Spojení všech uměleckých druhů v jeden celek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Advertisements

KUBISMUS a Pablo Picasso.
E C C E H O M O ABRAHA M BLOEMAERT * Gorinchem Utrecht 1651.
Baroko Baroko je umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a Vznikl v Itálii a rozšířil se po celé Evropě a v jejích koloniích.
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Doba Charakteristika Znaky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Itálie Francie Španělsko
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Přechod od renesance k baroku
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Evropská barokní malba Barokní klasicismus
Gotická kultura.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc.
Barokní umění.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Kulturní dějiny 29. dubna 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Baroko Život v barokní době.
17. a první polovina 18. století
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance a humanismus v Itálii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Baroko Malířství Společnost.
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Benátská malířská škola
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO

Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
RENESANCE - pokračování
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
IMPRESIONISMUS.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Manýrismus V projevech výtvarného umění. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Peter Paul Rubens ● Alexander Mansurov. Peter Paul Rubens ● Narozen ● otec zemřel, matka se vrací do Antverp, Petr Paul a jeho bratr posláni.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

Spojení všech uměleckých druhů v jeden celek. Baroko G.L. Bernini: „Michelangelo byl malíř, architekt a sochař, ale já jsem umělec.“ Spojení všech uměleckých druhů v jeden celek.

Antonio Allegri da Correggio Vrcholná renesance – barokní způsob malby Svatá noc (1530) – v tmavé zřícenině chléva se stane zázrak – novorozeně vyzařuje světlo a ozařuje obličeje kolem.

Correggion těžil z objevu, že k vyvážení tvarů a umístění našeho pohledu lze využít barvy a světla. Světlo přitahuje pozornost a modeluje ostatní figury.

Nanebevzetí Pany Marie – katedrála v Parmě. Correggio – charakteristický rys při malbě kopule – chtěl otevřít klenbu a poskytnout iluzi, že strop se otevřel a je vidět nebe. Mistrovské zvládnutí světelných účinků – slunce, nasvětlená oblaka a postavy andělů. Modelace světlem – předzvěst Baroka

Po renesanci všeobecný pocit, že dokonalosti v umění již bylo dosaženo. Mladí umělci se snažili napodobovat Michelangela – studovali jeho kresby a snažili se kopírovat jeho akty ve složitých pózách. Umění této doby nazvali kritici Manýrismem. Slovo manýrismus – označuje afektovanost a plytké napodobování

Slovo barokní znamená absurdní nebo groteskní. Fasáda kostela Il Gesú Slovo „barokní“ užívali kritici pozdějšího období, aby zesměšnili tendence 17. století. Slovo barokní znamená absurdní nebo groteskní. Fasáda kostela Il Gesú Pro nás již nijak zajímavá – jsme na takovou arch.zvyklí. V roce 1575 revoluční Nový řád – Jezuité = zvolen nový půdorys: tvar kříže s kopulí. Velké místo v lodi pro věřící. Za oltářem umístěná apsida. Po stranách umístěna řada malých kaplí – každá měla svůj oltář.

V jednoduchém majestátním průčelí kostela Il Gesú – vidíme prvky klasické architektury. Ovšem způsob jakými jsou klasické prvky stmeleny svědčí o upuštění od dosavadních pravidel. Nejnápadnější je zdvojení pilastrů, druhým rysem je vyhnutí se opakování. Vše vrcholí ve středu průčelí – vchod s dvojitým rámem – vše stmeleno v jeden velký obrazec. Spojení vrchního a spodního patra pomocí volut – nový prvek! Křivky a voluty – příčina kritiky baroka.

Voluta – použití v antice a baroku

V malířství – zdůraznění světla a barvy Diskuze zda je důležitější kresba či barva. Florenťané zastánci kresby. Benátčané zastánci barvy. Do Říma přicházejí dva malíři: Annibale Carracci (1560 – 1609) z Bologni Michalangelo da Caravaggio (1573 – 1610) - dokument

A. Carracci Z malířské rodiny, okouzlen díly Raffaela. Propagace klasické krásy. Pana Marie oplakávající Krista – r.1600 – oltářní obraz: Nepřipomíná nám hrůzy smrti a bolesti. Obraz je harmonický a jednoduchý. Řešení světla na mrtvém těle Spasiteli je barokní.

Carracciův obraz určen pro rozjímaní. Carravaggio se nebál ošklivosti – důležité zobrazovat pravdu.

Oba pracovali v Římě – středu civilizovaného světa. Scházeli se tu umělci z celé Evropy. Mnoho umělců té doby v Římě rozvinulo své umění: Guido Reni (1575 – 1642) Nicolas Poussin (1594 – 1665) Claude Lorrain (1600 – 1682)

Severní umělec, který se dostal do nejpřímějšího styku s římskou atmosférou doby Carracciho a Caravaggia byl Vlám Petr Paul Rubens. (1577-1640) V Itálii se učil a inspiroval, zůstal věrný vlámskému umění. Tradice vlámského umění - rozmanitost povrchu věcí – textury látky i živého těla. Návrat do Antverp – získal v práci se štětcem a barvou lehkost. Ve flanderech obliba malých obrazů – Rubens z Itálie obliba ve velkých formátech.

P.P. Rubens Dobrá organizační schopnost, slavný, velká dílna – pod jeho vedení pracuje spousta umělců. Když obdržel zakázku na nový obraz udělal malou barevnou skicu – pak už bylo úkolem jeho žáků převést návrh na plátno. Když dokončili obraz – vzal si Rubens štětec a doopravil obličeje či draperie. Jeho úpravy dávali dílu život. Panna Marie s děťátkem a světci – skica k oltářnímu obrazu.

Jeho mistrovství vidíme na obrazech, které si tvořil jen tak pro sebe – Hlava dítěte – pravděpodobně dcery Clary Sereny (1616)

V Evropě nepokojná doba V Evropě nepokojná doba. Nizozemí bylo rozděleno na dvě části – protestantské Holandsko a katolické flandry. (rozdíly v námětech v malířství!!!) Rubens malíř katolických flander. Rubens – byl využíván politicky . Měl smířit Španělsko a Anglii. Alegorický obraz, který znázorňuje kontrast mezi požehnáním míru a hrůzami války – dar pro Anglického krále Karla I.: Minerva, bohyně moudrosti a ušlechtilého umění, odhání Marta – boha války.

Alegorie požehnání míru, 1639 - 30

Diego Velázquez (1599 – 1660) Ovlivnil jej Caravaggio – znal jeho práci od napodobitelů. Žánrový obraz - Prodavač vody – starcův vrásčitý obličej a roztrhaný plášť, povrch glazovaného džbánu a znázornění sklenice – vše namalováno přesvědčivě. Nepřemýšlíme zda jsou předměty krásné nebo ošklivé – jsou reálné.

Velázquezova díla spočívají do značné míry v účinku práce štětcem a v jemné harmonii barev, takže reprodukce mohou o originále poskytnout jen slabou představu. Obraz Dvorní dámy – autoportrét umělce při práci – díky zrcadlu vidíme co maluje – postavy krále a královny. My vidíme to co vidí oni – shluk postav – malá dcera Margarita obklopená dvorními dámami a dva dvorní trpaslíci (je známá jejich totožnost). Velázquez zachytil skutečný časový výsek – dlouho před fotografií.

zdroje https://cz.pinterest.com/pin/322077810824529630/ https://cz.pinterest.com/pin/327073991657757695/ http://architektura.klenot.cz/dejiny-architektury?start=20 https://cz.pinterest.com/pin/246079567110543378/ http://crg.cz/sekce/historie/referaty/novovek/holandsko/rubens.htm https://cz.pinterest.com/pin/134474738846943910/ https://cz.pinterest.com/pin/37506609376419332/ https://cz.pinterest.com/pin/390757705148565955/ https://cz.pinterest.com/pin/567946202982934342/