ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ VI _2_14_ Druhy podstatných jmen Šablona číslo: VI Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr. Radmila Sálová
Anotace: Opakování a doplnění učiva o podstatných jménech. Očekávaný výstup: Žáci rozlišují podstatná jména obecná a vlastní, konkrétní a abstraktní, pomnožná, hromadná a látková. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 15 let Klíčová slova: podst. jm. konkrétní, abstraktní, obecná, vlastní, pomnožná, hromadná, látková Pomůcky a materiál: PC, sešit
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si opakují probrané učivo o podstatných jménech, rozlišují jména obecná a vlastní, konkrétní a abstraktní. Nové učivo: podstatná jména pomnožná, hromadná a látková.
Podstatná jména - substantiva jsou názvy osob ( dítě, záchranář ) zvířat ( pes, králík ) věcí ( stůl, kniha ) a samostatné názvy vlastností ( pečlivost ) dějů ( létání, kreslení ) vztahů ( láska, nenávist ). jsou slova ohebná (skloňují se) – vyjadřují mluvnické kategorie: rod (u r. mužského i životnost) číslo pád
Podstatná jména - substantiva skloňují se jsou slova ohebná. vyjadřují tedy mluvnické kategorie: mají jeden ze tří jmenných rodů rod (u r. mužského i životnost) číslo pád Pozn. vzor není mluvnickou kategorií. Pomáhá třídit slova se stejnou koncovkou. Nejdříve musíme určit gramatické kategorie, pak můžeme zařadit ke vzoru.
Podstatná jména obecná vlastní pes město řeka Alík Jičín Cidlina označují kteroukoli osobu, zvíře nebo věc toho druhu př. muž pes město řeka Píší se s malým počátečním písmenem. označují jedinečnou osobu, zvíře nebo věc př. Václav Nový Alík Jičín Cidlina Píší se s velkým počátečním písmenem.
Úkol č. 1 Oprav velká písmena u vlastních jmen město liberec prachovské skály dobrá voda u hořic italové a francouzi rychlé šípy jaroslava foglara miluščina kočka micka navštívili jsme babiččino údolí sejdeme se na šibeňáku
Podstatná jména konkrétní abstraktní názvy osob zvířat věcí př. dívka krokodýl květina názvy vlastností dějů vztahů př. závist běhání láska
Úkol č. 2 Vyber si z následující nabídky některá podstatná jména a použij je ve větách jednou v konkrétním a jednou v abstraktním významu: psaní, šití, topení, jízda, cesta, stavba
Úkol č. 3 Utvoř podstatná jména, která vyjadřují činnost: malovat okopávat veslovat psát číst cvičit nahradit ukončit
Podstatná jména pomnožná – mají pouze tvary čísla množného, ale označují pouze jednu věc např. nůžky, plavky, noviny, kalhoty, housle,ústa,... hromadná – mají jen tvary čísla jednotného, i když označují více věcí téhož druhu -í : dříví, kamení - oví: křoví, stromoví, sloupoví - stvo/- ctvo: rostlinstvo, ptactvo, žactvo ale i : hmyz, skot, mládež, dubina, topivo
Podstatná jména látková – označují látku samu bez zřetele na množství např. káva, sůl, uhlí, prach, mák, pšenice, písek,voda, mléko, železo Pozn. Ve významu látkovém se používají jen v č. jedn., v množ. čísle mají pozměněný význam: 2 vody = 2 sklenice / lahve vody 3 kávy = 3 šálky kávy apod. železa = pouta nebo past na zvěř
Úkol č. 4 Označ, ve kterém řádku jsou pouze příslušná podstatná jména. Jména hromadná a) včelstvo, zrní, chudina, kvítí b) mládež, jehličí, sníh, loďstvo c) nádobí, šachy, žactvo, hmyz Jména pomnožná a) housle, hrábě, povidla, pivo b) narozeniny, varhany, Vršovice, spalničky c) Vánoce, koření, noviny, vrata Jména látková a)zvěř, mouka, voda, beton b) mléko,játra, železo, víno c) dřevo, žito, cukr, čočka
Úkol č. 4 - řešení Jména hromadná a) včelstvo, zrní, chudina, kvítí b) mládež, jehličí, sníh, loďstvo c) nádobí, šachy, žactvo, hmyz Jména pomnožná a) housle, hrábě, povidla, pivo b) narozeniny, varhany, Vršovice, spalničky c) Vánoce, koření, noviny, vrata Jména látková a)zvěř, mouka, voda, beton b) mléko,játra, železo, víno c) dřevo, žito, cukr, čočka
Použité zdroje: V. Styblík, M. Čechová, Z. Hlavsa, A. Tejnor: Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy, Fortuna, Praha 1992, ISBN 80-85298-36-8