VY_32_INOVACE_03.02.39
Název výukového materiálu: Opakování Autor: Mgr. Olga Mikšíková Předmět: dějepis Datum: červen 2012 Cílová skupina: 7. ročník Anotace: Prezentace shrnuje znalosti celého ročníku a snaží se vést žáky k lepší orientaci v dějinách středověku a počátků novověku.
Zdroj: VYKOUPIL, L. , ANTONÍN R. , FEJFUŠOVÁ M. Dějepis pro 7. ročník Zdroj: VYKOUPIL, L., ANTONÍN R., FEJFUŠOVÁ M. Dějepis pro 7. ročník. Brno: Nová škola, 2008. ISBN 80- 7289- 089- 1
STŘEDOVĚK A POČÁTKY NOVOVĚKU OPAKOVÁNÍ STŘEDOVĚK A POČÁTKY NOVOVĚKU
I. 1. Co byla kompaktáta? a/ husitský program b/ gotické církevní stavby c/ smlouva mezi Čechy, katolickou církví a Zikmundem d/ řemeslnické organizace
2. Která žena se proslavila ve stoleté válce? a/ svatá Ludmila b/ Johanka z Arku c/ svatá Anežka d/ Blanka z Valois
3. Kdo nechal razit pražské groše? a/ Karel IV. b/ Jan Lucemburský c/ Přemysl Otakar II. d/ Václav II.
4. Co stanovil Dekret kutnohorský? a/ poměr hlasů mezi Čechy a Němci na univerzitě b/ pravidla pro těžbu stříbra v Kutné Hoře c/ zásadu nástupnictví na českém trůně d/ povinný rozsah vědomostí univerzitních učitelů-mistrů
5. Kdo se stal první českou světicí? a/ svatá Anežka b/ svatá Ludmila c/ svatá Barbora d/ svatá Lucie
6. Co byly gombíky? a/ náramky b/ mince c/ náušnice d/ knoflíky
7. Jmenuj tři země, kam se dostali Vikingové. a/ Itálie, Rusko, Turecko b/ Anglie, Francie, Island c/ Amerika, Grónsko, Rakousko d/ Grónsko, Německo, Švýcarsko
8. Kdo byli Slavníkovci? a/ ruský vládnoucí rod b/ vládnoucí rod v Čechách ve 12. století c/ mocný český rod, konkurenti Přemyslovců d/ panovnický rod na Slovensku
9. Kdo byl zakladatelem islámu? a/ svatý Pavel b/ Metoděj c/ svatý Jiří d/ Mohamed
10. Jmenuj dva husitské vojevůdce. a/ Jan Žižka a Prokop Holý b/ Jan Hus a Jeroným Pražský c/ Jakoubek ze Stříbra a Prokop Holý d/ Jan Žižka a Jan Hus
11. Který český panovník nepocházel z královského rodu? a/ Zikmund Lucemburský b/ Václav IV. c/ Jiří z Poděbrad d/ Přemysl Otakar II.
12. Co stanovil Rudolfův majestát? a/ náboženskou svobodu pro všechny b/ náboženskou svobodu pro šlechtu c/ právo na vzdělání pro poddané d/ povinnost vybrat si mezi katolickou a kališnickou církví
13. Jaké znaky měly románské stavby? a/ obdélníková okna b/ štíhlé vysoké stěny c/ opěrný systém pilířů d/ půlkruhová okna
14. Jak vypadala sgrafita? a/ oblouky b/ dvoubarevná psaníčka nebo kresba c/ římsy a ozdoby nad okny d/ malba do vlhké omítky
15. Kdo byli puritáni? a/ francouzský mnišský řád b/ nekatolická církev ve Francii c/ studenti bohoslovecké fakulty d/ angličtí nekatolíci
II. Vylušti přesmyčky a/ OPÍBLUDO b/ AZIJETU c/ RÉVOKSHABUB d/ CAKILIŠÍN e/ ŠTAJNELKR
III. Vysvětli, co znamenala tato slova: a/ hubáček b/ rubáš c/ pohrobek d/ řemdih e/ calta f/ rozeta g/ žernov
Výsledky I. 1c,2b,3d,4a,5b, 6d,7b, 8c, 9d, 10a, 11c, 12a, 13d, 14b, 15d II. Podloubí, jezuita, Habsburkové, kališníci, Karlštejn III. a-peníz b-spodní oděv, košile c-dítě narozené po smrti otce d-husitská zbraň e-pečivo f-kulaté okno v kostele g-mlýn