Brzdy bubnové VY_32_INOVACE_14_276

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Advertisements

Výuka předmětu automobily
Automobily 2.ročník autoelektrikář
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 17 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceRámy.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceZkrutné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 AnotaceValivá.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceGeometrie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceTlumiče,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotacePneumatické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceListová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceŘízení.
Hydropneumatické pérování
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Účel a přehled přestaveb budov
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Rámy automobilů VY_32_INOVACE_13_254
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Druhy topidel VY_32_INOVACE_18_354
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Moderní typy tlumičů VY_32_INOVACE_14_266
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Soustružení 1 VY_32_INOVACE_22_425
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Kreslení základních strojních součástí
Šroubové spoje VY_32_INOVACE_31_625
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Základy strojního obrábění - válcové plochy
Výrazy-algebraické vzorce
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Brzdy bubnové VY_32_INOVACE_14_276 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Brzdy bubnové VY_32_INOVACE_14_276 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 14 Anotace Brzdy bubnové Klíčová slova Brzdy, brzdový váleček, brzdové čelisti, brzdové bubny, hydraulický převod Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Brzdy bubnové Bubnová brzda: je konstrukčně starší než kotoučová. U vozů dřívějšího data výroby se používala na přední i zadní nápravě, v současnosti pouze na zadních nápravách a to u levnějších osobních automobilů. Bubnová brzda byla technickým pokrokem vytlačena i z konstrukce brzd nákladní automobilů a byla plně nahrazena brzdou kotoučovou. pracuje na principu tření brzdových elementů - čelistí, na vnitřní stranu brzdového bubnu brzdový buben je pevně připevněn k náboji a rotuje spolu s kolem uvolněním brzdového pedálu jsou čelisti vráceny zpět pružinou brzdové čelisti jsou k bubnu přitlačovány rozpěrným prvkem, který je a) hydraulický - válec s pístem (brzdový váleček), nebo b)mechanický s rozpěrnou pákou v případě parkovací brzdy ruční brzda ovládána mechanicky

Brzdy bubnové Výhody a nevýhody bubnových brzd: Výhody: Nevýhody: celá brzda je umístěna uvnitř bubnu a je tím chráněna proti nečistotám jednoduchá konstrukce a přizpůsobení parkovací brzdy velká životnost brzdového obložení, oproti kotoučové brzdě ohledem na velikost menší výkonnost Nevýhody: při dlouhodobém zahřívání, např. vlivem dlouhodobého brzdění, nastává pokles brzdného účinku tzv. fading pokud zahřátí přesáhne určitou úroveň, může dojít až k deformaci brzdového bubnu

Brzdy bubnové Vymezení vůle čelistí: Z důvodu prodlevy brzdy při brzdění, což je jedna ze složek brzdné dráhy tzn. aby nebyl zdvih pedálu příliš velký, je potřeba vymezit vůli mezi čelistmi a bubnem. u staršího provedení se vůle seřizovaly excentrickými šrouby, které byly umístěny v kotevním plechu brzdy, každá čelist měla svůj seřizovací excentr. Tož bylo velmi nepohodlné řešení. nového provedení bubnových brzd (současná vozidla) je tzv. samostav, zařízení, které automaticky vymezuje vůli mezi čelistmi a bubnem. Samostav funguje na principu omezené vratnosti čelistí. Provedení samostavu: rozpěrná vzpěra s klínem a pružinou – řešení VW rozpěrná vzpěra s levotočivým závitem a ráčnou

Brzdy bubnové Brzdový buben je nejčastěji vyroben: ze šedé nebo temperované litiny ocelolitiny ze slitiny lehkých kovů s ocelovou vložkou Třecí plochy se upravují jemným soustružením, případně broušením. Brzdový buben musí mít: vysokou odolnost proti otěru stálost tvaru a rozměrů dobrou tepelnou vodivost materiálu, ze kterého je vyroben Brzdový buben musí být konstruován tak, aby při rotaci nemohlo dojít k nežádoucímu kmitání v radiálním i axiálním směru a nesmí docházet k jakýmkoli vibracím.

Brzdy bubnové Konstrukce bubnových brzd: Brzdový buben Brzdová čelist Brzdový váleček Přítlačné a vratné pružiny (tažné/tlačné) 5. Rozpěrný samostav brzdových čelistí

Brzdy bubnové Bubnové brzdy rozdělení: podle toho, zda mají čelisti – jeden společný brzdový váleček – Simplex dva, pro každou stranu samostatný – Duplex Duo-Duplex. Simplex - je konstrukčně jednodušší a levnější. Nevýhodou však je jev úběžné čelisti. Jedna čelist (úběžná) je vlivem rotačního pohybu bubnem odtlačována, čímž se brzdný účinek snižuje a druhá přitlačována, a tím napomáhá brzdění.

Brzdy bubnové Duplex – čelisti jsou přitlačovány na obou stranách, čímž vznikly dvě náběžné čelisti. Tření při brzdění vytváří točivý moment, který má tendenci náběžnou čelist vtahovat do bubnu a tím zesilovat brzdný účinek. To je zčásti výhoda, ale musí se při konstrukci brzdy pamatovat na to, aby nedocházelo k zadírání brzdy a tím kolo bylo ve smyku. Duplex Duo - Duplex

Brzdy bubnové Brzdové čelisti: Tuhost čelistí je daná konstrukcí většinou do tvaru „T“. svařence z ocelových plechů odlitky z lehkých kovů (Al) K čelistem je přinýtováno - NA vozidla nebo přilepeno OA + N₁,₂ brzdové obložení.

Brzdy bubnové Brzdový váleček: Brzdový váleček obsahuje jeden nebo dva písty, dle provedení brzdy. Tlak vytvořený hlavním brzdovým válcem působí na písty ve válečku a vytváří rozpěrnou sílu. Písty jsou těsněny pryžovými manžetami. Na vnějších stranách najdeme protiprachové manžety, chránící mechanismus před nečistotami. Na nejvyšším místě válečku se nachází odvzdušňovací ventil.

Brzdy bubnové

Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s bubnovými brzdami, které se používaly a používají v automobilech. Bubnové brzdy jsou nedílnou součástí podvozků osobních i nákladních vozidel, a jsou tudíž, velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: Popište konstrukci bubnových brzd. Proč je důležitá vymezení vůle čelistí, jak a čím se vymezuje? Rozdělení bubnových brzd dle konstrukce. Děkuji za pozornost

Použité zdroje Publikace: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/brzda_bubnova.jpg http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/bubnova_brzda_Simplex.jpg http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/bubnova_brzda_Duplex.jpg http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/bubnova_brzda_Duo_Duplex.jpg http://mcsystem.sk/brzdynit01.jpg http://www.starline-parts.com/data/pictures_items/AK-brzd-celisti-06.jpg http://www.autoznalosti.cz/images/stories/podvozek_kola/brzdovy_valecek.jpg http://www.lada-dily.cz/data/shared/files/products/820081/1306331525_Z--znam-cel---obrazovky-25.5.2011-155110.jpg http://www.tomservice.cz/editor/image/produkty2/_145637_Liazzadni.jpg http://forddily.inshop.cz/inshop/catalogue/products/pictures/bub.lo%C5%BE.fi91.jpg