Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz 6. lekce: Problémový žák Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Struktura poradenského procesu
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Sociální patologie SCPT SCPA
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Mgr. Marika Kropíková.  Řešení záškoláctví je složitý proces, při kterém jsou zainteresovaní pedagogové, zaměstnanci státní správy a orgány činné v péči.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
9. Tvorba individuálního plánu
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Záškoláctví
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz 6. lekce: Problémový žák Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Terminologie Problémy v chování x poruchy chování V psychiatrickém kontextu jsou poruchy chování definovány jako nemoc a jejich základní třídění najdeme v 10. revizi mezinárodní klasifikace nemocí (MKN) Poruchy emocí nebo chování jsou chápány jako specifický typ postižení, jehož projevem je chování a emociální reakce žáka, které se odchylují od relevantních věkových a kulturně-etnických norem. Ve speciálně pedagogické literatuře lze nalézt rozlišení žáků s problémy v chování a žáků s poruchami chování s odkazem na motivaci chování, na délku trvání „problémového“ chování a ve způsobech pedagogického vedení, které je považováno za efektivnější. Typ žáků s poruchami chování chápe jako ten závažnější (Vojtová 2005). Nálepkování Problémový žák x žák s problémy v chování

Cliff Evans: Skutečný příběh Jaké nálepky Cliff Evans dostal? Jak ovlivnily jeho životní dráhu? Kdo tyto nálepky uděloval? Jak byste definovali agenty sociální kontroly?

Poruchy chování Poruchy chování jsou charakterizovány opakovaným a přetrvávajícím agresivním‚ asociálním nebo vzdorovitým chováním. Takové chování by mělo výrazně překročit sociální chování odpovídající danému věku‚ mělo by být proto mnohem závažnější než běžné dětské zlobení nebo rebelantství dospívajících a mělo by mít trvalejší ráz (šest měsíců nebo déle). Tento druh poruch chování však může být projevem i jiné psychiatrické poruchy a v takovém případě má být preferována příslušná diagnóza.

Poruchy chování Chováním‚ na němž je diagnóza založena‚ je na příklad nadměrné praní se nebo týrání‚ krutost k lidem nebo ke zvířatům‚ závažné destrukce majetku‚ zakládání požárů‚ krádeže‚ opakované lži‚ záškoláctví a útěky z domova‚ neobvykle časté a silné výbuchy vzteku a nekázeň

F91Poruchy chování Porucha chování vázaná na vztahy k rodině Disociální nebo agresivní chování (a nikoli pouze opoziční‚ vzdorovité‚ rozvratnické)‚ které je soustředěno úplně nebo téměř úplně na domov a na meziosobní styky se členy nukleární rodiny nebo s dalšími členy domácnosti. 

F91Poruchy chování Nesocializovaná porucha chování Tato porucha je charakterizována kombinací trvalého disociálního nebo agresivního chování s výrazným pervazivním narušením vztahu jedince k ostatním dětem. Socializovaná porucha chování Porucha chování s disociálním nebo agresivním chováním trvalého rázu vyskytující se u jedinců‚ kteří jsou celkem dobře integrovaní do skupiny stejně starých.Porucha chování skupinového typu, Skupinová delikvence, Poklesky v souvislosti s členstvím v gangu, Krádeže s partou, Záškoláctví

Opoziční vzdorovité chování Porucha chování obvykle se vyskytující u mladších dětí‚ která je primárně charakterizovaná výrazně vzdorovitým‚ neposlušným a rozkladným chováním‚ která však neobsahuje delikventní činy ani extrémnější agresivní nebo disociální chování. F92 Smíšené poruchy chování a emocí Tato skupina je charakterizována kombinací trvale agresivního‚ disociálního nebo vzdorovitého chování se zřetelně výraznými příznaky deprese‚ úzkosti nebo jiných poruch emocí.

Problémové chování ve škole Vyrušování: chování mimo rámec běžné normy bývá sociálním okolím zpravidla vnímáno jako rušivé či zatěžující. Podvádění: jednání žáka, které 1. porušuje stanovená školní pravidla, 2. přináší mu nezasloužené výhody oproti spolužákům, 3. snižuje spolehlivost a přesnost pedagogických závěrů,

Žákovský humor proti učiteli Komický učitel – zde je důvodem vysmívání většinou chyba na straně vyučujícího, který se v něčem splete nebo mu něco nevyjde podle jeho plánů. Může se například jednat o situaci, kdy žáci rozumí něčemu více, než učitel. Napálený učitel – jedná se o umělé vyvolání humorné situace a následné zesměšnění učitele. Někdy jde pouze o spontánní žákovskou legraci, ale i o předem připravené nástrahy na učitele. Vtipný učitel – případ, kdy jsou sami učitelé původci vtipných situací ve třídě. Těchto situací mohou sami využít pro svůj prospěch. Žáci se tedy nesmějí vyloženě učitelům, ale společně s nimi. Učitel humorem upoutává pozornost žáků a zvyšuje jejich motivaci.

Záškoláctví Pravé záškoláctví (žák školu nenavštěvuje, ale rodiče si myslí, že ano), Záškoláctví s vědomím rodičů (rodiče vědí, že žák do školy nejde. Záškoláctví s klamáním rodičů (dítě například lže svým rodičům, že je mu špatně a ti mu napíší omluvenku), Útěk ze školy (někdy také nazýváno „interní záškoláctví“. Žák si nechá zapsat svoji přítomnost ve škole a poté ji opouští), Odmítání školy (případy, kdy se například žák bojí těžkého učiva a návštěva školy mu tak způsobuje deprese).

Problémový žák kazuistika

Řešení problémového chování Ve škole - učitel, třídní učitel, výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog Mimo školu spolupráce s rodinou spolupráce s poradenskými zařízeními v resortu MŠMT: PPP, SVP zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Diagnostický ústav Dětský domov Dětský domov se školou Výchovný ústav

Interpretace problémového chování Jaké problémové chování se vyskytlo v uvedených ukázkách? Jaký význam mělo toto problémové chování pro jeho aktéry? Jak aktéři problémové chování legitimizovali? Kdo a jak ovlivnil problémové chování? Kdo a jak mohl ovlivnit problémové chování?

Otázky Jaký je rozdíl mezi poruchami chování a problémy v chování? Co znamená nálepkování? Jaké nálepky může učitel udělit žákům? Jak mohou tyto nálepky ovlivnit jejich život? Na které pracovníky školního poradenského pracoviště se může učitel obrátit v řešení problémového chování žáka? Co je SVP?