Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Konstrukce lichoběžníku
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Konstrukce trojúhelníků
PLANARITA A TOKY V SÍTÍCH
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Úvod do teorie grafů.
Statické systémy.
Základy informatiky přednášky Kódování.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
SEMINÁRNÍ PRÁCE MATEMATIKA Created by Petr Nohejl Copyright© 2005 Fšechna práva vyhrazena..
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
SÍŤOVÁ ANALÝZA.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
F U N K C E.
Kapitola 7 ČASOVÉ PLÁNOVÁNÍ.
KIV/PRO Cvičení Přátelské mince Mějme nově založený stát – Je potřeba vydat vlastní měnu – Uvažujme pouze mince, bankovky zanedbáme Vstup:
Stromy.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 15. PŘEDNÁŠKA.
Univerzita Karlova Matematicko-fyzikální fakulta Lukáš Jirovský Teorie grafů – prezentace Bc. Práce Vedoucí práce: RNDr. Pavla Pavlíková, Ph.D.
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Teorie grafů.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Matematické metody optimalizace Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
Kostra grafu Prohledávání grafu
hledání zlepšující cesty
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Počítačová chemie (2. přednáška)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vstup: Úplný graf G=(V,E), ohodnocení hran d:E → R + Výstup: Nejkratší Hamiltonovská cesta HC v grafu G Najdi minimální kostru K grafu G Pokud K neobsahuje.
Planarita a toky v sítích
Les, stromy a kostry Kružnice: sled, který začíná a končí ve stejném vrcholu, ostatní vrcholy jsou různé Souvislý graf: mezi každými dvěma vrcholy existuje.
Jak je to s izomorfismem
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úvod do teorie dopravy Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zajištění obsluhy všech uzlu dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Dvourozměrné geometrické útvary
Množina bodů dané vlastnosti
Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Rozmístění středisek obsluhy v dopravní síti Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
STROMY A KOSTRY Stromy a kostry - odst. 3.2.
Bodu a přímky. Dvou přímek.
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MINIMÁLNÍ KOSTRA V GRAFU
Konstrukce trojúhelníku
CW-057 LOGISTIKA 43. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 2 Leden 2017
1 Lineární (vektorová) algebra
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Množina bodů dané vlastnosti
Výpočetní složitost algoritmů
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Dvourozměrné geometrické útvary
Toky v sítích.
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Ukázky aplikací matematiky
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Dopravní síť je konečná množina uzlů a úseků, které tyto uzly spojují; pro každou dvojici uzlů existuje alespoň jedna cesta spojující oba tyto uzly. Přitom každý úsek má danou pro­pustnost a délku, vyjádřenou buď v délkových jednotkách, nebo jako dobu, potřebnou k projetí úseku (např. síť linek MHD v Praze, silniční síť ČR nebo její části). Dopravní síť představuje pevnou část (pevný podsystém) dopravních systémů.

Teorie grafů se zabývá studiem matematických útvarů, které nazýváme grafy. Graf je z hlediska teorie grafů matematická struktura sloužící především k vyjádření (modelování) té skutečnosti, že mezi prvky nějaké množiny V existují určité vazby z množiny H. Prvkům množiny V říkáme uzly nebo vrcholy grafu a vazbám (symetrickým nebo nesymetrickým) mezi některými (nebo všemi) z těchto uzlů říkáme hrany grafu.

Neorientovaný graf Označíme-li množinu všech vrcholů grafu písmenem V a množinu všech existujících hran písmenem H, můžeme neorientovaný graf definovat jako uspořádanou trojici (V,H,p), kde p je incidenční zobrazení. Incidence znamená zobrazení množiny hran do množiny všech neuspořádaných dvojic vrcholů. Graf budeme zapisovat G = (V, H, p) nebo zkráceně G = (v, H). (Incidence - v matematice vzájemná poloha dvou geometrických útvarů majících společnou část.)

Orientovaný graf V orientovaném grafu má každá hrana přiřazenou orientaci vyjádřenou šipkou, tudíž můžeme určit výchozí vrchol a koncový vrchol každé hrany.

Smyčka (neorientovaná smyčka) Vrcholu u je přiřazena hrana h(u, u) taková, že spojuje vrchol sám se sebou. Násobnost hrany Představuje počet rovnoběžných hran mezi vrcholy u a v. Násobné mohou být smyčky.

Obyčejný graf Je graf, který neobsahuje násobné hrany ani smyčky. Prostý graf Je takový graf, který obsahuje smyčky, ale nemá násobné hrany.

Multigraf Je takový graf, který obsahuje násobné hrany nebo násobné hrany a smyčky (někdy se nazývá pseudograf). Smyčky mohou být také násobné. Podqraf Podgraf G1 vznikne z grafu G vynecháním některých vrcholů a hran. Zároveň platí, že graf G = (V,H,p) je nadgrafem G1 = (V1,H1,p1) Faktorový graf (faktorový podgraf) Podgraf G2 vznikne z grafu G vynecháním některých hran, množina vrcholů bude nezměněna.

Most Mostem je hrana, jejímž odstraněním z grafu G se graf rozpadne na dvě komponenty, resp. počet komponent se zvětší právě o jednu. Příklad na obrázku - most a jeho odstranění

Kostra grafu Kostra grafu G = (V,H) je graf G' = (W,Y), pro který platí: W = V,YÌ H. Je to faktorový podgraf, který je stromem, tzn. že existuje právě jedna cesta pro libovolnou dvojici vrcholů (graf neobsahuje kružnici).

Minimální kostra grafu Minimální kostra grafu je taková kostra, pro kterou je součet ohodnocení hran minimální. Pro sestrojení minimální kostry grafu využijeme tři algoritmy, Borůvkův, Jarníkův a Kruskalův.

Borůvkův algoritmus: krok: Zařaď do kostry nejkratší (jednu z nejkratších) hran. krok: Postupně zařaď do kostry vždy hranu, jejíž právě jeden vrchol leží v již vytvořené kostře a druhý ne, za podmínky, že zařazená hrana nesmí vytvořit kružnici. krok: Po zařazení všech vrcholů algoritmus končí. nebo

Jarníkův algoritmus: Stejný postup jako Borůvkův algoritmus, ale začíná se z libovolného vrcholu. Začínáme ve vrcholu V3, je možný výběr ze dvou hran s ohodnocením 3 - (v3,v2),(v3,v5), vybereme např. hranu ),(v3,v5) a zařadíme do kostry. Dále pokračujeme jako u Borůvkova algoritmu.

Kruskalův algoritmus: krok: Vytvoř seznam hran podle velikosti o(h), krok: Do kostry zařaď všechny vrcholy. krok: Postupně zařazuj do kostry hrany podle velikosti, vynechávej hrany, které by uzavřely kružnici. krok: Pokud kostra obsahuje již n-1 hran (n je počet vrcholů) je konec. Seznam hran O(h), délka (v1, v2) 1 (v2, v4) (v1, v4) 2 - nezařazeno, tvoří kružnici (v4, v5) 2 ((v2, v3) 3- konec, n = 5, n-l = 4 (v3, v5) 3 - nezařazeno (v3, v4) 5 - nezařazeno

2 - nezařazeno, tvoří kružnici Seznam hran O(h), délka (v1, v2) 1 (v2, v4) (v1, v4) 2 - nezařazeno, tvoří kružnici (v4, v5) 2 ((v2, v3) 3- konec, n = 5, n-l = 4 (v3, v5) 3 - nezařazeno (v3, v4) 5 - nezařazeno

Zdroje: Mocková, D.. Základy teorie dopravy – Úlohy. Praha, Nakladatelství ČVUT, 2007, ISBN 978-80-01-03791-1. Tuzar, A., Maxa, P., Svoboda, V.. Teorie dopravy. Praha: ČVUT, 1997. ISBN 80-01-01637-4.