EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinné orgány.
Advertisements

STONEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY Téma: OBILNINY
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Kapraďorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
VY_52_INOVACE_70_Rostliny polí - učební text
Stonek Biologie 1. ročník.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: RYBNÍK
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Krytosemenné rostliny
Krytosemenné rostliny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Opylení a oplození.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Název prezentace (DUMu): List
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Úvod Autor: Pavel Žižka
Krytosemenné rostliny
VY _52_INOVACE_24_Jaro – rostliny na jaře
Transkript prezentace:

EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, 276 01 Mělník www.zsjm-me.cz tel.: 315 623 015 EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN Téma: STONEK Ročník: 7. Autor: Mgr. Martina Kopecká

STONEK Nadzemní část rostliny s listy Spojení listů s kořeny př. rozmístění listů na stonku: Obr. 1 střídavé vstřícné přeslen Střídavé postavení listů př. (fikus) Vstřícné postavení listů (př. kopřiva) Přeslenité postavení listů (př. svízel) Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4

ČÁSTI STONKU Vzrostný vrchol – uvnitř dělivé pletivo → umožňuje růst stonku do výšky Postranní pupeny –uvnitř dělivé pletivo → umožňuje vznik listů, květů, větviček Pupen šeříku Obr. 5 Obr. 6

ÚKOL: UVEĎ KE KAŽDÉMU TYPU 2 KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY ROSTLIN. TYPY STONKŮ ÚKOL: UVEĎ KE KAŽDÉMU TYPU 2 KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY ROSTLIN. Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10 Obr. 11 Obr. 12 Obr. 13 Obr. 14 Obr. 15 olistěný stonek bezlistý stonek dutý stonek s kolénky oddenek kmen

VNITŘNÍ STAVBA STONKU Obr. 17 Obr. 16

VNITŘNÍ STAVBA STONKU Pokožka (krycí pletivo) Kůra Cévní svazky (vodivé pletivo) Část lýková – pod kůrou Vedou roztoky organických látek z listů do stonku Část dřevní – u středu Vedou vodu s minerálními látkami z kořene do listů Kambium (dělivé pletivo) Dřeň

ÚKOL: Nakresli průřez stonkem rostlin jednoděložných a dvouděložných, popiš jak se liší uspořádání cévních svazků. Dvouděložné rostliny Jednoděložné rostliny Obr. 18 Obr. 19 pelargónie kukuřice Plamének Obr. 20 Kukuřice Obr. 21

STONEK DŘEVIN Kambium každý rok obnovuje činnost Vznik letokruhů Jaro – světlé dřevo (velké buňky, tenká buněčná stěna) Léto – tmavé dřevo (malé buňky, silná buněčná stěna) Vznik druhotné kůry Borka – odlupující se druhotná kůra Lípa – měkké dřevo Příčný řez větvičkou lípy Obr. 22

ODKAZY: Obr. 4: http://www.google.cz/imgres?q=sv%C3%ADzel&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=B5I7LqkJOdOtZM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Sv%25C3%25ADzel_p%25C5%2599%25C3%25ADtula&docid=gBpneAjMfUeT6M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/Galium_aparine1_ies.jpg/200px-Galium_aparine1_ies.jpg&w=200&h=175&ei=GvfBT5bdBI6LswbStPmiCg&zoom=1&iact=rc&dur=649&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=127&tbnw=130&start=0&ndsp=55&ved=1t:429,r:22,s:0,i:129&tx=80&ty=70 Obr. 21: http://www.google.cz/imgres?q=STONEK+KUKU%C5%98ICE&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=GiBPWGW-ZQJUxM:&imgrefurl=http://www.sci.muni.cz/~anatomy/stems/html/zea_1.htm&docid=Cp1RigAkCTdTBM&imgurl=http://www.sci.muni.cz/~anatomy/stems/images/017.jpg&w=800&h=600&ei=sPrBT8xdyNG0BuKa8PMK&zoom=1&iact=hc&vpx=195&vpy=162&dur=844&hovh=177&hovw=236&tx=156&ty=95&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=143&tbnw=192&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:0,s:0,i:68 Obr. 20: http://www.google.cz/imgres?q=STONEK+PLAM%C3%89NEK&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=0KwJ2mEfluIviM:&imgrefurl=http://giobioobrazky.ic.cz/botanika.htm&docid=cv9L-1lg7zaOUM&imgurl=http://giobioobrazky.ic.cz/botanika/Plamenek_druhotna_stavba_stonku.jpg&w=640&h=480&ei=E_vBT8LdAYr0sgb8jp3bCg&zoom=1&iact=hc&vpx=396&vpy=160&dur=703&hovh=164&hovw=220&tx=142&ty=106&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=140&tbnw=189&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:70 Obr. 22: http://www.google.cz/imgres?q=STONEK+L%C3%8DPY&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=NgNLT6d9D6PUkM:&imgrefurl=http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/texty-organologie-sekundarni_stavba_stonku.html&docid=b1ejypnF1-6DtM&imgurl=http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/preparaty/velke/sekundarni_stonek/pr_velke_lipa_vyrez1.jpg&w=1476&h=916&ei=l_vBT-KsOIPKsgaU-IHRCg&zoom=1&iact=rc&dur=531&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=127&tbnw=204&start=0&ndsp=46&ved=1t:429,r:8,s:0,i:85&tx=135&ty=71 Obr. 10: http://www.google.cz/imgres?q=lodyha&start=0&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=QqIPgFToYal5YM:&imgrefurl=http://www2.zf.jcu.cz/~moudry/skripta/3/lecive_rostliny.html&docid=LLTwDB0GWjSaiM&imgurl=http://www2.zf.jcu.cz/~moudry/skripta/3/obrazky/4-mesicek.jpg&w=451&h=800&ei=HfzBT6erMsnUsgaPgpXkCg&zoom=1&iact=rc&dur=609&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=158&tbnw=87&ndsp=60&ved=1t:429,r:31,s:0,i:13&tx=42&ty=93 Obr. 11, obr. 12: http://www.ta3k.sk/bio/index.php?option=com_content&view=article&id=89:morfologia-stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69 Obr. 13: http://www.google.cz/imgres?q=oddenek&start=0&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&addh=36&tbm=isch&tbnid=fflaHe3M9k89ZM:&imgrefurl=http://zahradkari-karvina.ic.cz/%3Fp%3D58&docid=t0QTsy-1CGuCKM&imgurl=http://www.zahradkari-karvina.ic.cz/wp-content/uploads/2009/02/1podbel_b.jpg&w=445&h=601&ei=vP3BT4DUOsfitQaYm4C9Cg&zoom=1&iact=rc&dur=461&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=148&tbnw=107&ndsp=49&ved=1t:429,r:24,s:0,i:11&tx=53&ty=17 Obr. 1: http://www.google.cz/imgres?q=postaven%C3%AD+list%C5%AF+na+stonku&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=kb-zEQLgCyoqZM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/List&docid=XF6tWM-wAK8_GM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Ulistnienie.svg/400px-Ulistnienie.svg.png&w=400&h=153&ei=yTfCT729Oo33sgaEkcXTCg&zoom=1&iact=rc&dur=298&sig=103770183958101842382&page=1&tbnh=72&tbnw=188&start=0&ndsp=46&ved=1t:429,r:0,s:0,i:68&tx=60&ty=41 Obr.6: Zdroj google

Obr. 2, obr. 3, obr. 5: vlastní zdroj Obr. 7: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 31 obr. 43 Obr. 8: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 31 obr. 43 Obr. 9: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 31 obr. 43 Obr. 16: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 32 obr. 45 a) Obr. 17: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 32 obr. 45 b) Obr. 18: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 33 obr. 46 a) Obr. 19: scan učebnice Ekologický přírodopis pro 7. ročník základní školy 2. část str. 33 obr. 46 b)