Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 27.1.2012 Název: VY_52_INOVACE_14_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky – Skládání sil Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Působících stejným směrem Působících opačným směrem Skládání sil Působících stejným směrem Působících opačným směrem
Skládání sil působících stejným směrem Každý pes táhne lyžaře silou 100N. Jakou silou je tažen lyžař? První pes: F1 = 100 N Druhý pes: F2 = 100 N Dohromady: F = F1 + F2 = 100 + 100 = 200 N Psi táhnou lyžaře silou 200 N.
Skládání sil působících opačným směrem Dva psi se přetahují o hračku. Labrador působí silou 220N, kříženec silou 125N. Jakým směrem půjde výsledná síla, jakou bude mít velikost? F1 = 220 N F2 = 125N F = ? F = F1 – F2 F = 220 – 125 F = 95N Směr určuje šipka.
Znázorni v jedné rovině, v jednom působišti následující síly: F1 = 5N, síla působí vodorovně vpravo F2 = 7N, síla působí vodorovně vlevo F3 = 6N, síla působí kolmo na F1, F2 F4 = 4N, síla je opačná k síle F P F3 = 6N působiště F1 = 5N F2 = 7N F4 = 4N
Zuzana táhne kočár silou 5,5kN. Vyřeš slovní úlohu: Kobyla Zuzanka může vyvinout tahovou sílu 6kN. Kočár klade proti pohybu odporovou sílu 0,5kN. Jaká je výsledná síla, kterou je tažen kočár dopředu? Zuzana: Fz = 6kN = 6 000N Kočár: Fk = 0,5kN = 500N F = Fz – Fk F = 6 000 – 500 F = 5 500N = 5,5 kN Zuzana táhne kočár silou 5,5kN.
Urči výslednou sílu: Vypočítej výslednici při skládání sil: F1 = 7N
Domácí úkol: Najdi na internetu, kolik otroků tahalo kameny při stavbách pyramid. Najdi informace o nákladních vlacích, které mají dvě lokomotivy? Kde jsou v soupravě zapojeny? V které pohádce se skládají síly? Kolik koní táhlo kočár při korunovaci královny Alžběty II. ? Najdi přísloví, které mluví o skládání sil.
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmů skládání sil, znázornění, využití skládání sil v praxi, směr síly, pojmy vodováha, olovnice, využití v praxi. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro6. 7. ročník při fyzice. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992.