Minnesota Twin Family Study Minnesotská studie dvojčat University of Minnesota David T. Lykken, Ph.D., Matt McGue, Ph.D., William Iacono, Ph.D., and Kevin Haroian, B.A.
Minnesotská studie dvojčat Rozsáhlá studie dvojčat prováděná výzkumníky z Minnesotské univerzity MCTFR – Minnesota center for twin & family research Příroda vs. prostředí (genetika x výchova) Účinky genetiky a výchovy na psychiku člověka
Začátek již v roce 1979 Thomas Bouchard Jednovaječná dvojčata oddělená po narození Podobnost osobností, zájmů, postojů… Dále D. T. Lykken, M. McGue, W. Iacono, K. Haroian
217 párů jednovaječných dvojčat vychovávaných společně 114 párů dvojvaječných dvojčat vychovávaných společně 44 jednovaječných dvojčat vychovávaných odděleně 27 dvojvaječných dvojčat vychovávaných odděleně
Průměrná hodnota dědičnosti: 48% (genetické faktory se podílejí ze 48% na variacích v rámci skupiny) Vyrůstající společně: MZ jsou si podobnější než DZ Celkově: Dvojčata, která vyrůstají odděleně jsou si skoro stejně podobná jako ty vyrůstající společně → větší vliv genů než prostředí
Dědičnost fyzických a psychických vlastností
Dědičnost postojů,názorů a zájmů
Jde tedy pouze o genetiku? NE! Genetické faktory 48%, zbytek vliv prostředí Děti vyrůstající v jedné domácnosti bývají často velmi odlišné, ať už jsou příbuzné nebo ne Vyrůstají ve stejném kulturním prostředí a ve stejné době, ale mohou mít v rodině různé postavení, odlišné zájmy a přátele… Nehody, nečekané události
Inteligence variuje s dalšími proměnnými (Bouchard): –Životospráva – Porodní váha – Sourozenecké pořadí –Počet roků strávených ve škole –Profese otce, socioekonomický status otce –Ambice rodičů –Vzdělání matky –Průměrná doba sledování TV –Četba (Podíl dědičnosti na míře inteligence bývá udáván asi 80%)
DĚKUJI ZA POZORNOST Psychologie, Saul Kassin, 2004 https://mctfr.psych.umn.edu/twinstudy/ https://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Twin_Family_Study