ČOČKY Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Zobrazování optickými soustavami
Rozdělení kulových zrcadel a zobrazovací význačné paprsky
Zobrazení dutým zrcadlem
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Rozptylka prostor obrazový prostor předmětový f f S o F2 F1
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Optické zobrazování Základní pojmy
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
DALEKOHLEDY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Fyzika Čočky.
zpracovaný v rámci projektu
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
PaedDr. Jozef Beňuška ZOBRAZOVÁNÍ ODRAZEM NA KULOVÉ PLOŠE aneb Kdy se v zrcadle vidíme převrácení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
O spojkách a rozptylkách
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Zobrazení čočkami.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Škola a sport
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

ČOČKY Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Úvod Určitě jste předměty někdy pozorovali lupou, brýlemi, mikroskopem či dalekohledem. Základem těchto přístrojů jsou čočky. Jsou to tělesa zpravidla vybroušená ze skla, ve kterých se lomem mění směr procházejících paprsků.

Existují 2 druhy čoček: spojky a rozptylky Spojky mění dopadající rovnoběžný paprsek na sbíhavý. Rozptylky mění dopadající rovnoběžný paprsek na rozbíhavý.

F F’ VYSVĚTLENÍ Ve spojkách se lomem mění směr procházejících paprsků: světlo se nejprve ze vzduchu dostává do skla… lom ke kolmici pak vychází ze skla do vzduchu… lom od kolmice O F F’ 4

VYSVĚTLENÍ V rozptylkách se lomem mění směr procházejících paprsků: 1) světlo se nejprve ze vzduchu dostává do skla… lom ke kolmici 2) pak vychází ze skla do vzduchu… lom od kolmice F’ F O 5

– mění rovnoběžný svazek paprsků ve svazek sbíhavý Spojky – druhy spojek: dvojvypuklá ploskovypuklá c) dutovypuklá d) schem. značka spojky – mění rovnoběžný svazek paprsků ve svazek sbíhavý – uprostřed nejtlustší 6

g) schem. značka rozptylky – druhy rozptylek: d) dvojdutá e) ploskodutá f) vypuklodutá g) schem. značka rozptylky – mění rovnoběžný svazek paprsků ve svazek rozbíhavý – uprostřed je nejtenčí 7

Názvosloví u čoček (náčrt!) ohnisková vzdálenost f F O S optický střed optická osa Necháme-li dopadat na čočku (spojku) svazek rovnoběžných paprsků, paprsky se lámou ve sbíhavé a všechny se protínají v jednom bodě = ohnisko (F). 8

Při geometrické konstrukci obrazu využíváme dva ze 3 význačných paprsků: (udělej si náčrtky!) 1. Paprsek procházející optickým středem O čočky se neláme. 2. Paprsek dopadající rovnoběžně s optickou osou na čočku se láme do obrazového ohniska F´. 3. Paprsek procházející bodem F se láme rovnoběžně s optickou osou. A 2 A 2 3 F F' F' F 3 A' 1 1

Procvičení Rozhodni, který paprsek je správně zakreslen: správně! 3 o F´ správně! F S 2 1 3 1 F o S správně! F´ 2 B 10

Konstrukce obrazu předmětu při zobrazení spojkou a > 2f Obraz: - skutečný - převrácený - zmenšený F F' 1 2 a = 2f Obraz: - skutečný - převrácený - stejně velký F F' 1 2

f < a > 2f Obraz: - skutečný - převrácený - zvětšený a = f 1 a = f 2 Obraz je v nekonečnu. F F' 2 1

Konstrukce obrazu předmětu při zobrazení rozptylkou a < f Obraz: - neskutečný - přímý - zvětšený F F' 2 1 Konstrukce obrazu předmětu při zobrazení rozptylkou 2 Obraz: - neskutečný - přímý - zmenšený F' F 1

Otázky Jak poznáš hmatem, zda je skleněná čočka spojka nebo rozptylka? Jak pohledem skrz čočku zjistíš, je-li to spojka, nebo Jaký obraz svíčky můžeš vytvořit pomocí rozptylky?

Použité obrázky – autor. Použité kliparty – z kolekce PowerPoint 2003.