ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ VI _2_15_ Přídavná jména Šablona číslo: VI Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Radmila Sálová
Anotace: Přídavná jména – jmenné tvary a opakování učiva z 5. ročníku. Očekávaný výstup: Žáci rozliší druhy přídavných jmen, správně tvoří jmenné tvary a především příd. jm. přivlastňovací. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 15 let Klíčová slova: příd. jm. tvrdá, měkká, přivlastňovací, jmenné tvary Pomůcky a materiál: PC, sešit Ověřeno : 21. 2. 2013 Ve třídě: 6.A
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si zopakují učivo o přídavných jménech, rozlišují jejich druhy. Seznámí se s tvořením jmenných tvarů přídavných jmen tvrdých. Důraz je kladen na správné tvoření a užívání přídavných jmen přivlastňovacích.
Přídavná jména - vyjadřují vlastnosti podstatných jmen - ptáme se otázkami : jaký?, který?, čí? - patří mezi ohebné slovní druhy – skloňují se - s podst. jmény se shodují v rodu, čísle a pádu - určujeme : -pád -číslo -rod -druh a vzor
Úkol č. 1 V následujícím textu označ ( podtrhni či označ barevně ) přídavná jména: Během krátkých pololetních prázdnin jsem se svým mladším bratrem navštívila naši milou prababičku. Bydlí v krásné roubené chaloupce za malou vesničkou. Za prababiččinou chaloupkou se nachází rozsáhlý smíšený les. Rostou zde štíhlé břízky, vysoké smrky i pokřivené borovice.
Úkol č. 1 - řešení V následujícím textu označ ( podtrhni či označ barevně ) přídavná jména: Během krátkých pololetních prázdnin jsem se svým mladším bratrem navštívila naši milou prababičku. Bydlí v krásné roubené chaloupce za malou vesničkou. Za prababiččinou chaloupkou se nachází rozsáhlý smíšený les. Rostou zde štíhlé břízky, vysoké smrky i pokřivené borovice.
Druhy přídavných jmen 1. přídavná jména tvrdá vzory: mladý, mladá, mladé č. j. nový spolužák, nový dům, nová dívka, nové auto č. mn. noví spolužáci, nové domy, nové dívky, nová auta -í : jen v 1. a 5. p. č. mn. s podst. jm. r. muž. živ. milí přátelé, drazí hosté ! - ými : v 7. p. č. mn. ve všech rodech s veselými ( přáteli, spolužačkami, koťaty )
Druhy přídavných jmen 2. přídavná jména měkká vzory: jarní, jarní, jarní č. j. cizí pes, cizí dům, cizí zahrada, cizí auto č. mn. cizí psi, cizí domy, cizí zahrady, cizí auta -í : vždy jarní bouřky, cizímu člověku, motýlími křídly, soví houkání, z hovězího masa, psími chlupy
Úkol č. 2 Doplň koncovky přídavných jmen : znám__ umělec, z ryz__ho zlata, prav__ včel__ med, spolehliv__ informace, vesel__ přátelé, osl__ uši, na čajov__ch plantážích, důvěřiv__ děvčata, holub__ peříčka, jedlov__m__ větvičkami, dospěl__ muži, vynikajíc__ hokejisté, dívka se světl__m__ vlasy, do rozsáhl__ch bažin, vybíral se mezi obrázkov__m__ a dobrodružn__m__ knihami
Druhy přídavných jmen 3. přídavná jména přivlastňovací vzory: otcův, otcova, otcovo matčin, matčina, matčino č. j. otcův přítel, otcův vůz, otcova sestra, otcovo auto matčin přítel, matčin vůz, matčina sestra, matčino auto č. mn. otcovi přátelé, otcovy vozy, otcovy sestry, otcova auta matčini přátelé, matčiny vozy, matčiny sestry, matčina auta -í : jen v 1. p. č. mn. ve spojení s podst. jm. r. muž. živ. Petrovi přátelé, Markétini bratři, bratrovi holubi
Úkol č. 3 Dokaž, že ovládáš češtinu lépe než většina televizních reportérů , a použij správně přídavné jméno přivlastňovací: Markéty bratr – sourozenci od Miloše – se sestrou Katky – motorka od souseda – četl knihu Foglara – koláče od maminky – Karla přítelkyně – k sousedovi Jitky -
Jmenné tvary přídavných jmen - užívají se u některých přídavných jmen tvrdých – v 1. (4.) p. č. j. : mlád, mláda, mládo č. mn.: mládi – mlády, mlády, mláda rád, ráda, rádo – rádi, rády, ráda - existuje jen ve jmenném tvaru Mají tvary jako podstatná jména: pán, hrad, žena, město – páni, hrady, ženy, města Užívají se v přísudku jmenném se sponou: Bratr je živ a zdráv. – Bratři jsou živi a zdrávi. Sestra je šťastna. – Sestry jsou šťastny. Kotě bylo zvědavo. – Koťata byla zvědava.
Použité zdroje: Zpracováno podle V. Styblík, M. Čechová, Z. Hlavsa, A. Tejnor : Přehledná mluvnice češtiny pro základní školy, Fortuna, Praha 1992, ISBN 80-85298-36-8