ANTONIN ARTAUD (1896 – 1948) © Pavel Trtílek, 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Kritický realismus v literatuře
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Romantismus.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
ANTONIN ARTAUD (1896 – 1948) 27. února 2014, Pavel Trtílek.
Jan Werich Jiří Voskovec
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Victor Hugo ( ).
Identifikátor materiálu: EU –
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MAGIE MASEK Diplomová práce.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Emil František Burian
Surrealismus.
ZŠ Řevnice Školní Řevnice
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.3.Ste.10_Balet Datum:
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
25. února 2016 – Pavel Trtílek. nejvýznamnější meziválečný „avantgardista“, reformátor, vizionář... cítil v divadle spásu světa (Evropa je postižena nemocnou.
FRANK CASTORF PORTRÉT REŽISÉRA. „Moje základní technika: rozbíjení.“ Frank Castorf v interview o svém působení na festivalu v Bayreuthu 2013.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Alchymista Paulo Coelho.
DADAISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
Vypracoval: Ondřej Dutka
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Alfredo Rodríguez, Malíř narozený v Tepicu v Mexiku v roce 1954
FRANCOUZSKÁ RENESNACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
SURREALISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Kultura meziválečného období
Spisovatelé dětské literatury
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Základní filozofické otázky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

ANTONIN ARTAUD (1896 – 1948) © Pavel Trtílek, 2010

viděl v divadle spásu světa v očích současníků „bláznivý klaun“ nejvýznamnější meziválečný „avantgardista“ viděl v divadle spásu světa v očích současníků „bláznivý klaun“ opuštění divadelních tradic návrat k divadlu-rituálu satisfakce po 2. sv. válce

vl. jm. Antoine Marie-Joseph Artaud první autorské pokusy narozen 4. září 1896 vl. jm. Antoine Marie-Joseph Artaud první autorské pokusy 1917 mobilizován léčen v ústavech pro „duševní zdvojení“ 1920 poslán do Paříže „Kníže Artaud“ němé filmové role, recenze 1921 debut v divadle (Théâtre de l’Œuvre)

Panna Orleánská (1928)

1924 – Comédie des Champs-Élysées Hrátky nebes (básnická sbírka, 1923) 1923 – herec, scénograf, technik v divadle Atelier (nejlepší období života) 1924 – Comédie des Champs-Élysées Divadlo není hra na skutečnost – má vlastní realitu odlišnou od žité reality.

Artaud herec

Vývoj dekorace (1. teoretická stať, 1924) - dekorace zde však až druhořadá - první požadavky obrody divadla: - proti divadlu podřízenému literatuře - proti avantgardnímu „zdivadelnit divadlo“ - „Vrátit divadlo do života.“ - navázat na doby, kdy si divadlo nehrálo na život, ale žilo (žádná iluze ani realismus, ale živoucí divadlo) „Divadlo je třeba zbavit divadla.“ - divák se nemá chodit dívat, nýbrž podílet se - nutnost proměny divadelních budov

1924 – ustala finanční podpora rodiny cítil potřebu stále psát a tím poznávat své Já člen surrealistické skupiny vedl časopis Surrealistická revoluce 1925 šéf Kanceláře surrealistů (časopis Surrealistická revoluce – množství jeho šokujících textů) vyloučen ze Surrealistické skupiny

Přebal časopisu Surrealistická revoluce

Významné studie z 2. pol. 20. let: - Postavení těla - O sebevraždě - Pupek předpeklí - Nervoměr - Umění a smrt Podstatná témata: - já vězněné v hmotném těle - komunikační nedostatečnost řeči – plnější sdělení umožňuje divadlo: kromě slov obsahuje gesta, pohyby, zvuky, barvy, tvary…

1925 – Manifest divadla Alfreda Jarryho (spolu s Rogerem Vitracem a Robertem Aronem) - divadlo ztratilo kontakt s realitou, stagnuje - je obrazem doby s rozvrácenými hodnotami Návrh obměny divadla: - vrátit divadlu opravdovost (učinit z něj analogii ke skutečnému životu) - do divadla se má chodit jako k „chirurgovi či zubaři“ (je to závažné, avšak přežijete…)

krátký filmový scénář: 18 vteřin (1926) 1926 – založil surrealistické Divadlo Alfred Jarry - pokus vrátit divadlu kontakt s realitou a divákem - potíže sehnat herce i finance - 1. večer: Tajnosti lásky (Vitrac), Vyprahlé lůno aneb Šílená matka (Artaud) - poslední večer: Viktor aneb Dítka u moci (Vitrac) - jen 2 sezóny (4 inscenace) - po krachu nastává u Artauda období krize

1927 – Manifest předčasně zrozeného divadla - důraz na magický charakter divadla - jevištními znaky „materializovat“ procesy v duši (učinit je viditelnými na divadle) 1931 – O divadle na Bali - zlomové představení herců a tanečníků z ostrova Bali (Artaud nadšen) - pojednání základem pro Divadlo a jeho dvojenec - řeč slov nahrazena gesty - tanec, pantomima, zpěv, výkřiky, masky, kostýmy, hudba, rytmus bubnů - ne představení, ale obřad

přednáška na Sorbonně: Inscenace a metafyzika - západní divadlo zdegenerovalo v mluvení na jevišti - jeviště má vlastní jazyk: fyzickou řeč (jde o poezii prostoru) - slovo však nemá zmizet z jeviště 1932 – Alchymistické divadlo - paralela s alchymií - cesta od chaosu k řádu, odhalení kosmických principů (viz eleuzínská mysteria)

1932 – vzniká teorie divadla krutosti: Manifest Divadla krutosti - návrat k rituálním kořenům (mýty) - duchovní a morální očista - text (slyšitelná řeč) rovnoprávný s pohybovou složkou (viditelná řeč) – tzv. kompletní řeč - hrací prostor (jeviště = hlediště) - budovy (hangáry, stodoly, tovární haly, sklady) - kostýmy s rituálním určením Druhý manifest Divadla krutosti - vysvětlení nepochopeného manifestu DK - navíc scénář Dobytí Mexika

Artaud: Divadlo krutosti (1946)

1933 – 2. přednáška na Sorbonně: Divadlo a mor - paralela mezi účinky divadla a důsledky moru - divadlo potřebuje očistu - divadlo si nemá hrát na skutečnost, ale stát se skutečností Film předčasně zestárlý - je „živý“ jen při natáčení, při promítání už je „mrtvý“ (zestárlou realitou) Pryč s uměleckými díly - namířeno proti literatuře

1935 – Ukrutný příběh rodiny Cenci (tragédie přepracovaná Artaudem podle předlohy P. B. Shellyho) - vstupenka:

Ukrutný příběh rodiny Cenci (Artaud v roli hraběte Cenciho vpravo)

1936 – Artaud podniká cestu do Mexika - zkoumat rituály mexických indiánů kmene Tarahumara - v Mexiku 3 přednášky na univerzitě 1937 – Cesta do kraje Tarahumarů - o kultuře mexických indiánů - jejich rituály označil za nejkrásnější podobu divadla (nic nebylo „jenom jako“) - rituál kaktusu peyotl (fr. peyote)

Sierra Tarahumara

Tarahumarové při rituálech

peyotl (rituální kaktus Tarahumarů)

1937 – odjezd do Irska - zkoumat pozůstatky obřadů Druidů - bez úspěchu - zpáteční cesta incident – internován

1938 – Divadlo a jeho dvojenec (1938, zásadní dílo) - zdvojení života (ne jeho kopie) - rituální herec zůstává ve své roli člověka, zároveň však je obřadním aktérem (je „zdvojen“) - požaduje návrat mýtu a magie - režisér je mistr obřadu, jenž nerežíruje, ale „uvádí do pohybu souvislosti Přírody“ - obnovit jazyk gest a pohybů - obsahuje důležitou stať Citová atletika (výklad o herecké technice – podstatou jsou emoce) 1938 – Divadlo a anatomie (nedokončeno)

Rodez (kaple ústavu pro choromyslné)

1943 – v ústavu

Artaudovy autoportréty

Artaudova kresba

Artaudovy poznámky

Artaudovy poznámky

zemřel 4. března 1948

DOPORUČENÁ LITERATURA: Artaud, Antonin – Divadlo a jeho dvojenec. Praha, 1994. Antonin, Artaud – Texty. (3 díly) Praha, 1995 – 2003. Kopecký, Jan – Poslední z prokletých. Praha, 1994. Kopecký, Jan – Divadlo Antonina Artauda. Praha, 1987. Hyvnar, Jan – Francouzská divadelní moderna. Praha, 1996. Pötner, Paul – Experimentální divadlo. Praha, 1965. Vilar, Jean: Tajemství divadla. Praha, 1960.