Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/02.0010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy filtrů, druhy filtrací
Advertisements

Stanovení specifické hmotnosti půdy (ρZ) pomocí pyknometru
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Kvantitativní analytická chemie
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Chrom.
Katedra pedologie a ochrany půd
KCH/SPANA Komplexní a srážecí rovnováhy
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přehled analytických metod
Oddělování složek směsí.
odměrná analýza – volumetrie
Chemické výpočty III.
Metody analytické chemie
Železo Richard Horký.
Odstraňování thallia a kadmia z odpadních vod v metalurgii olova
ANALYTICKÁ CHEMIE Ing. Alena Hejtmánková, CSc. Katedra chemie
Látkové množství, molární hmotnost
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
Oddělování složek směsí
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemické výpočty II.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
LÁTKOVÉ MNOŽSTVÍ Vypočítejte látkové množství oxidu uhelnatého, ve kterém je 9, molekul tohoto plynu. Řešení: - pro výpočet použijeme vztah n.
prof Viktor Kanický, Analytická chemie I
Základní chemické pojmy
METODY ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/ JAK KATIONTY PŘIZNAJÍ BARVU Ing. Jan Hrdlička, Ph.D.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Gravimetrie gravimetrie (vážková analýza) - ze známé navážky vzorku izolujeme vhodným postupem stanovovanou složku ve formě čisté sloučeniny známého chemického.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Organická hmota v půdě Soubor všech odumřelých organických látek rostlinného i živočišného původu Odumřelá organická hmota v různém stupni rozkladu a resyntézy,
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Rozpustné soli v půdách
Chemické nádobí a pomůcky.
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Miroslav Fér Stanovení obsahu humusu Miroslav Fér
KVALITATIVNÍ ANALYTICKÁ CHEMIE - anorganická
Salinita (zasolení) půdy
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
Základní hydrometalurgické operace
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
výpočet pH kyselin a zásad
Zásady.
Oddělování složek směsí.
EU peníze středním školám
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
Metody gravimetrické Klíčový požadavek
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
odměrná analýza – volumetrie
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Vážková analýza - gravimetrie
Uváděj písmenem typ směsi
Agrochemie – 7. cvičení.
Odměrná analýza.
Transkript prezentace:

Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/02.0010

Autor: Ing. Renata Grulichová Gravimetrie

Stanovení železité soli jako Fe2O3 Princip: Roztok železité soli se za horka a za přítomnosti NH4Cl sráží zředěným amoniakem. Vyloučený hydroxid železitý se odfiltruje a žíháním se převede na Fe2O3, který se váží. Fe3+ + 3 NH3 + 3 H2O → Fe(OH)3 + 3 NH4+ 2 Fe(OH)3 → Fe2O3 + 3 H2O

Princip gravimetrie Základem vážkové analýzy (gravimetrie) je vyloučení určované látky ve formě málo rozpustné sloučeniny a její převedení na sloučeninu přesně definovanou, která se váží. Navážka vzorku se po převedení do roztoku sráží vhodným srážecím činidlem. Vyloučená sraženina se sérií operací (nejčastěji zrání, dekantace, filtrace a promývání na filtru) zbaví stržených nečistot. Izolovaná sraženiny se převede na sloučeninu přesně definovanou (važitelná forma, jednotné složení, odolnost proti vlhkosti, pokud možno vysoká molekulová hmotnost sušením nebo žíháním.

Postup práce Roztok neznámého vzorku zřeďte destilovanou vodou na objem 100 až 150 cm3. 2. K roztoku přidejte asi 2 cm3 roztoku NH4Cl a směs zahřejte téměř k varu. 3. Srážejte roztokem zředěného amoniaku po kapkách z pipety za stálého míchání tak dlouho, až je amoniak zřetelně cítit z roztoku.

http://vyuka.z-moravec.net/img/gravimetrie?msg=gravimetrie

Postup práce 4. Sraženinu kvantitativně odfiltrujte a na filtru ji promyjte destilovanou vodou. http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/labtech/pages/filtrace_op.html

Před a po filtraci http://vyuka.z-moravec.net/img/gravimetrie?msg=gravimetrie

Po promytí destilovanou vodou http://vyuka.z-moravec.net/img/gravimetrie?msg=gravimetrie

Postup práce 5. Filtrační papír se sraženinou opatrně vložte do předem vyžíhaného a zváženého porcelánového kelímku a opatrně ho spalte. http://vyuka.z-moravec.net/img/gravimetrie?msg=gravimetrie

Postup práce 6. Produkt žíhejte nad kahanem do konstantní hmotnosti (před vážením nechte kelímek vychladnout v exsikátoru). http://vyuka.z-moravec.net/img/gravimetrie?msg=gravimetrie

Postup práce 7. Vypočítejte hmotnost železa ve vzorku. Vyhodnocení: Hmotnost čistého vyžíhaného kelímku - 11,7924 g Hmotnost kelímku s Fe2O3 - 11,8909 g Hmotnost Fe2O3 - 11,8909 – 11,7924 = 0,0985 g

Postup práce Mr Fe = 55,85 Mr Fe2O3 = 159,7 Výpočet dle stechiometrie: 2 Fe → Fe2O3 2.55,85 g Fe……………….159,7 g Fe2O3 x g Fe ……………….………..0,0985 g Fe2O3 x = (0,0985.2.55,85)/159,7 x = 0,06896 g to je množství Fe v alikvotním podílu vzorku .

Děkuji za pozornost !