Souvětí, věta hlavní, vedlejší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miloslav Bouda. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Mgr. Michal Oblouk.  v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p.
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rozvíjející větné členy - opakování -
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Rozcvička Aritmetický průměr Úsudek a pamětní počítání Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Grafické znázornění souvětí
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Lineární funkce VY_32_INOVACE_056_Lineární funkce
Dělení lomených výrazů
Příprava na lomené výrazy
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Také ukládáš peníze do prasátka? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu
JÍT Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
KŮŇ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Rozcvička Urči typ funkce:
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Rozcvička Aritmetický průměr
Příprava na lomené výrazy
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Pořadí obrázků – drak Postup práce:
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Řídící a rozvíjející větné členy 1
Hyperoskulační kružnice hyperboly
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
WHAT IS PINK? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
WHAT IS RED? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
WHAT IS ORANGE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Pracovní list 1) Do které kategorie jazyků se řadí španělština?
Transkript prezentace:

Souvětí, věta hlavní, vedlejší Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co je to souvětí? Větný celek složený z více vět, který vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

vzniká spojením dvou a více vět jednoduchých Jak poznáme souvětí? vzniká spojením dvou a více vět jednoduchých podle počtu sloves v určitém tvaru určujeme počet vět v daném souvětí Příklad: Na stole leží kniha, kterou právě čtu. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Rozdělení vět v souvětí věta hlavní věta vedlejší Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Věta hlavní (VH) je mluvnicky nezávislá vyjadřuje svou vlastní myšlenku nelze se na ni zeptat Příklad: Slunce svítilo (VH) a lidé mohli vyjít na ulici (VH). Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Věta vedlejší (VV) závisí mluvnicky i významově na jiné větě nemůže stát samostatně lze se na ni zeptat Příklad: Když jsme šli domů (VV), začalo pršet (VH). Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Věta řídící, závislá Větě vedlejší říkáme také věta závislá a větě hlavní věta řídící. Větou řídící může být i věta hlavní Příklad: Půjdeme na maliny (věta hlavní - řídící), protože nám maminka slíbila ( věta vedlejší - závislá na hlavní,ale řídící pro 3. větu vedlejší), že upeče koláč (věta vedlejší - závislá) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1) Podtrhněte souvětí, určete počet vět v souvětí: Petr nám půjčí jeden pokoj s televizí a počítačem, ve kterém budeme týden úplně šťastni. Utíkáme domů, protože maminka bude mít už jistě hotovou večeři. Řeka protéká potichu luhy a měsíc se třpytí na krásné tmavomodré obloze, která je plná hvězd. Když jsem šel včera domů, potkal jsem kamarády, kteří mi sdělili, že mě na nádraží čeká můj dědeček. Sedíme na hrázi. 2 věy 2 věty 3 věty 4 věty Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2) Spojte věty vhodnými spojkami v souvětí, tak aby v souvětí byla jedna věta hlavní a jedna vedlejší: Stál na mostě. Namaloval jsem osamělého kluka. Za šlechtickým párem jde vyšňořené páže. Vede na pozlaceném řetízku dva chrty. Král se rozhodl. Nechá ho na pokoji. Kníže poručil. Osedlali mu v okamžení toho nejrychlejšího koně. Dělali. Pracují. Namaloval jsem osamělého kluka, který stál na mostě. Za šlechtickým párem jde vyšňořené páže, které vede na pozlaceném řetízku dva chrty. Král se rozhodl, že ho nechá na pokoji. Kníže poručil, aby mu osedlali v okamžení toho nejrychlejšího koně. Dělali, že pracují. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

3) Označte věty vedlejší: Mám pocit, že jde o velmi proměnlivý pojem. Služební korespondence je předmětem řady odborných pojednání, protože jde mnohdy o velmi důležitá sdělení. Neznáme-li adresáta, používáme oslovení "Vážený pane". Pokud píšeme dopis strojem, nezapomeneme na vlastnoruční podpis. Co je psáno, to je dáno. http://www.dreamstime.com/tropical-fish-(sohal)-smiling-image1914516 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

4) Označte věty hlavní: Na ústřižku složenky bylo napsáno, kdy jsme peníze poslali. Lidé komunikují tak, že hodně mluví. Než se pračlověk vydal hledat partnerku, ozbrojil se důkladným kyjem. Zasáhneš-li tento cíl, prohlásím tě za nejlepšího střelce závodu. Vejdu-li do našeho divadla, zavalí mě pocit obdivu. http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=13484 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Použité zdroje: Český jazyk 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia , Fraus 2004, 80-7238-419-8, str. 44 Český jazyk 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia , Fraus 2004, 80-7238-419-8, str. 47 Český jazyk, pracovní sešit pro 7. ročník, Tobiáš 2002, ISBN 80-85808-94-3, str. 39 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.