1. LEKCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o společné práci − 2
Advertisements

Slovní úlohy o společné práci
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Slovní úlohy o společné práci − 3
Výukový program pro 2. třídu ZŠ,
捷克語(一)
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
VYVOZENÍ SLABIK s PÍSMENEM a HLÁSKOU m, M
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor: Helena Jordánová, Mgr. ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor: Helena Jordánová, Mgr. VY_32_INOVACE_4,čj.
Čtení slabik s písmeny M, L, S, P
Český jazyk 1. ročník Čtení - doplňovačky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
PROCVIČOVÁNÍ SLABIK S PÍSMENEM A HLÁSKOU M, L,S, P
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.01 Název pro školu:
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
ČESKÝ JAZYK 1. ROČNÍK Čtení - slabiky Jana Štadlerová ZŠ Věšín.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
Vítejte při prezentaci některých zajímavých vlastností slovníků Lingea Lexicon. Mezi stránkami můžete přecházet pomocí kláves, myší nebo počkat na automatické.
Gymnázium prof. Jana Patočky Jindřišská Praha 1 „Praha & EU: Investujeme do vaší.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Človíčku na slovíčko ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor: Helena Jordánová, Mgr. ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor: Helena Jordánová, Mgr. VY_32_INOVACE_2,čj.
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Slovní úlohy o společné práci
捷克語(一) 捷克語(一) 第四課 第一單元 課文 第一單元 課文 第二單元 文法與句型 第二單元 文法與句型 【單數直接受格 Akuzativ singuláru 】 【單數直接受格 Akuzativ singuláru 】 <課文回顧> <課文回顧> 練習測驗.
Anotace Prezentace, která se zabývá elektrickými vlastnostmi látek. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit a popsat.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Les, stromy a kostry Kružnice: sled, který začíná a končí ve stejném vrcholu, ostatní vrcholy jsou různé Souvislý graf: mezi každými dvěma vrcholy existuje.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_16_Slovní úlohy o společné.
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Rozdělení slov na slabiky
Mocniny Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku) 1.
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Ekvivalentní úpravy rovnic
Soustava lineárních nerovnic
MOCNINY.
TEMA: Grafická stránka jazyka
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
Porozumění jednoduchému textu 2
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Stany Řešení hlavolamu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovní úlohy o společné práci − 2
Jméno autora Datum vytvoření Ročník Vzdělávací Téma – název Anotace
Slovní úlohy o společné práci − 2
Český jazyk 2 Slabika a slovo.
Rozklad mnohočlenů na součin
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Vlastnosti trojúhelníku
Název školy : ZŠ Pardubice - Spořilov
VY_32_INOVACE_20_Slabiky začínající písmeny M, L, P, S
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ JAZYK 2.ROČNÍK_SLABIKY VE SLOVECH
Jméno autora Datum vytvoření Ročník Vzdělávací Téma – název Anotace
Transkript prezentace:

1. LEKCE

FONETIKA语音 Slabika Základní fonetickou jednotkou čínštiny je slabika. Skládá se ze tří částí: z iniciály, finály (někdy mediála) a z tónu.

INICIÁLY Souhláska na začátku slabiky b p m f d t n l g k h

FINÁLY Celé znění slabiky zbývající po odtržení iniciály a o e i u ai ei ao ou

POSLECHOVÁ CVIČENÍ ČTĚTE INICIÁLY A FINÁLY Ba pa da ta ga ka Bu pu du tu gu ku Bai pai dai tai gai kai Bao pao dou tou gao kao Ba bo he fo Pa po ne mo Ma mo de bo Fa fo ke po Bai bei pao pou Mai mei hao hou Gai gei kao kou Hai hei gao gou

V následující tabulce uvádíme kombinaci iniciál a finál

Z toho vyplývá, že celkový počet slabik v čínštině je značně omezený (asi 400) a velmi častým jevem jsou tak zvaná homonyma. K rozlišení významu slouží buď odlišný tón, nebo jiné grafické znázornění – znak. Zjedodušeně se tedy dá říci, že jeden čínský znak reprezentuje jednu slabiku. Většina slov v současné čínské slovní zásobě je dvojslabičná, tedy složená ze dvou znaků. Výjimkou ale nejsou ani jednoslabičná či trojslabičná slova. Typickou vlastností čínštiny je to, že patří mezi tónové jazyky. V praxi to znamená, že ta samá slabika vyslovená s jiným tónem (intonací) má pokaždé jiný význam.

TÓNY V čínštině existují čtyři tóny, kterým jsou v oficiální transkripci pchin-jin přidělována vlastní diakritická znaménka.

1. rovný, vysoký tón

2. Tón stoupající ze středních do vysokých poloh Intonace je podobná jako v češtině při otázce

3. Tón mírně klesající a následně stoupající z hlubokých do středních poloh

4. Tón klesající z vysokých do nízkých poloh Výslovnost je rázná, jako při rozkazu

ā ī ū á í ú ǎ ǐ ǔ à ì ù

Nejnázornějším příkladem funkce tónu v čínštině je slabika ma Nejnázornějším příkladem funkce tónu v čínštině je slabika ma. V prvním tónu má význam máma. Ve druhém tónu je její význam konopí, ve třetím znamená kůň a ve čtvrtém tónu nadávat. K těmto čtyřem tlum můžeme přidat ještě nultý tón, jehož výslovnost je neutrální.

Ma Mā Má Mǎ Mà

Ba 8 Bā Bá Bǎ Bà

CVIČENÍ TÓNY Čtěte:

Dàitòu táitóu dàlóu tǎlóu Kèfú kèkǔ dàyú dàyǔ Yùxí fùxí měihǎo mèilái Nǐhǎo měihǎo wǔbǎi bǎihǎi Gěiyǐ yǔfǎ kěyǐ fǔdǎo

LEKCE 第一颗 dì yíkè

Slovíčka 生词 shēngcí Nǐ 你 ty rènshi 认识 vědět, znát Hǎo 好 dobrý, být dobrý gāoxìng高新 veselý, být veselý Shēntǐ 身体 tělo, zdraví zài 再 znovu, opět Wǒ 我 já jiàn 见 vidět Ma 吗 partikule tā 他 on Hěn 很 velmi nín 您 Vy (sing) Ne 呢 partikule nǐmen 你们 vy (plur) Yě 也 také wǒmen 我们 my Tāmen 他们 oni

Dobrý den! 你好 A: nǐ hǎo! 你好 B: nǐ hǎo ! A: nǐ shēntǐ hǎo ma? 你身体好吗? B: wǒ hěn hǎo, nǐ ne? 我很好,你呢? A: wǒ yě hěn hǎo, rènshi nǐ wǒ hěn gāoxìng. 我也很好,认识你我很高兴。 B: rènshi nǐ wǒ yě hěn gāoxìng. 认识你我也很高兴。 A: zài jiàn! 再见 B: zài jiàn!

Překlad 翻译 fànyì A: Ahoj (doslova: buď zdráv). B: Ahoj! A: Máš se dobře (doslova: jsi zdravotně v pořádku)? B: Mám se dobře, a ty? A: Já se mám taky dobře. Jsem rád, že tě poznávám. B: To i já jsem rád, že tě poznávám. A: Nashledanou. B: Nashledanou.

CVIČENÍ PRO OPAKOVÁNÍ

Napište, které finály se výslovností liší od českého jazyka

Čtěte: Nǐ, Wǒ, tā, nín Nǐmen, wǒmen, tāmen Reagujte: 1. nǐ hǎo! 2. nǐ shēntǐ hǎo ma? 3. wǒ hěn hǎo, nǐ ne? 4. rènshi nǐ wǒ hěn gāoxìng. 5. zài jiàn! Doplňte: 1. Rènshi…………wǒ hěn gāoxìng. 2. wǒ hěn hǎo, nǐ……….? 3. wǒ……… hěn hǎo. 4. rènshi………wǒ………gāoxìng. 5. ………hǎo! 6. wǒ hěn gāoxìng. 6. wǒ hěn hǎo. 7. nǐ ne? Přeložte: 1. nǐ shēntǐ hǎo ma? 2. rènshi nǐ wǒ hěn gāoxìng. 3. zài jiàn! 4. nǐ hǎo! 5. B 1. Ahoj. 2. A ty? 3. Jsem taky rád, že tě poznávám. 4. Máš se dobře? 5. Mám se dobře. 6. Mám se taky dobře. 7. Jsem rád, že tě poznávám. 8. Nashledanou.

Ke každému obrázku napište správné slovíčko v pchin-yinu 8

Pro rozptýlení Tradiční čínský hudební nástroj erhu http://www.youtube.com/watch?v=GjDiPA3z5Xk - Současná čínská hudba http://www.youtube.com/watch?v=O0akQJK8Jdg&feature=related