Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Světoví hudební skladatelé
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
RÉBUSY jsou hlavolamy Nechat děti vysvětlit co jsou rébusy, teprve potom kliknutím potvrdit správnou odpověď.
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
HUDBA V RENESANCI.
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO BAROKA
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Madrigal a Fuga.
Povídání o Bachovi.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
Co je to kánon a fuga? Hudební výchova
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Mgr. Jakub Tomala. Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Elektronická učebnice - II
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Johann Sebastian Bach
Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, příspěvková organizace EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autorem materiálu.
JOHANN SEBASTIAN BACH.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_06_Johann Sebastian Bach  Číslo.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Johann Sebastian Bach VY_32_INOVACE_I-A-07.
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Určeno žákům prvního stupně ZŠ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Název školy: Základní škola Netvořice
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Světoví hudební skladatelé
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: ZŠ Průhonice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_07
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY 32 INOVACE 543.
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií? VOKÁLNÍ POLYFONIE = vícehlasé skladby určené pro zpěv INSTRUMENTÁLNÍ POLYFONIE = vícehlasé skladby určené pouze pro hudební nástroje

FUGA fuga = italsky únik, útěk nejdokonalejší mnohohlasá hudební skladba polyfonní instrumentální skladba zkomponovaná podle určitých pravidel o vedení jednotlivých hlasů důsledně dodržuje rovnost všech hlasů

CHARAKTERISTICKÉ RYSY FUGY instrumentální skladba, tzn. je určena nástroji nejčastěji varhanám, cembalu a klavíru nebo hudebnímu tělesu obsahuje téma – Dux, odpověď – Comes a protivětu trojdílnost skladby – expozice, provedení, závěr tonální plán, podle něhož jednotlivé hlasy po sobě nastupují

TROJDÍLNOST SKLADBY EXPOZICE hlavní hudební téma celé skladby v první části se nám představuje hlavní hudební téma celé skladby PROVEDENÍ v druhé části je téma různými způsoby obměňováno ZÁVĚR ve třetí části vrcholí napětí skladby, téma se vrací do původní tóniny

PŘÍKLAD EXPOZICE FUGY - SCHÉMA 1. hlas _____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ II. ____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ III. ____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ IV. ____________ _ _ _ _ _ _ _ 2. hlas 3. hlas 4. hlas Poslech skladby: J. S. BACH – Umění fugy, č.1 /s komentářem/ Odkaz ke skladbě: CD k učebnici Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.)

Johann Sebastian BACH (1685 – 1750) = německý hudební skladatel mistr fugy, virtuózní varhaník, kapelník a kantor NEJZNÁMĚJŠÍ SKLADBY Umění fugy Braniborské koncerty Temperovaný klavír Velká mše h moll Vánoční oratórium Matoušovy pašije Janovy pašije Obr. 1

TYPY FUGY FUGHETTA = malá fuga, v které někdy chybí 2. část - provedení INVENCE = kratší imitační polyfonní skladba FUGATO = součást jiné skladby, nejčastěji závěr variací