Z historie matematiky Josef Molnár Karlov pod Pradědem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Opakování Mezopotámie
a vznik záporných čísel
Egyptská matematika.
Vývoj matematiky Zuzana Kroupová.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
Číslice starověkých kultur
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
egypt V údolí Nilu,postupné vysychání Sahary
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Historie matematiky Petr Földeš.
Zlomky Autor: Marek Ovčačík.
ČÍSLO NULA.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Nástroje středního paleolitu
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Mayská početní soustava
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Čísla kolem nás.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
Matematika Opakovat geometrické tvary Čtverec Obdélník Trojúhelník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VY_32_INOVACE_MAT_VA_03 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Grafické řešení soustav lineárních rovnic Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika.
Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číselné soustavy III Jana Bobčíková.
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné soustavy V Jana Bobčíková Převody mezi dvojkovou, osmičkovou a desítkovou soustavou.
TAJEMSTVÍ PYRAMID Mgr. Milan Šimek.
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Technika jako složka lidské kultury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.
Téma: RISKUJ - OPAKOVÁNÍ
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Matematika zábavně Natálie Kozáková, 9.c.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Celá čísla.
Mocniny Druhá mocnina.
Starověk.
Pravěk.
Číselné soustavy – úvod a historie
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Lineární nerovnice o jedné neznámé - řešené příklady
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Před Kolumbem do Latinské Ameriky TÉMATICKÝ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Zpracovatelé kovů Uč. str
VY_32_INOVACE_RONE_05 Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic.
VY_32_INOVACE_RONE_03 Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
Rozklad mnohočlenů na součin
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Úvod Porovnávání celých čísel
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Transkript prezentace:

Z historie matematiky Josef Molnár Karlov pod Pradědem

paleolit nástěnné malby v jeskyni Altamira

neolit 10 000 PNL člověk přetváří přírodu trvalá obydlí, vesnice rolnictví, řemesla, obchod

Odkud to víme? Doklady o historii: hmotné vrubovky nádoby, malby, stavby nepřímé zaostalé kmeny, studium jazyků srovnávání matematiky v různých částech světa písemné papyry, hliněné destičky, kroniky, kalendáře aj.

Věstonická vroubovka Vlčí kost se zářezy z paleolitu, nalezená 1936 prof. Absolonem. Jedná se o první symbolické zaznamenávání počtu.

Babylonský plán polí kde jsou zaznamenány plošné míry jednotlivých částí.

Moskevský papyrus Výpočet plochy trojúhelníku asi 18. stol. PNL

Sumerská hliněná tabulka z 28. stol. PNL, zaznamenány číselné znaky

Čísla nejdříve spíše kvalita než kvantita 1, 2, hodně => 1, 2, 3, 2+2, 2+3 soustavy o základu 5, 10, 20, 60 kombinace polovina, třetina, čtvrtina - zvláštní znaky násobení zdvojováním

Číselná soustava Aztéků a Inků

Slovanské číslice

Vývoj dnešních číslic

Egypt Papyrus – „příručky“ ve školách * Moskevský 544 x 8 cm, 25 úloh, asi 1890 př. * Rhindův (Ahmesův) 525 x 33 cm, 84 úloh, asi 1650 př. vzdělávání je výsadou kněží pyramidy neznali nulu neznámá („aha“, „hau“ – hromada věcí)

Papyrus

Výpočet objemu komolé pyramidy z 18 stol Výpočet objemu komolé pyramidy z 18 stol. PNL, příklad z Moskevského papyrusu

Napínači provazů

Egypt - Číselná soustava

Zápis čísel Zapište tato čísla jako staří Egypťané 12 345 2 324 122 9 13 377 2 866 Zapište tato čísla jako staří Egypťané 12 345 2 324 122 9 878 11 111 111

Řešení:

π = 3,16

Čína I – ting (Kniha proměn) posvátná kniha taoismu, 2 200 PNL

kupecké počty zeměměřičské práce desítkový „smíšený“ systém (tyčinky) záporná čísla soustavy rovnic

Tangram

Zkusme si, jak počítali naši předkové Násobení zdvojováním Počítání na linách Abakus Počítání starých Číňanů pomocí tyčinek. Cikánská násobilka Něco navíc: Dvacítková soustava Mayů Mezopotámská šedesátková soustava