Idea ve výtvarném umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Doba Charakteristika Znaky
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Renesance a humanismus v Itálii
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
NOVÁ FIGURACE Jiří Salajka.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Dadaismus I. polovina 20. století.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
,,Konceptové umění je předně umění, jehož hlavním materiálem jsou myšlenky a koncepty, stejně jako například materiálem hudby jsou zvuky.‘‘ Harry FLYNT.
Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524.
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
RENESANCE - pokračování
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
KONCEPTUALISMUS Jiří Salajka.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Alšova jihočeská galerie a gotické umění Jižních Čech
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Teoretická reflexe proměn zobrazení (pokr
Ač byli původně umělci sdružení v hnutí Fluxus považováni za mezinárodní sdružení vtipálků, dnes se těší statutu radikálních vizionářů, kteří se snaží.
Umělecké směry 19. století
Estetická a posvátná geometrie
Literatura k aktuálním otázkám
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Marcel Duchamp.
Umění akce a umění za hranicemi galerie v období 60. – 80. let
Literatura období humanismu a renesance
Gotika Bolfíková Nikola.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Přední umělecké ideje 19. a 20. století
Téma 2 Vizuální kultura – proměny paradigmatu (pokračování)
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Kapitoly z dějin umění I.
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Ready made – umění objektu Autor: Mgr.
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Od malířství až k digitálnímu fotoaparátu
Renesance a humanismus
Helénistická estetika
Novoplatonismus.
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Idea ve výtvarném umění

Ars: techné + inventio Důraz na techné – schopnost vytvářet iluze, např. Plinius, Historia naturalis, kap. XXXVI: o soutěžích malířů (Zeuxis a Parrhesios), o sochaři Kéfisodotovi (viz další snímek) aj. Plótinos: nazírání idejí skrze umění Odvrat od iluzionismu: symbolické koncepty raně křesťan-ského a byzantského umění Invence u Giorgia Vasariho: Umění – architektura, malířství a sochařství – jsou tři sestry, jejichž otcem je disegno a matkou invenzione. Tom Stoppard o umění modernismu: „Skill without imagination is craftsmanship and gives us many useful objects such as wickerwork picnic baskets. Imagination without skill gives us modern art.“ (Artist Descending a Staircase)

Madona šternberská, konec 14. stol. , detail Pozn Madona šternberská, konec 14. stol., detail Pozn.: pozoruhodné spojení idealizace a realismu; ten byl motivován jednak teologicky (ukázat skutečnost Kristova vtělení a eucharistie), a jednak možná i odkazem na antický vzor (jak soudí L. Konečný). Srov. Plinius, (Hist.nat.XXXVI,24) o sochaři Kefisodotovi: „V Pergamu jest od něho vychvalovaná skupina zápasníků, proslulá tím, že prsty jsou vtlačeny opravdověji do těla než do mramoru.“

Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524

Obraz jako téma / Zadní strana obrazu „Opičí obrazy“ Gabriela von Maxe (1840-1915)

„Nalezená díla“ (Vladimír Boudník)

Andy Warhol, Brillo Box, 1964, 1969 Teoretická diskuze: Arthur C. Danto

Konceptuální umění Umění založené na ideji (efektu překvapení, hříčce, šoku, odhmotnění…) V evropském umění počátky v manýrismu (16. stol.) s jeho estetikou překvapení a umělecké sebeprezentace „Nalezené dílo“ (již v úvahách Leonarda da Vinciho). Marcel Duchamp a surrealisté: ready made, objets trouvés „Otevřené dílo“ dotvářené divákem (účastníkem happeningu…) Programově konceptuální umění definováno v 60. letech 20. století (Joseph Kosuth, Sol LeWitt) Opozice, či spojování konceptualismu a tradičních médií výtvarného umění

Programově konceptuální umění Mezinárodní hnutí, jež se zrodilo v 60. letech 20. stol. v USA. Konceptuální umění povýšilo na nejdůležitější část umění myšlenku nebo koncept autora. V protikladu k umění určenému primárně pro oko je artikulován nový model umění postavený na zájmu o samotnou myšlenku. Konceptuální umění navazuje na teze Marcela Duchampa (1887-1968) a jeho koncept „umění jako idea“ – poukazující k jeho představě umění, které existuje primárně jako záměr autora. Materializace uměleckého díla byla často nahrazena písemným záznamem, nákresem, plánem, mapou, fotografií, filmem a videem. Souvisí s dematerializací umění, přesunem od fyzického k mentálnímu. Joseph Kosuth, Jedna a tři židle, 1965 pozn.: klasický příklad k.u. – dílo opakuje význam slova „židle“ v reálné, obrazové a slovní podobě

Konceptuální umění Joseph Kosuth Arts As Idea Nothing, 1968

Joseph Kosuth Four Colours Four Words, 1966

Sol Le Witt Lines, Colours and their Combinations, 1969-70 Serial Project 1 (A, B, C, D) 1966

Sol Le Witt Four-Sided Pyramid, 1997

Joseph Beuys, Jak vysvětlit obraz mrtvému zajíci, performance, Düsseldorf, 26. 11. 1965

Happeningy Milana Knížáka v 60. letech

Happening Jiřího Kovandy Polibek přes sklo Actions and Interruptions v galerii Tate Modern, 2007

Koncept a klasická média umění / Návraty k iluzivnosti malířství Jan Merta, Tramvaják II, 2011