Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor Mgr. Pavla Ondrušková Číslo VY_52_INOVACE_29_PŘÍRODOPIS Název Cévy Předmět Přírodopis Ročník/y/ 8. - 9. ročník Anotace Materiál navazuje na prezentace „Soustava oběhová (srdce)“ a „Krev“. Slouží jako podklad při výkladu o cévách. Charakterizuje jednotlivé cévy – tepny, žíly a vlásečnice, zabývá se jejich stavbou a funkcí. Je doplněn schematickými obrázky. Závěrečné shrnutí lze vytisknout a použít i jako opakovací testík (animováno – postup klikáním). Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření 16. 12. 2013 Datum ověření 6.1. 2014
Cévy
Cévy céva je trubicovitý orgán v lidském těle podílející se na rozvodu tělních tekutin je součástí oběhové (cévní, kardiovaskulární) soustavy celková délka cév v těle je kolem 150 000 km dělí se na: tepny (artérie) žíly (vény) vlásečnice (kapiláry)
Tepny (artérie) cévy s pevnou a pružnou stěnou, ve kterých proudí krev směrem od srdce pod vysokým tlakem kromě plicní tepny je v nich krev okysličená, jasně červená v případě poranění tepny z ní krev stříká rytmicky podle srdečního pulzu největší vnitřní průměr (asi 25 mm) má srdečnice (aorta)
Žíly (vény) cévy, jimiž proudí krev pod nízkým tlakem zpět do srdce mají stěny mnohem tenčí než tepny kromě plicních žil vedou krev tmavou, odkysličenou, zbarvující žíly do modra chlopně v jejich stěnách brání zpětnému toku krve Pokud krev špatně odtéká z dolních končetin, může dojít k oslabení a následnému vydutí stěny žíly, které je pod kůží vidět (modrofialové, vystouplé a uzlovitě rozšířené žíly; nejčastěji postihují dolní končetiny) směr toku krve smrštění svalů žilní chlopeň křečová žíla. zdravé žilní chlopně a správný tok krve poškozená chlopeň nesprávný tok krve
Vlásečnice (kapiláry) jemné tenkostěnné krevní cévy (konečné větvení tepen ve tkáních) jsou to cévy nejmenšího průměru (5 až 20 µm), s délkou kolem 0,5 mm, s jednoduchou stěnou, tvořenou jednou vrstvou buněk jejich stěnami proniká kyslík a živné látky do tkání a z tkání zpět do krve oxid uhličitý, produkty buněk a odpadní látky spojují ve tkáních tepny a žíly tepénka žilka tepna vlásečnice žíla tepna vlásečnice buněčná tkáň žíla
Procvičení, shrnutí cévy vedoucí od srdce se nazývají ________ cévy vedoucí k srdci se nazývají ______ jemné tenkostěnné krevní cévy se nazývají _________ Spoj pojmy patřící k sobě: aorta kapilára krkavice véna tepna srdečnice žíla krční tepna vlásečnice artérie tepny žíly vlásečnice Popiš obrázek: Řešení:
Zdroje ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis: pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 38. ISBN 8085937972. ANGLISS, Sarah. Almanach vědomostí: vesmír a Země, život na Zemi, lidské tělo, dějiny lidstva, země světa, kultura a sport, světová ekonomika, věda a vynálezy. Vyd. 1. Praha: Reader's Digest Výběr, 2003, s. 136-137. ISBN 80-86196-63-1. AUTOR NEUVEDEN. Interactive Biology [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.interactive-biology.com/4008/blood-pressure-and-its-regulation/ HEUSER, J.. Wikipedie.cz [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aorta_scheme.jpg NATIONAL HEART LUNG AND BLOOD INSTITUTE. Wikipedie.cz [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Varicose_veins.jpg AUTOR NEUVEDEN. Nemocnice Slaný [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.nemocniceslany.cz/oddeleni/chirurgicke/zily JACKERHACK. Wikipedie.cz [online]. [cit. 16.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Varicose-veins.jpg Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Céva [online]. c2013 [citováno 16. 12. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=C%C3%A9va&oldid=10355577> Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.