Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Advertisements

Druhy směsí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Směsi Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Směsi – výklad jistě existuje spousta učebnic a publikací věnujících se problematice směsi a chemie vůbec, já bych však nezapomínal na sice starší, ale.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
KOZA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Znečištění ovzduší Obr. 1
Vlastnosti látek − hustota
Ruský obrázkový slovník IX Nábytek − мебель
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Pracovní listy zvířata
Násobilka se zvířaty 9x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Násobilka se zvířaty 7x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Hra ke zopakování nebo procvičení učiva Test k ověření znalostí z fyziky tělesa a látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Ruský obrázkový slovník XXIV. Povolání - профессия
Směsi.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Směsi Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ruský obrázkový slovník XXII Kolektivní sporty –коллективныe спортa
Skládání sil, rovnováha sil
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
KOČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
Ruský obrázkový slovník XII Domácí spotřebiče – Техника для кухни
Najdi rozdíl II. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Autor: Stejskalová Hana
Barvy a tvary A Pracovní list určený pro rozvoj zrakového vnímání a abstraktně vizuálního myšlení Postup práce: Spoj čarou stejné trička – jedno je barevné,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Násobilka se zvířaty 5x Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pořadí obrázků – domeček
Rovnice s absolutními hodnotami
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Pracovní list - pocity a emoce Jméno: …………………………
Ruský obrázkový slovník IV Rodina − семья
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
Ruský obrázkový slovník XL Kontinenty a oceány – Континенты и океаны
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
SČÍTÁME A ODČÍTÁME DO 5 S KAMARÁDEM
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Vlastnosti látek − hustota
M O T Ý L Í L O T O 3 Najdi stejného motýla!
Pořadí obrázků – auto Postup práce:
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vyberte správně definiční obor funkce podle obrázku
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra Znáš některé dopravní značky?
Transkript prezentace:

Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Druhy směsí Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vysvětlení pojmu směs Směsi jsou látky, které obsahují dvě nebo více složek Př. sůl rozpuštěná ve vodě nebo cigaretový kouř kouř Obr. 2

Stejnorodá vs. různorodá směs Směsi lze rozdělit: Stejnorodé = roztoky Jednotlivé složky těchto směsí nelze spatřit pouhým okem ani pod mikroskopem Př. roztok soli ve vodě Různorodé Jednotlivé složky těchto směsí můžeme spatřit pouhým okem nebo pod mikroskopem Př. křída rozptýlená ve vodě Obr. 3 – různorodá směs (polévka)

Otázky a odpovědi Opakujeme Odpovězte na následující otázky: Jaký je rozdíl mezi směsí a chemicky čistou látkou? _________________________________________________ Jaký je rozdíl mezi stejnorodou a různorodou směsí? Které z uvedených směsí patří mezi různorodé? křída ve vodě, kouř z továren, ranní mlha, cukr rozpuštěný ve vodě, pivní pěna, písek rozptýlený v oleji Jaké příklady různorodých směsí znáte? __________________________________________________ Směs obsahuje dvě a více složek, chemicky čistá látka pouze jeden prvek nebo sloučeninu. Složky stejnorodé směsi nelze rozlišit pouhým okem, u různorodé je okem rozlišíme. Např. suspenze, emulze, pěna, mlha nebo dým

Roztoky Stejnorodé směsi = roztoky Dělíme: kapalné, plynné a pevné Jednotlivé složky směsi nejsou rozlišitelné pouhým okem Příklady: sůl rozpuštěná ve vodě cukr ve vodě čistý vzduch (plynný roztok) Obr. 4 - roztok Slaná voda

Rozdělení různorodých směsí Základní typy: Suspenze Emulze Pěna Aerosol (dým a mlha) Obr. 5 – Pěna na oceánu .

Spojovačka Stejnorodá směs Různorodá směs Chemicky čistá látka Těleso Opakujeme Stejnorodá směs Různorodá směs Chemicky čistá látka Těleso Železo Roztok soli ve vodě Žebřík či pravítko Suspenze (křída ve vodě)

Suspenze Různorodá směs pevné látky a kapaliny Př. křída ve vodě, písek ve vodě, ale teoreticky i bramborová polévka Obr. 6 – Polévka jako suspenze

Emulze Různorodá směs dvou vzájemně nemísitelných kapalin Př. olej a voda Obr. 7 - emulze olej voda

Pěna Různorodá směs plynné látky, která je rozptýlená v kapalině Př. pivní pěna, pěna ze saponátu při mytí nádobí Obr. 7 - pěna

Aerosol Lze rozdělit na: Dým: V plynné látce rozptýlená látka pevná Př. cigaretový kouř, výfukové plyny automobilů Mlhu: V plynné látce rozptýlená látka kapalná Př. ranní mlha Obr. 8 - mlha

Doplňovačka Doplňte vynechané výrazy do textu: Opakujeme nerozlišitelné Různorodé směsi mají jednotlivé složky __________________ pouhým okem nebo pod mikroskopem. Prvním typem takových směsí je __________, u níž je v kapalině rozptýlená látka pevná. Jejím příkladem může být ______________. Dalším typem je emulze, která je různorodou směsí dvou vzájemně nemísitelných __________. Příkladem emulze může být směs _______ a __________. Třetím typem různorodých směsí je ________, která obsahuje plynnou látku rozptýlenou v kapalině. Z různorodých směsí jsme nejmenovali už pouze ____________, které můžeme rozdělit na mlhu a ______. suspenze křída ve vodě kapalin vody oleje pěna dým aerosoly

Použité zdroje informací Obr. 1 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Guillom. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chemistry_flask_matthew_02.svg>. Obr. 2 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Challiyan. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cigarette_smoke.jpg>. Obr. 3 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Ogre. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maultaschen_suppe.jpg>. Obr. 4 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Lohe. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lab_beaker.png>. Obr. 5 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Robert Lawton. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sea_foam.JPG>. Obr. 6 – [cit. 2010–10–13]. Autor: strawberryblues. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alphabet_soup.jpg>. Obr. 7 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Bahudhara. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sea-foam-west-beach.jpg>. Obr. 8 – [cit. 2010–10–13]. Autor: Michael180. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acadia_NP_fog_2005-1-18.JPG>.