Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Advertisements

Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
SLOŽENÍ ROZTOKŮ.
CHEMIE ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ A VÝPOČTOVÉ ÚLOHY K TEMATICE ROZTOKŮ VE VÝUCE CHEMIE
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
ROZTOKY Obr Obr. 2.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Chemické výpočty III.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
Avogadrův zákon.
Stavová rovnice ideálního plynu
Zákony plynů (Boyleův – Mariottův)
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Roztoky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
Hmotnostní zlomek převáděný na %
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
Výpočty hmotnostní zlomek HRA
Výpočet relativní atomové hmotnosti
Výpočty z chemických rovnic
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice

Vysvětlete význam pojmu ROZTOK: Roztok je stejnorodá směs nejméně dvou látek  rozpouštědla a rozpuštěné látky. ? Která látka se v anorganické chemii používá jako rozpouštědlo nejčastěji? V anorganické chemii se jako rozpouštědlo nejčastěji používá voda (H2O). !!! PRAVIDLO !!! Při rozpouštění se látka v rozpouštědle štěpí (rozpouští), ale s rozpouštědlem chemicky nereaguje, takže je možné rozpuštěnou látku z roztoku zase získat v čistém stavu (fyzikální cestou). ? K čemu slouží v chemii ředění a směšování roztoků ? Ředění a směšování roztoků slouží k přípravě roztoků určité konkrétní koncentrace z roztoků jiné koncentrace.

? Jak přepočítáme hmotnostní zlomek na procentuální koncentraci ? Tak, že hmotnostní zlomek vynásobíme stem (w • 100). ? Jaká je vždy koncentrace a hmotnostní zlomek rozpouštědla (vody) ? Koncentrace a tedy i hmotnostní zlomek rozpouštědla je vždy 0 %. ? Jaká je vždy koncentrace a hmotnostní zlomek suché látky, kterou rozpouštíme (např. soli) ? Koncentrace suché látky, kterou rozpouštíme je vždy 100 % a hmotnostní zlomek suché látky, kterou rozpouštíme (např. soli) je tedy w = 1.

Kolik vody musíme smíchat s 200 g 80% H2SO4, aby vznikla H2SO4 20%? Příklad 1: Kolik vody musíme smíchat s 200 g 80% H2SO4, aby vznikla H2SO4 20%? Zápis úlohy: hmotnost prvního roztoku: m1 = 200 g hmotnostní koncentrace prvního roztoku: 80 % hmotnostní zlomek prvního roztoku: w1 = 0,8 hmotnost přidávané vody: m2 = ? g hmotnostní koncentrace přidávané vody: 0 % hmotnostní zlomek řidávané vody: w2 = 0 hmotnostní koncentrace výsledného roztoku: 20 % hmotnostní zlomek výsledného roztoku: w3 = 0,2

Řešení - výpočet pomocí směšovací rovnice: (m1 • w1) + (m2 • w2) = w3 • (m1 + m2) (200 • 0,8) + (m2 • 0) = 0,2 • (200 + m2) 160 + 0 = 40 + 0,2m2 0,2m2 = 160 - 40 0,2m2 = 120 m2 = 600 g Odpověď: Aby vznikl 20% roztok H2SO4, musíme k 200 g 80% H2SO4 přidat 600 g H2O.

Jak se změní koncentrace 300 g 30% roztoku soli, Příklad 2: Jak se změní koncentrace 300 g 30% roztoku soli, rozpustíme-li v něm dalších 50 g soli? Zápis úlohy: hmotnost prvního roztoku: m1 = 300 g hmotnostní koncentrace prvního roztoku: 30 % hmotnostní zlomek prvního roztoku: w1 = 0,3 hmotnost přidávané soli: m2 = 50 g hmotnostní koncentrace přidávané soli: 100 % hmotnostní zlomek přidávané vody: w2 = 1 hmotnostní koncentrace výsledného roztoku: ? % hmotnostní zlomek výsledného roztoku: w3 = ?

Řešení - výpočet pomocí směšovací rovnice: (m1 • w1) + (m2 • w2) = w3 • (m1 + m2) (300 • 0,3) + (50 • 1) = w3 • (300 + 50) 90 + 50 = 350 w3 350 w3 = 140 w3 = 140 / 350 w3 = 0,4 Odpověď: Přimícháním 50 g soli k 300 g 30% solného roztoku vznikne roztok o koncentraci 40 %.

Literatura: ŠRÁMEK,V., KOSINA, L. CHEMICKÉ VÝPOČTY A REAKCE. Úvaly u Prahy: ALBRA, 1996.