Výukový materiál zpracován v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-13 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti   Název vzdělávacího materiálu Současná česká společnost I Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Vývoj a změny v české společnosti Klíčová slova Společnost, socializace, sociální status Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, 26-51-H/01 Elektrikář, Instalatér 36-52-H/01 Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 3.4.-15.4.2012 Celková velikost 5,03 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz

Současná česká společnost - sociální struktura I

Česká společnost do roku 2012 došlo k mnohým zásadním změnám týkají se oblasti : ekonomické, politické, sociální… v roce 2012 došlo ke zpomalení růstu, značná část populace je vystavena reformním krokům současné vlády, snižuje se životní standard a omezují výdaje domácností, rostou životní náklady rodin s dětmi, důchodců… činnost vlády byla zatím směřována ke snížení výdajů a zastavení zadlužování státu

Sociální struktura rozdělení společnosti do skupin podle určeného vymezení vždy existuje vícevrstevné rozdělení společnosti souvisí s pozicí (podřízenost, nadřízenost – vytváření vzájemných vztahů, podílu na moci…) Souvislost: sociální status (pozice jedince ve společnosti/určuje práva a povinnosti/předpokládá určitý způsob jednání a spolupráce) status vrozený(žena, muž, barva pleti…) status získaný (vzdělání, vstup do vyšší společenské skupiny - mezi elitu…)

Sociální status je určován: úrovní získaného vzdělání příjmem oceňováním významu plynoucího z pracovní pozice majetkem postavením v mocenské struktuře Sociální struktura – varianta členění: - vyšší - střední - nižší - významnou pozici měla vždy střední vrstva - její význam je však oslabován (o problému sociolog Jan Keller s moderátorem Václavem Moravcem) foto dostupné z http://www.darius.cz/jankeller/index_foto.html Sociolog JAN KELLER

Dostupné z: http://www.bbc.co.uk/czech/interview/story/ 2005/09/050913_keller.shtml/ Vymezení střední vrstvy z období první republiky/náleží do ní osoba, která: má vlastní bydlení (vilku nebo byt) udržuje své děti na vysokoškolském studiu studium hradí z vlastních zdrojů vše financuje z jednoho platu manželka pracovat nemusí

vymezení střední vrstvy tímto způsobem: v současnosti by do ní patřily dvě až tři procenta domácností České republiky nebyla by to střední vrstva, ale ekonomická elita Moderní vymezení střední vrstvy: změny v 70. letech 20.století stagnace platů manželky musí také pro zachování finanční úrovně pracovat dvoupříjmové domácnosti

(subjektivní hodnocení) - v České republice si 65% lidí myslí, že patří do střední třídy (subjektivní hodnocení) do střední vrstvy by patřil ten, kdo by neměl nárok na žádnou sociální dávku nebyl by nucen spořit celý rok na dovolenou (objektivní hodnocení) do této skupiny (odhaduje Keller) náleží pětina domácností staré střední vrstvy: (soukromí rolníci, drobní řemeslníci, majitelé butiků, večerek…) nové střední vrstvy: (zaměstnanci velkých organizací hlavně ve veřejném sektoru – zdravotnictví, školství…)

po listopadu 1989 největší část středních vrstev : - živnostníci podnikající v drobném obchodu obrovskou konkurenci mají v nadnárodních obchodních řetězcích tzv. zeštíhlování sociálního státu se týká hlavně středních vrstev spojeno s reformami střední vrstvy nemají žádné finanční rezervy a přitom se budou muset podílet na krytí potřeb: zdravotnictví platit školné začít šetřit na penzi…