Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií? VOKÁLNÍ POLYFONIE = vícehlasé skladby určené pro zpěv INSTRUMENTÁLNÍ POLYFONIE = vícehlasé skladby určené pouze pro hudební nástroje
FUGA fuga = italsky únik, útěk nejdokonalejší mnohohlasá hudební skladba polyfonní instrumentální skladba zkomponovaná podle určitých pravidel o vedení jednotlivých hlasů důsledně dodržuje rovnost všech hlasů
CHARAKTERISTICKÉ RYSY FUGY instrumentální skladba, tzn. je určena nástroji nejčastěji varhanám, cembalu a klavíru nebo hudebnímu tělesu obsahuje téma – Dux, odpověď – Comes a protivětu trojdílnost skladby – expozice, provedení, závěr tonální plán, podle něhož jednotlivé hlasy po sobě nastupují
TROJDÍLNOST SKLADBY EXPOZICE hlavní hudební téma celé skladby v první části se nám představuje hlavní hudební téma celé skladby PROVEDENÍ v druhé části je téma různými způsoby obměňováno ZÁVĚR ve třetí části vrcholí napětí skladby, téma se vrací do původní tóniny
PŘÍKLAD EXPOZICE FUGY - SCHÉMA 1. hlas _____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ II. ____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ III. ____________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ IV. ____________ _ _ _ _ _ _ _ 2. hlas 3. hlas 4. hlas Poslech skladby: J. S. BACH – Umění fugy, č.1 /s komentářem/ Odkaz ke skladbě: CD k učebnici Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.)
Johann Sebastian BACH (1685 – 1750) = německý hudební skladatel mistr fugy, virtuózní varhaník, kapelník a kantor NEJZNÁMĚJŠÍ SKLADBY Umění fugy Braniborské koncerty Temperovaný klavír Velká mše h moll Vánoční oratórium Matoušovy pašije Janovy pašije Obr. 1
TYPY FUGY FUGHETTA = malá fuga, v které někdy chybí 2. část - provedení INVENCE = kratší imitační polyfonní skladba FUGATO = součást jiné skladby, nejčastěji závěr variací