ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str. 5 - 21.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními dějepisnými pojmy.
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Úvod do studia dějepisu
zpracovaný v rámci projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Historická období a historické prameny
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
UCHOVÁNÍ PRAMENŮ CO JE TO ARCHEOLOGIE? KDE SE UCHOVÁVAJÍ PRAMENY
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Periodizace dějin 6. ročník.
Historické prameny.
6. ročník Pravěk.
HISTORICKÉ PRAMENY A JEJICH UCHOVÁVÁNÍ
Instituce zpracovávající historické prameny
Měření času Kalendáře, letopočty.
Orientace v čase, časová osa/přímka
Práce s časovou osou 6. třída.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
I. Starověké středomoří
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Úvod do vyučování dějepisu
Vnímání historického času
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
VY _12_INOVACE_D.6.05 DĚLENÍ PRAVĚKU – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 11. září 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
Dějepis – 6. ročník. Minulost, dějiny, dějepis a historie minulost = všechno, co se odehrálo do současnosti dějiny = minulost lidstva, část minulosti;
PRAMENY K POZNÁVÁNÍ MINULOSTI Zvídavý člověk si jistě položí otázku, jak mohou dějepisci znát o životě lidí v minulosti tolik informací? Odkud je získali,
Úvodní hodina dějepisu Uspořádání učebnice Časová osa Prameny 9. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Kapitolka o čase pro žáky 4. ročníku ZŠ.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Opakování národních dějin (1)
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_01
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ÚVOD DO DĚJEPISU/ Introduction to History
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Časová osa, periodizace dějin
Nejstarší období Mezopotámie
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Úvod do učiva dějepisu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Vlastivěda – dějepisná část
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str. 5 - 21

Minulost – vše, co se už odehrálo Dějiny – minulost lidstva, od vzniku člověka Dějepis – školní předmět, zabývá se dějinami Historie – věda, která se zabývá dějinami ? – učíme se ve škole dějepis nebo historii? ? – je paní učitelka historik?

Proč se učit dějepis? způsob myšlení: dává události do souvislostí – příčiny – průběh – následky (důsledky)

Kde vědci – historici – získávají vědomosti? prameny: hmotné písemné obrazové Kde se prameny uchovávají? muzea – expozice – depozitáře galerie – umělecké předměty knihovny – písemné prameny hlavně tištěné archivy – písemné prameny většinou netištěné zápisy - badatelny

Čas uč. str. 14 Počítání času: lineární – od nějaké významné události – např. od narození Ježíše Krista cyklické – sled opakujících se událostí, např. podle ročních období a zemědělských prací

Časová osa - lineární pojetí = přímka od narození Krista doleva – před Kristem neboli před naším letopočtem př.n.l. od narození Krista doprava – po Kristu – našeho letopočtu – n.l.

uč. str. 16

Staletí a tisíciletí 1.tisíciletí př.n.l. – mezi rokem 1 000 a začátkem letopočtu tisíciletí n.l. – mezi začátkem letopočtu a rokem 1 000 např. 6. stol. n.l. = 501 – 600 začátek 7. stol. = rok 601

uč. str. 16

Správné řešení: 1/ a/ 476 n. l. , 863 n. l. , 1348 n. l. , 1939 n. l Správné řešení: 1/ a/ 476 n.l., 863 n.l., 1348 n.l., 1939 n.l., 2006 n.l. b/ 776 př.n.l., 753 př.n.l., 510 př.n.l., 44 př.n.l., 31 př.n.l. c/ 776 př.n.l., 510 př.n.l., 44 př.n.l., 863 n.l., 2006 n.l. 2/ a/ 1970n.l., 1490n.l., 933 n.l., 546 n.l., 2009 n.l. b/ 330 př.n.l., 440 př.n.l., 706 př.n.l., 253 př.n.l., 26n.l.

další možnosti určení časového období: začátkem, koncem století (tisíciletí) první, druhá, třetí a poslední čtvrtina století (tisíciletí)

uč. str. 18

uč. str. 18

Periodizace dějin: pravěk starověk středověk novověk nejnovější dějiny, moderní doba