Otáčivé účinky síly-PÁKA Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 09/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.05_Otacive_ucinky_sily_Paka Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Otáčivé účinky síly-PÁKA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva.
a1 ∙ F1 = a2 ∙ F2 Rovnováha na páce: Rovnováha na páce nastane, právě když součin ramene síly a velikosti síly na levé straně se rovná součinu ramene síly a velikosti síly na pravé straně. a1 ∙ F1 = a2 ∙ F2
sada vybavení k demonstraci zákonů působení páky
Kolik musíme zavěsit závaží, aby nastala rovnováha na páce Kolik musíme zavěsit závaží, aby nastala rovnováha na páce? Vyberte správnou odpověď: 8 2 1 4
A=1,2kg, B=0,6kg, C=0,4kg, D=0,3kg, E=0,24kg Vyřešte úlohu: Závaží o jaké hmotnosti musíme zavěsit do bodů A, B, C, D,E, aby na páce nastala rovnováha? Správné řešení: A=1,2kg, B=0,6kg, C=0,4kg, D=0,3kg, E=0,24kg
V případě, že na páce nenastane rovnováha: Páka se začne otáčet ve směru síly, jejíž součin s délkou ramene je větší. Součin ramene síly a velikosti síly nazýváme MOMENT SÍLY. Výpočet momentu síly: M=a ∙ F Jednotka momentu síly: [Nm] (newtonmetr)
Páka dvojzvratná: Síly působí na obou stranách od bodu otáčení.
Páka jednozvratná: Takové zařízení, u kterého síly působí na stejné straně od osy otáčení, mají však opačný směr.
Příklady užití páky: rybářská loďka s dvěma vesly, tenisová raketa, hokejka a další sportovní potřeby, nůžky, řadící páka u automobilu, ovládací páka u letadla, lopata, páčidlo na otevírání beden nebo vytahování hřebíků, rameno jeřábu, otvírák na láhve, louskáček na ořechy, kleště na vytahování hřebíků atd.
Užití páky
Doplňte tabulku tak, aby na páce nastala rovnováha. Levá část páky: Pravá část páky: Vzdálenost závaží od osy otáčení (počet dílků) Počet závaží M1 M2 6 3 2 4 5
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 www.office.microsoft.com http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/21206.jpg [cit:2012-09-21] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_18/paka3.png [cit:2012-09-21] http://testyfyz.wz.cz/jednstro/jednst1.gif [cit:2012-09-21] http://www.jobiprofi.cz/data/catalogue/product/P17117P.jpg [cit:2012-09-21] [cit:2012-09-21] http://www.gypri.cz/zde/fyzika/vyuka/stred_f/obr/kruh4.gif [cit:2012-09-21] http://www.gypri.cz/zde/fyzika/vyuka/stred_f/obr/kruh3.gif [cit:2012-09-21] http://fyzweb.cz/materialy/sily/paka/kolec1.gif [cit:2012-09-21] http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/paka/pakavy2.gif [cit:2012-09-21] http://www.fyzika7.tym.sk/obrazky/ob33.jpg [cit:2012-09-21] http://www.modulweb.cz/download/fragmenty/jednoduche-stroje/HTML/9/Ob7.jpg [cit:2012-09-21] http://www.poradte.cz/picture/2012/740769.jpg [cit:2012-09-21] http://fyzikavpraxi.g6.cz/_img/63/20110320_20_58_06_m.jpg [cit:2012-09-21]
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy nastane na páce rovnováha. Žák pochopí otáčivý účinek síly, situace, kdy na páce není rovnováha. Žák zná pojem „moment síly“. Rozdělení páky na jednozvratnou a dvojzvratnou. Žák umí odpovědět na jednoduché otázky a řešit příklady na rovnováhu na páce. Žák pozná příklady použití páky. Žák v praxi rozliší, zda jde o jednozvratnou nebo dvojzvratnou páku. Žák doplní tabulku tak, aby na páce nastala rovnováha.