Podpora zahraniční obchodní a investiční spolupráce MZe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky
Advertisements

1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
1 Podpora exportu a ekonomických zájmů České republiky v zahraničí Nový koncept Ministerstva zahraničních věcí ČR Ministerstvo zahraničních věcí České.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD Žádná země nevyrábí vše, zboží si země mezi sebou směňují, vzniká zahraniční (mezinárodní) obchod.
Potravinářské veletrhy a výstavy ve východních teritoriích
Festival Exportu Svaz průmyslu a dopravy ČR jako respektovaný, nezávislý a společensky zodpovědný sociální partner obhajuje zájmy zaměstnavatelů.
HESLO Fórum „HLEDÁNÍ INVESTIČNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ V EVROPĚ A ASII A MOŽNOSTI JEJICH FINANCOVÁNÍ“ Zuzana Synková CENTRUM INFORMAČNÍCH SLUŽEB 1.
XIII. EXPORTNÍ FÓRUM Limitující faktory českého exportu 6. – Česká exportní banka Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních.
Celostátní síť pro venkov
Český export a zrychlená bankovní a finanční integrace EU
Svaz průmyslu a dopravy ČR - zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty a dopravy ČR Svaz průmyslu.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Exportní strategie České republiky Exportní úspěchy podniků Moravskoslezského kraje Ing. Petr Adrián, MBA poradce pro řízení podpory exportu MPO konference,
Zahraniční obchod ČR po vstupu do EU Zahraniční obchod ČR po vstupu do EU Podklad pro seminář odboru 31 MF Smilovice Ladislav Prokop odbor.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu EXPORTNÍ STRATEGIE EXPORTNÍ STRATEGIE Exportní konference
Management v zemích východní Evropy a Ruska PEF MZLU v Brně Ústav marketingu a obchodu Ústav managementu Autor prezentace: Ing. Zuzana Tománková Řešitelský.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Ing. Zdeněk Kočárek MSV Brno Export mimo Evropskou unii, jak na to?
„Business den: Ázerbájdžán“ 11. února 2015
MOŽNOSTI PODNIKÁNÍ NA UKRAJINĚ
Evropská výstavy patentů a vynálezů Konaná u příležitosti Průmyslového veletrhu Ostrava 24. –
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Ruská federace x WTO a OECD
Praha, 15. březen 2012 „POLSKO - OBCHODNÍ PARTNER“ Karel Kysilka, rada velvyslanectví velvyslanectví České republiky v Polsku.
Nové výzvy a zkušenosti v úvěrovém pojištění MSV Brno 2007 Pavol Parízek Generální ředitel EGAP.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Schengenská smlouva znamená: Společná vízová politika zavedení účinných kontrol na svých vnějších hranicích Vnitřní hranice z hlediska pohybu osob a zboží.
Více služeb pro české exportéry © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Možnosti podpory exportu ze strany státu v návaznosti na strategii mezinárodní konkurenceschopnosti ČR pro období PSP ČR, 29. června 2012.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
Společná obchodní politika EU
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2012.
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
EGAP – ZÁKLADNÍ PILÍŘ STÁTNÍ PODPORY EXPORTU XIV. Exportní fórum Jan Procházka.
Česká exportní banka Spolehlivý finanční partner exportu Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Ing. Jan Mládek, CSc. Ministr Vývoj české ekonomiky 11.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Teritoriální setkání Arménie Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
Exportní konference, Zapojení Svazu průmyslu a dopravy ČR do naplňování Exportní strategie Exportní konference,
Mgr. Lukáš Prokeš zástupce náměstka ministra ředitel odboru Podpora exportu a ekonomická diplomacie 11 Podpora exportu a ekonomická diplomacie.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
Česká exportní banka Ing. Karel Bureš předseda představenstva a generální ředitel Business Den Ruské federace 30. září 2014 Aktuální možnosti financování.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
Teritoriální setkání Brazílie Česká exportní banka - aktuality ve financování exportu.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Etiopie, Keňa Obchodní příležitosti pro české zemědělství a potravinářství Praha, 7. dubna 2016.
Vztahy EU a Ruska – dopady agrárně-obchodních sankcí.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Český průmysl a stavebnictví v první polovině roku 2010 Tisková konference
Dny Latinské Ameriky: BRAZÍLIE Česká exportní banka Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
EGAP 25 – čtvrtstoletí pojišťování českého exportu
Finsko k možnostem obchodní spolupráce
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Zahraničně obchodní politika České republiky a Číny
Společná obchodní politika
Marian Jurečka ministr zemědělství
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
Vládní program na podporu exportu
Teritoriální setkání Island (ICC, )
MAĎARSKO RAKOUSKO POLSKO
spolupracujeme s ekonomickou diplomacií
MEZINÁRODNÍ OBCHOD Žádná země nevyrábí vše, zboží si země mezi sebou směňují, vzniká zahraniční (mezinárodní) obchod.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Podpora zahraniční obchodní a investiční spolupráce MZe Výroční konference ekonomických radů a tajemníků českých zastupitelských úřadů 26. června 2017 Ministerstvo zahraničních věcí

Agrární zahraniční obchod ČR Export motorem české ekonomiky – korelace se zaměstnaností, socioekonomický rozměr, český zemědělský a potravinářských sektor. Země vnitřního trhu EU jsou významné vzhledem k nízkým transakčním nákladům, bonitní z hlediska koupěschopnosti a často přestupní stanicí do globálně působících společnosti, které výrobky, čí spíše polotovary a subdodávky reexportují dále do světa. Pokud však chceme v dlouhodobém horizontu stavět další růst české ekonomiky na exportu, musíme se dívat na nové trhy, do třetích zemí.

Krytí dovozu vývozem (%) Rok Vývoz (mil. Kč) Dovoz (mil. Kč) Saldo (mil. Kč) Krytí dovozu vývozem (%) 2008 106 931 131 048 -24 117 81,6 2009 101 708 133 735 -32 027 76,1 2010 105 364 140 008 -34 644 75,3 2011 120 381 156 674 -36 293 76,8 2012 148 309 173 026 -24 717 85,7 2013 160 594 184 674 -24 080 87,0 2014 180 247 199 909 -19 662 90,2 2015 201 383 220 687 -19 303 91,3 2016 201 995 224 631 -22 636 89,9 Agrární zahraniční obchod ČR 2008 - 2016 V roce 2016 došlo v českém agrárním zahraničním obchodě ke zřetelnému zpomalení tempa růstu jak vývozu, tak dovozu. Hodnota českého agrárního exportu meziročně stagnovala (přírůstek 0,3 %) a v případě dovozu mírně vzrostla (o 1,8 %). Bilance agrárním zahraničním obchodu s třetími zeměmi byla v roce 2016 příznivější nežli v roce 2015 ve všech čtvrtletích. Zatímco záporná bilance agrárního obchodu s EU 28, který tvoří převážnou část celkového českého AZO, se v roce 2016 meziročně zhoršila (o 4,1 mld. Kč na 6,8 mld. Kč), bilanční schodek AZO s třetími zeměmi, se po dvou letech prohlubování, zlepšil (o 1,3 mld. Kč na 14,4 mld. Kč).

Orientace agrárního vývozu vybraných členských zemí na trh EU (%) Dominantním teritoriem, kam ČR vyváží a odkud dováží agrární zboží, je jednotný trh Evropské unie. V prvních deseti měsících roku 2016 činil podíl EU 28 na straně exportu 91,5 % a na straně importu 85,4 %, což jsou hodnoty nevybočující z rámce předchozích let. Ačkoliv jsou data zkreslena velkými objemy reexportu, závislost české ekonomiky na exportu do zemí Evropské unie v minulém roce mírně rostla.

Orientace agrárního vývozu v roce 2016, roční hodnoty nad 10 mil. Kč Ačkoliv jsou data zkreslena velkými objemy reexportu, závislost české ekonomiky na exportu do zemí Evropské unie v minulém roce mírně rostla.

Srovnání vývozu do TOP 20 zemí v letech 2015 a 2016

Směřování agrárního vývozu do mimounijních regionů v roce 2016

Vývoj směřování agrárního vývozu do mimounijních regionů (2012 – 2016)

Vývoj směřování agrárního vývozu do mimounijních regionů (2012 – 2016)

Hlavní nástroje proexportní podpory MZe MZe disponuje řadou proexportních nástrojů, nicméně jejich efekt a potenciál pro českou zahraniční obchodní spolupráci je možné plně využít pouze v úzké spolupráci s Vámi a Vašimi týmy na zastupitelských úřadech. Důležité je zasazení do kontextu Vaší dlouhodobé práce na poli ekonomické diplomacie.

Hlavní nástroje proexportní politiky MZe Zemědělští diplomaté Mezinárodní veletrhy a výstavy Projekty na podporu ekonomické diplomacie MZV (PROPED) Podnikatelské mise vedení MZe Incomingové mise Spolupráce s EGAP a ČEB Hlavní nástroje proexportní politiky MZe Proexportní nástroje MZe: Zemědělští diplomaté: Již pracují v Číně, Saudské Arábii, Srbsku, Ruské federaci. Aktuálně obsazena také místa zemědělských diplomatů v Libanonu a USA. Oficiální účast MZe na veletrzích a výstavách v mimounijních zemích Podpora účasti na veletrzích a výstavách (dotační programy 9Ha, 9Hb) Podnikatelské mise vysokých představitelů MZe v mimounijních zemích: Děkujeme za nasazení, se kterým spolupracujete na realizaci podnikatelských misí. Měli jsme možnost otestovat např. také kapacity nově otevřeného ZÚ v Lusace, kde naši misi pan velvyslanec Rubeš přivítal dříve než židli do své nové kanceláře. Incomingové mise: Nástroj, který ve spolupráci s MZV a ZÚ využíváme v rámci Projektů na podporu ekonomické diplomacie, má zjednodušit setkávání partnerů ze soukromého sektoru, umožnit prezentaci českých produktů a zejména rozsáhlejších referenčních projektů. Incomingové mise organizujeme v návaznosti na podnikatelské mise vedoucích představitelů MZe a cílíme na potenciální partnery ze soukromého sektoru třetích zemí. V ideálním případě vycházíme ze zpětné vazby firem, které se zúčastnily podnikatelské mise, k návštěvě ČR pak zveme zástupce těch zahraničních společností, se kterými již započala obchodní jednání. Projekty na podporu ekonomické diplomacie (PROPED): V roce 2016 participovalo MZe na 22 Projektech na podporu ekonomické diplomacie, což je výrazný nárůst oproti roku 2015, kdy se jednalo o 9 projektů. Na rok 2017 MZe alokovalo na PROPEDy 15 mil. Kč a předpokládáme, že po uzavření podávání projektů v 2. kole výzev, se MZe bude v tomto roce celkem podílet přibližně na více než 50 PROPED. Na základě těchto projektů již byly uzavřeny první kontrakty. Zejména v organizaci incomingových misí bychom rádi tuto naši spolupráci dále prohlubovali. Děkujeme obchodním radům za spolupráci při zpracování i realizaci projektů. Spolupráce s EGAP a ČEB: Obě instituce se pravidelně účastní proexportních seminářů pořádaných MZe, podnikatelských misí do třetích zemí a harmonizují své produkty dle specifik obchodu zemědělskými a potravinářskými produkty.

Cíle proexportní podpory MZe Pro dosažení cílů exportní politiky MZe je intenzivní spolupráce z obchodními rady nezbytná.

Cíle proexportní podpory MZe Poskytovat prostor pro setkávání s partnery ze soukromého i veřejného sektoru, seznámení s teritoriem a podmínkami pro obchodní spolupráci Zlepšovat institucionální nastavení a infrastrukturu pro zvýšení profitability exportu v zájmu celé ekonomiky Poskytovat informační servis a kontakty českým podnikatelům i jejich zahraničním partnerům Prezentovat české výrobky a know-how ve třetích zemích Snížení rizik Cíle proexportní podpory MZe Chceme: Poskytovat prostor pro setkávání s partnery ze soukromého i veřejného sektoru, seznámení s teritoriem a podmínkami pro obchodní spolupráci /podnikatelské mise, incomingové mise, zemědělští diplomaté, veletrhy a výstavy/   Zlepšovat institucionální nastavení a infrastrukturu pro zvýšení profitability exportu v zájmu celé ekonomiky /dohody, pracovní skupiny a další spolupráce s příslušnými institucemi státní správy třetích zemí/ Poskytovat informační servis a kontakty českým podnikatelům i jejich zahraničním partnerům /zemědělští diplomaté, teritoriální pracovníci MZe/ Prezentovat české výrobky a know-how ve třetích zemích /podnikatelské mise, incomingové mise s účastí zástupců tisku, veletrhy výstavy/ Snížení rizik – diverzifikace exportu, možnosti financování obchodu, podpora uzavírání dohod

Děkujeme za spolupráci! www.eagri.cz