Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: hudba-periodizace Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje pojem periodizace, orientuje se v časové chronologii vývoje umění , zařazuje poznatky do širších souvislostí Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Periodizace dějin hudby
Pojem periodizace „Periodizace“ = členění na časové úseky Jedná se o jakési „rozškatulkování“ dlouhého časového úseku na úseky kratší Periodizaci činíme z důvodu přehlednosti
Periodizace dějin hudby Hudba se samozřejmě vyvíjela plynule, ale po určitá období byla psána hudba vyznačující se společnými znaky Na základě znalostí těchto znaků dokážeme konkrétní skladbu zařadit do daného období vývoje hudby
Nejčastěji používaná periodizace dějin hudby je shodná nejen s jinými druhy umění (literatura, výtvarné umění) ale dokonce např. i s architekturou Je to z toho důvodu, že žádná takováto lidská činnost není oddělena od jiné a velmi úzce spolu souvisí. Proto lze nazvat jednotlivá období, jako „KULTURNÍ EPOCHY“
Časová osa Nejlépe lze periodizaci znázornit na časové přímce Baroko Romantismus Antika Renesance Klasicismus Impresionismus
Periodizace hudby v novověku Renesance – 15. – 16.století Baroko – 17. – pol. 18.století Klasicismus – 2.pol. 18.století – začátek 19.stol. Romantismus – 19. století Impresionismus – přelom 19. a 20. století