ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Homeopatie a TAO Co spojuje homeopatii se staročínskou naukou MUDr. Zuzana Čajková 14. dubna 2012.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Východoasijská náboženství
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Tvar, velikost a pohyby Země
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Časová pásma, datová hranice, smluvený čas
6. Taoismus PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_inf3_prg10 Označení materiáluprg10_vyvoj_diagram.pptx Název školyGymnázium Kladno.
Průmyslová revoluce 2 Velká Británie 18. a 19.století Zemědělství.
Průmyslová revoluce 6 Obchod a bankovnictví. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc 8 Označení materiáludkc08_prum_rev_obchod_bankovnictvi.
Průmyslová revoluce Kladno Gymnázium Kladno. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc20 Označení materiáludkc20_prum_rev_kladno_gymnazium.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Vývoj v jednotlivých zemích
Průmyslová revoluce průběh
Průmyslová revoluce 9 Technická revoluce.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Algoritmizace – základní pojmy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
náboženství staré Číny a Japonska
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
TAOISMUS Emma Bruniková.
Průmyslová revoluce Kladno.
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Herodův pevnostní palác
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
První židovská válka v letech 66-70
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Číslo v digitálním archivu školy
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv06 Soubor  zsv06_čínská filosofie_II.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s filosofií taoismu a jeho představách o světě. Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Čínská filosofie Téma Taoismus Očekávané výstupy Seznámit s myšlením Lao-ć a jeho rozdílným pojetím oproti Konfuciovi. Klíčová slova Filosofie, tao,te, čchi. Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 2.12.2013, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Čínská filosofie 中國哲學 Taoismus

Lao-C‘ (Starý mistr) 6. nebo 4. stol. př.n.l., čínský stát Li Není jisté, zda existoval, jeho život zaznamenán v legendách – málo informací Držel se v ústraní Archiv dynastie Čou Dílo sepsal, až když ho při odchodu ze země zastavil na hranicích strážník a poprosil ho, aby sepsal knihu svých myšlenek

Základní rysy Lao-c’ovy filosofie Člověk se má chovat tak, aby šel ostatním příkladem Zlo by se mělo oplácet ctností Stát a společnost – omezit stát na nejnižší míru Čím více zákonů, tím více zločinců Upřednostňování prostoty před vzděláním Dílo Kniha o tao a ctnosti

Kniha o tao a ctnosti (Tao- te- t‘ing, Kniha o cestě a ctnosti) Tao = základ světa, základní princip všeho bytí Základní kniha učení taoismu 81 textů – rozdělena na 2 části 1. část – ontologie a metafyzika 2. část – politika, správná vláda, někdy až utopie Příručka pro vládce, jak řídit zemi Člověk má žít podle tao

Kniha o tao a ctnosti Tao (cesta, metoda, princip, učení) – základ světa, matka všech věcí. Vesmírná síla, zákon, existující ve vesmíru a řídící jej. Příčina všeho. Harmonie, řád. Nelze spatřit. Te (moc) - konkrétní projev taa. Čchi (částice) – tvoří hmotu, věci okolo nás.

Kniha o tao a ctnosti Všechno má svou příčinu a následek. Existuje přirozená, správná cesta. Nelze vzdorovat = důsledkem je zmatek, pohroma. Nechat přírodu jít svou cestou. Žít v souladu s přírodou.

Citáty Lao-c‘ ,,Moudrý člověk dosáhne velikosti tak, že o ni neusiluje.‘‘ ,,Nejvyšší politickou moudrostí je nečinnost.‘‘

Čuang – ć (mistr Čuang) Následovník myšlenek Lao- ć Rozpracovává tao, ale také představy jin a jang Nic není trvalé, všechno proudí mezi dvěma protiklady. Vše se neustále mění. Všechno se neustále vrací k svému protikladu. Nalézt princip taa = odstranění chorob, zla, třeba i smrti (experimenty – cvičení, meditace, dieta). Levitace.

Význam čínské filosofie Úsilí o harmonii duše Soulad člověka s přírodou Odpor k extrémům Působení principů jin a jang Tolerance – Trojí učení Izolace

Zdroje Vlastní poznámky, výpisky www.wikipedie.cz [1] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Representation_of_Laozi.PNG