavní hrdinkou je dívka. Autorka věřila, že ženy jsou stejně statečné jako muži Jedna z mála pohádek, kde nepomáhají hrdinům čáry a kouzla 1. Ve které další pohádce B. Němcové je hlavní hrdinkou dívka? 2. Ve které známé knize B. Němcové je hlavní hrdinkou žena? 3. Jakým způsobem vítězí Manka nad zlem a nespravedlností?

Řešení: 1. Sedmero krkavců, O princezně se zlatou hvězdou na čele… 2. Babička (povídky Divá Bára, Karla…) 3. Svou moudrostí, důvtipem, chytrostí, zkušenostmi…

Podtrhni místa typická pro pohádku: Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku…. Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů… Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici.

Řešení: Magická čísla Hádanky Tři úkoly Protiklady Když šlo děvčeti na dvanáctý rok, dal ji k bratru za husopasku…. Manka sloužila tři léta poctivě a bez reptáni, otec ale churavěl a stárnul, a ona musela domů… Pan prokurátor byl v rozpacích. Bohatého by si nerad byl rozhněval, a chudý měl přece právo na své straně. Rozsoudil tedy chytrým způsobem. Zavolal si každého zvlášť a dal jim hádačky: "Co je nejbystřejšího, co je nejsladšího a co nejbohatšího?" s tím doložením, kdo to uhodne, že dostane jalovici. Magická čísla Hádanky Tři úkoly Protiklady

Jak byste odpověděli na otázky vy?

Řešení hádanek – sedlák a chalupník: Sedlák: „Inu, já myslím, že nemůže být nic bystřejšího nad mého špicla, který všecko vyčmuchá a vyslídí, nic sladšího nad můj sud medu, který již čtyři léta leží, nic bohatšího než moje truhla tolarů.“ Chalupník: „Milostivý pane, já myslím, nejbystřejší že je oko, které mžikem všecko přehlídne, nejsladší že je spaní, neboť ať je člověk jak chce zarmoucen a utrmácen, když spí, neví o ničem a někdy se i ve snu potěší, a nejbohatší že je zem, z níž všecko naše bohatství pochází.“

Zhodnoť odpovědi obou bratrů: Oba odpovídali na základě svých zkušeností. Proč bohatý sedlák považoval za největší bohatství pro život majetek? Jak uvažovali prostí lidé? Řešení: Bohatí se v pohádkách starali jen o to, aby měli co nejvíce peněz, kdežto obyčejní lidé věděli ze zkušenosti, že peníze nejsou všechno - zdraví ani lásku si nelze koupit. Vážili si i maličkostí všedního dne.

Prokurátor chtěl vědět, jestli si Manka poradí i s dalším úkolem. Opět se uplatnilo magické číslo 3 Vzpomeň si, jak úkoly zněly a jak je Manka vyřešila. Obrázek ti napoví:

Řešení: Úkol: „Dobře tedy, když je tvá dcera tak chytrá, ať přijde zítra ke mně, ale ať to není ani ve dne ani v noci, ani ustrojená ani nahá, ani pěšky ani na voze.“ Řešení úkolu: Manka vzala režný, velmi řídký žok, oblékla ho na sebe, na jednu nohu vzala punčochu, na druhou naboso střevíc, a když bylo ke třetí hodině, mezi dnem a nocí, sedla na kozu a napolo pěšky, napolo po jezdecku do města se dostala.

Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. e-shop rychle cz [online]. [cit. 12.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.eshop-rychle.cz/tataro-eshop/eshop/7-1-omalovanky-ke-stazeni/12-2-pohadky/5/210-chytra-horakyne www.office.microsoft.com Obrázky z galerie Klipart