Vegetativní množení hrnkovek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
VEGETATIVNÍ ROZMNOŽOVÁNÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Klíčová aktivita 06 Učebnice Okrasné dřeviny
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1. Podběl, orsej, sasanka nebo plicník patří mezi byliny rozkvétající časně zjara. V porovnání s ostatními bylinami kvetoucími v létě se u nich častěji.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Orgány vyšších semenných rostlin
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rostlinné orgány - list
Rostliny.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Kořen autor: David Hainall.
Pokojové rostliny Pokojové rostliny Jana Novotná.
Možnosti regenerace in vitro – zdroje explantátů
VY_32_INOVACE_33_ Prvouka 3.ročník Rostliny 2.
Rostlinné orgány - kořen
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Orgánové kultury.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Uspořádání rostlinného těla
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Růst a vývin rostlin - rozmnožování pomocí semen
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
STONEK.
HYDROPONICKÉ PĚSTOVÁNÍ ROSTLIN Vypracovala: Bečvářová, Hudcová.
Hydroponické pěstování rostlin Adriana Javůrková, Nikola Bajerová, Emílie Zárubová, Sára Bendová.
Číslo projektudum.KVĚTEM 0.1 Název školy Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví Bzenec, nám. Svobody 318, Bzenec PředmětKvětinářství.
Hrnkovky náročné na teplotu Schefflera – Šeflera Schefflera arboricola – šeflera stromovitá čeleď: Araliaceae – aralkovité stromový nebo keřový vzrůst.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Hrnkovky se středními nároky na teplotu Hedera - břečťan čeleď: Araliaceae - aralkovité v interiéru jim nevyhovuje teplý suchý vzduch, který způsobuje.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
Dusík a potos. = bezpůdní pěstování rostlin  Charakteristické je pěstování v lehce prostředí s lehce stravitelnými živinami – v roztoku  Půda přináší.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Hrnkovky s nízkými nároky na teplotu
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Šlechtění vegetativně množených rostlin
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Stavba rostlinného těla
Choroby hrnkovek okrasných listem
Generativní množení hrnkovek
Škůdci hrnkovek okrasných listem
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
Vegetativní rostlinné orgány
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Číslo projektu dum. Kapradiny 2.2 Název školy Předmět Květinářství
Hrnkovky náročné na teplotu
Rozmnožování pokojových rostlin řízkováním Vypracoval: Lukáš Karlík
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Vegetativní množení hrnkovek

Význam vegetativního množení vegetativně se množí druhy, které nevytváří dostatečné množství semen a nepřenáší rodičovské vlastnosti na potomstvo může se provádět i z ekonomického hlediska, když tento způsob vychází levněji Vegetativně množené rostliny mají naprosto stejné vlastnosti jako matečná rostlina tímto způsobem se při množení mohou přenášet choroby, zejména virové proti kterým není možné přímé ošetření

Řízkování Mateční rostliny řízky jsou oddělené části rostlin, ze kterých je množný vývin dospělého jedince pro odběr řízků se zakládají zvláštní porosty, tzv. matečné porosty, které slouží výhradně k odběru množitelského materiálu tyto porosty musí mít výborný zdravotní stav musí odpovídat vlastnostmi danému druhu matečné porosty se mohou ponechávat i několik let

Řízkování Druhy řízků A) stonkové B) listové C) kořenové A) Stonkové řízky z těchto řízků pokračuje růst z vrcholu stonku nebo z úžlabí listů mají nejširší využití, především vrcholové řízky, častěji se používají řízky bez vrcholu – zejména u liánovitých nebo převislých stonků řízky u tohoto typu množení mají listy, které je nutné zakrátit nebo svinout, aby se zmírnil odpar vody

Řízkování u květin, které vytváří holé stonky (dracéna) se stonky nařežou na bezlisté části s očky, které dobře koření u vrcholových řízků nesmí být porušený vrcholový pupen a musí mít určitý počet vyvinutých listů (většinou nejméně 2 – 3 listy) řízky musí být vyrovnané v kvalitě a velikosti sklízí se jen z výhonů, které jsou v optimálním stupni vývinu řízky se odřezávají, odstřihávají nebo odlamují pro lepší kořenění se namáčí do stimulátorů

Řízkování B) Listové řízky u listových řízků pokračuje růst z adventativních pupenů v paždí listů, které se vytváří na bázi listů (Santpaulie) u některých druhů rostlin je možné na listech narušit žilnatinu, takto narušený list se přitiskne na substrát a je schopen zakořenit (Begonia rex) C) Kořenové řízky tyto řízky se pro množení hrnkovek okrasných listem nepoužívají

Prostředí pro zakořeňování množárenský substrát musí být rovnoměrně provlhčený dokud se nevyvinou kořeny nesmí řízky zavadnout – aplikuje se intenzivní mlžení po zakořenění se mlžení pozastaví a na množárně se větrá ze začátku je nutné silné stínování optimální teplota vzduchu pro zakořeňování je 18 – 22 °C teplota množárenského substrátu by měla být stejná nebo o 2 °C vyšší ideální je spodní vytápění

Další způsoby množení Dělení trsů takto lze množit rostliny, které vytváří trsy a je možné je rozdělit na oddělky s kořeny a s pupeny množení je málo vydatné Rozmnožování výběžky u skleníkových rostlin má toto množení omezený význam, lze využít u zelence využívají se šlahounovité výběžky

Množení in - vitro někdy se označuje jako meristematické množení toto množení se provádí v laboratořích v naprosto sterilním prostředí množení spočívá v přenášení malých částí dělivých pletiv na živnou půdu živná půda může být např. voda nebo agar – agar s rozpuštěnými cukry, minerály, vitamíny a cytokininy tímto způsobem lze získat velké množství jedinců jedná se o velmi pracný a ekonomicky nákladný způsob množení výhodou je, že se takto dají očisťovat kultury od virových chorob

Použitá literatura VÍT Josef a kol. Květinářství. SZaŠ Mělník a KVĚT, 1994. 414 s. ISBN 80-85362-16-3.