Ukazovací zájmena VY_32_INOVACE_05_088

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ukazovací zájmena.
Advertisements

Násobení a dělení lomených výrazů
Zvláštní druhy betonu VY_32_INOVACE_02_031
Elektronická a písemná komunikace
Země a vesmír 1 - Vesmír VY_32_INOVACE_ 43_857
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Způsoby hledání zaměstnání, úřad práce 1 – Hledání zaměstnání
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Pády podstatných jmen, rod mužský, člen určitý
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Životní cyklus výrobku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Kombinované zesilovací stupně
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Věra Tománková Project 2
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Denní činnost VY_32_INOVACE_05_083
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen určitý
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Otázka, přítomný průběhový
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
Hodnotový systém člověka – Systém hodnot
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Osobní zájmena v čísle množném
Majetek podniku VY_32_INOVACE_44_895
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Ukazovací zájmena VY_32_INOVACE_05_088 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ukazovací zájmena VY_32_INOVACE_05_088 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 05 Anotace Ukazovací zájmena Klíčová slova Užití ukazovacích zájmen, dělení podle rodů, rozdíly mezi češtinou a angličtinou, praxe Předmět Anglický jazyk Autor, spoluautor Jiří Černý Jazyk Čeština/angličtina Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let, Automechanik (obory H) Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem, Čelakovského 5

UKAZOVACÍ ZÁJMENA …neboli umění ukázat slovem na cokoliv…

Sám nevím proč, ale ukazovací zájmena jsou pro žáky velmi častým problémem. Přitom se v angličtině jedná prakticky o čtyři podobná slovíčka. Kdybychom se znovu pustili do soutěžení v jednoduchosti mezi češtinou a angličtinou, náš rodný jazyk by byl opět na hlavu poražen. Podívejte se sami. tenhle tato ten tamten tamta tito tahle tohle tamto toto

THIS [ðis] THESE [ði:z] jednotné číslo množné číslo Tato dvě ukazovací zájmena se tedy používají pro předměty nebo lidi, které má mluvčí „u sebe“. Jsou prostě tam, kde je on. Z jeho pohledu jsou „tady“ (here). THESE [ði:z] množné číslo

THAT [ðӕt] THOSE [ðouz] jednotné číslo množné číslo Tato dvě zájmena označují předměty či lidi, které mluvčí nemá u sebe. Jsou buď od něho vzdáleny, nebo jsou u nějaké osoby, se kterou mluví, nebo u osoby, o které mluví. Nejsou tedy ‘tady’, ale ‘tam’ (there). THOSE [ðouz] množné číslo

Kdysi jsem někde zahlédl celkem trefný obrázek, vysvětlující uvedené situace. Pokusím se Vám ho teď nakreslit. THAT THIS

Důležité je si uvědomit, že v angličtině se nemusíme (oproti češtině) zabývat rody. Tato ukazovací zájmena jsou v angličtině společná pro všechny rody. Podívejte… TENHLE TENTO Mužský rod TITO TIHLE TATO TAHLE Ženský rod TYHLE TYTO THIS THESE TOTO TOHLE Střední rod TATO TAHLE

Stejné je to i pro zájmeno THAT/THOSE… TAMTEN TEN, ONEN Mužský rod TAMTI TÁMHLETI TAMTA TÁMHLETA Ženský rod TAMTY TÁMHLETY THAT THOSE TAMTO TÁMHLETO Střední rod TAMTA TÁMHLETA

Zkuste si teď jejich používání v praxi. Uvidíte, že na tom nic není Zkuste si teď jejich používání v praxi. Uvidíte, že na tom nic není. Pro soutěživé typy přeci jen uvádím, že podle předchozích obrázků čeština v jednoduchosti prohrála 25:4. A to jsme nebrali v potaz nespisovné a hovorové tvary. Tahle kniha je moje. Kdo je tamten muž ? Tyhle věci nejsou důležité. Koupíš si tamty boty ? Tamta štěňata nejsou hezká. Tihle kluci jsou fajn. Tohle město není pro mně. Jsou tyhle chvíle příjemné ? Bereš tyhle nebo tamty ? Beru tyhle nebo nic.

Použité zdroje Použitý obrazový materiál pochází z fotoarchivu autora. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Použitý obrazový materiál pochází z fotoarchivu autora.