ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Lenka Venclová Podstatná jména NÍŽE UVEDENÁ POUŽIJ VE VĚTÁCH TAK, ABY JEDNOU BYLA VE VÝZNAMU ABSTRAKTNÍM KONKRÉTNÍM PSANÍ CESTA.
PODSTATNÁ JMÉNA.
Druhy podstatných jmen
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na dělení podstatných jmen. Obsahuje dělení podstatných jmen na konkrétní a abstraktní a pomnožná,
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Podstatná jména.
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
VY_12_INOVACE_06_DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_012_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Podstatná jména látková. Látková podstatná jména mají zpravidla jen tvary jednotného čísla a označují se jimi jak část, tak i celek, tedy látku samu bez.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podstatná jména konkrétní, abstraktní, hromadná, pomnožná, látková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména Výkladová prezentace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_16_24_Podstatná jména
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Příprava na PP ČJ – 6. třída
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
AUTOR : Mgr. Jana Christenová
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ VI _2_14_ Druhy podstatných jmen Šablona číslo: VI Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 14 Autor: Mgr. Radmila Sálová

Anotace: Opakování a doplnění učiva o podstatných jménech. Očekávaný výstup: Žáci rozlišují podstatná jména obecná a vlastní, konkrétní a abstraktní, pomnožná, hromadná a látková. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 15 let Klíčová slova: podst. jm. konkrétní, abstraktní, obecná, vlastní, pomnožná, hromadná, látková Pomůcky a materiál: PC, sešit

Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si opakují probrané učivo o podstatných jménech, rozlišují jména obecná a vlastní, konkrétní a abstraktní. Nové učivo: podstatná jména pomnožná, hromadná a látková.

Podstatná jména - substantiva jsou názvy osob ( dítě, záchranář ) zvířat ( pes, králík ) věcí ( stůl, kniha ) a samostatné názvy vlastností ( pečlivost ) dějů ( létání, kreslení ) vztahů ( láska, nenávist ). jsou slova ohebná (skloňují se) – vyjadřují mluvnické kategorie: rod (u r. mužského i životnost) číslo pád

Podstatná jména - substantiva skloňují se jsou slova ohebná. vyjadřují tedy mluvnické kategorie: mají jeden ze tří jmenných rodů rod (u r. mužského i životnost) číslo pád Pozn. vzor není mluvnickou kategorií. Pomáhá třídit slova se stejnou koncovkou. Nejdříve musíme určit gramatické kategorie, pak můžeme zařadit ke vzoru.

Podstatná jména obecná vlastní pes město řeka Alík Jičín Cidlina označují kteroukoli osobu, zvíře nebo věc toho druhu př. muž pes město řeka Píší se s malým počátečním písmenem. označují jedinečnou osobu, zvíře nebo věc př. Václav Nový Alík Jičín Cidlina Píší se s velkým počátečním písmenem.

Úkol č. 1 Oprav velká písmena u vlastních jmen město liberec prachovské skály dobrá voda u hořic italové a francouzi rychlé šípy jaroslava foglara miluščina kočka micka navštívili jsme babiččino údolí sejdeme se na šibeňáku

Podstatná jména konkrétní abstraktní názvy osob zvířat věcí př. dívka krokodýl květina názvy vlastností dějů vztahů př. závist běhání láska

Úkol č. 2 Vyber si z následující nabídky některá podstatná jména a použij je ve větách jednou v konkrétním a jednou v abstraktním významu: psaní, šití, topení, jízda, cesta, stavba

Úkol č. 3 Utvoř podstatná jména, která vyjadřují činnost: malovat okopávat veslovat psát číst cvičit nahradit ukončit

Podstatná jména pomnožná – mají pouze tvary čísla množného, ale označují pouze jednu věc např. nůžky, plavky, noviny, kalhoty, housle,ústa,... hromadná – mají jen tvary čísla jednotného, i když označují více věcí téhož druhu -í : dříví, kamení - oví: křoví, stromoví, sloupoví - stvo/- ctvo: rostlinstvo, ptactvo, žactvo ale i : hmyz, skot, mládež, dubina, topivo

Podstatná jména látková – označují látku samu bez zřetele na množství např. káva, sůl, uhlí, prach, mák, pšenice, písek,voda, mléko, železo Pozn. Ve významu látkovém se používají jen v č. jedn., v množ. čísle mají pozměněný význam: 2 vody = 2 sklenice / lahve vody 3 kávy = 3 šálky kávy apod. železa = pouta nebo past na zvěř

Úkol č. 4 Označ, ve kterém řádku jsou pouze příslušná podstatná jména. Jména hromadná a) včelstvo, zrní, chudina, kvítí b) mládež, jehličí, sníh, loďstvo c) nádobí, šachy, žactvo, hmyz Jména pomnožná a) housle, hrábě, povidla, pivo b) narozeniny, varhany, Vršovice, spalničky c) Vánoce, koření, noviny, vrata Jména látková a)zvěř, mouka, voda, beton b) mléko,játra, železo, víno c) dřevo, žito, cukr, čočka

Úkol č. 4 - řešení Jména hromadná a) včelstvo, zrní, chudina, kvítí b) mládež, jehličí, sníh, loďstvo c) nádobí, šachy, žactvo, hmyz Jména pomnožná a) housle, hrábě, povidla, pivo b) narozeniny, varhany, Vršovice, spalničky c) Vánoce, koření, noviny, vrata Jména látková a)zvěř, mouka, voda, beton b) mléko,játra, železo, víno c) dřevo, žito, cukr, čočka

Použité zdroje: V. Styblík, M. Čechová, Z. Hlavsa, A. Tejnor: Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy, Fortuna, Praha 1992, ISBN 80-85298-36-8