ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola název školy ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola autor Mgr. Venuše PLÁŠILOVÁ název VY_32_INOVACE_20_NJ_CASOVANISLOVES téma Časování sloves číslo projektu CZ.1.07/1.04.00/21.2803
Anotace, metodika Tento učební materiál je určen 7. a 8. ročníku a je zaměřen na výklad a procvičování časování sloves v přítomném čase. Nejprve učitel žákům vyloží teorii – uvede způsob práce se slovesem při jeho časování. Poté je na další straně ukázáno časování na slovese kommen názorně v tabulce. Druhá část prezentace je procvičovací – doplňování koncovek do tabulek, doplňování slov z nabídky přímo do vět (dle zadaných osob).
Teorie slovesa jsou ve slovnících ve tvaru infinitivním – infinitivy jsou v němčině zakončeny vždy na –en (např. kommen, fahren, baden, sprechen), v čj na –t (dělat, mluvit) než začneme sloveso časovat, musíme OD SLOVESA ODTRHNOUT právě tuto infinitivní KONCOVKU, zůstane nám tedy jen slovesný kmen. Při časování má každá osoba přidělenou OSOBNÍ KONCOVKU, kterou napojíme na slovesný kmen. ! ukázka časování na další straně !
ČASOVÁNÍ sloves jednotné číslo ich komm -e du -st er sie es -t množné číslo wir komm -en ihr -t sie Sie kommen – pocházet, přicházet
Doplňte k zadaným osobám a slovesům správnou koncovku jednotné číslo ich fahr… du mach… er tanz... sie reis… es komm… množné číslo wir komm… ihr sprech… sie bad… Sie lauf…
Řešení jednotné číslo ich fahre du machst er tanzt sie reist es kommt množné číslo wir kommen ihr sprecht sie baden Sie laufen
Doplňte do textu slovesa z nabídky. * machst * kommt * kommen * heißt * schwimmen * wohnt * sprecht Wir …………….. im Sommer oft im Fluss. Heike ……… in Prag, aber sie ……… aus Pilsen. Wie ……… dein Bruder? ………… ihr Englisch? Was ……….. du am Samstag? Woher …….. deine Großeltern?
Řešení Wir schwimmen im Sommer oft im Fluss. Heike wohnt in Prag, aber sie kommt aus Pilsen. Wie heißt dein Bruder? Sprecht ihr Englisch? Was machst du am Samstag? Woher kommen deine Großeltern?
Shrnutí práce s materiálem, užití v hodině Díky přehlednosti žáci snadno pochopili princip časování sloves v němčině. Vše si řádně opsali, aby se k látce mohli doma případně vrátit a vše si zopakovat. Řešení úloh jim většinou nedělalo problémy, jen doplňování sloves do vět bylo složitější, protože se nejprve museli zamyslet nad samotným výběrem vhodného slovesa.