ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str. 5 - 21
Minulost – vše, co se už odehrálo Dějiny – minulost lidstva, od vzniku člověka Dějepis – školní předmět, zabývá se dějinami Historie – věda, která se zabývá dějinami ? – učíme se ve škole dějepis nebo historii? ? – je paní učitelka historik?
Proč se učit dějepis? způsob myšlení: dává události do souvislostí – příčiny – průběh – následky (důsledky)
Kde vědci – historici – získávají vědomosti? prameny: hmotné písemné obrazové Kde se prameny uchovávají? muzea – expozice – depozitáře galerie – umělecké předměty knihovny – písemné prameny hlavně tištěné archivy – písemné prameny většinou netištěné zápisy - badatelny
Čas uč. str. 14 Počítání času: lineární – od nějaké významné události – např. od narození Ježíše Krista cyklické – sled opakujících se událostí, např. podle ročních období a zemědělských prací
Časová osa - lineární pojetí = přímka od narození Krista doleva – před Kristem neboli před naším letopočtem př.n.l. od narození Krista doprava – po Kristu – našeho letopočtu – n.l.
uč. str. 16
Staletí a tisíciletí 1.tisíciletí př.n.l. – mezi rokem 1 000 a začátkem letopočtu tisíciletí n.l. – mezi začátkem letopočtu a rokem 1 000 např. 6. stol. n.l. = 501 – 600 začátek 7. stol. = rok 601
uč. str. 16
Správné řešení: 1/ a/ 476 n. l. , 863 n. l. , 1348 n. l. , 1939 n. l Správné řešení: 1/ a/ 476 n.l., 863 n.l., 1348 n.l., 1939 n.l., 2006 n.l. b/ 776 př.n.l., 753 př.n.l., 510 př.n.l., 44 př.n.l., 31 př.n.l. c/ 776 př.n.l., 510 př.n.l., 44 př.n.l., 863 n.l., 2006 n.l. 2/ a/ 1970n.l., 1490n.l., 933 n.l., 546 n.l., 2009 n.l. b/ 330 př.n.l., 440 př.n.l., 706 př.n.l., 253 př.n.l., 26n.l.
další možnosti určení časového období: začátkem, koncem století (tisíciletí) první, druhá, třetí a poslední čtvrtina století (tisíciletí)
uč. str. 18
uč. str. 18
Periodizace dějin: pravěk starověk středověk novověk nejnovější dějiny, moderní doba