PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - HMYZ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HMYZ s proměnou nedokonalou
Advertisements

Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hmyz Digitalizace výuky Příjemce
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
VZDUŠNICOVCI (tracheata)
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
58.1 Systém hmyzu Hmyz se přizpůsobil příjmu rozmanité potravy.
Hmyz - stavba těla, zástupci
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Elektronická učebnice - II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
HMYZ.
Bezobratlí.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podkmen: Vzdušnicovci /Tracheata/
Hmyz Přírodopis VY_32_INOVACE_209, 11. sada, Př 4
podkmen:HEXAPODA třída: Insecta - hmyz
Třída: Hmyz - Insecta.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Pří_273_Živá příroda_Bezobratlí v Chřibech Autor: Mgr. Marie Pížová
Vypracovala: Jana Mikešová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Stavba těla hmyzu Učebnice str. 76/77.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Hmyz s proměnou nedokonalou
podkmen: VZDUŠNICOVCI (TRACHEATA)
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 6 Autor: Mgr. Iveta Votápková Hmyz s proměnou nedokonalou Pětilístek: vážka
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_18_Hmyz Téma: Hmyz
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
než začnete prohlížet prezentaci ...
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Portál eVIM Stavba těla hmyzu.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Identifikátor školy: Šablona VY_32_INOVACE_38_Hmyz.
VY_32_INOVACE_40_Hmyz s proměnou dokonalou
Hmyz v lese.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
VY_32_INOVACE_39_Hmyz s proměnou nedokonalou
Obecná charakteristika třídy
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
RISK HMYZ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_52_INOVACE_61_ Členovci- korýši- pavoukovci-učební text
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
INSECTA 3. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210225
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Transkript prezentace:

PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - HMYZ Jiří Mach Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy

Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO 62033026 Operační program OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.BI.31 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiálu Procvičující a opakující test - hmyz Druh učebního materiálu prezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola HMYZ Klíčová slova hmyz, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník 2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupina veřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Jiří Mach Zhotoveno říjen 2013 Celková velikost Velikost souboru 6951 kB

Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Hmyz nazýváme odborně _______ a nauku o této skupině členovců pak ____________. Insecta entomologie b) Díky názvu dýchacího orgánu hmyzu patří tito členovci do podkmene ____________ (Tracheata) a do nadtřídy ________ (Hexapoda). vzdušnicovci šestinozí

Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Obrovský počet druhů hmyzu, jejich rozmanité tvary těla i celosvětové rozšíření a úspěšnost, jsou dány jejich nesmírnou _____________ na nejrůznější vlivy a podmínky prostředí. přizpůsobivostí d) Tělo tvoří články, díky kterým rozlišujeme segmenty: ______, _____ a _______. hlavu hruď zadeček

Přiřaď k článkům části těla: kopulační orgány křídla tykadla končetiny složené oči kusadla přívěsky-cerky ommatidia hlava hruď zadeček

Vyber 1 správnou odpověď: Křídla hmyzu vyrůstají z: a) 1. a 3. hrudního článku b) 1. a 2. hrudního článku c) 2. a 3.. hrudního článku

Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) První pár křídel u brouků je zpevněn chemickou látkou jménem _____ a říkáme mu ______. chitin krovky

Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) U ______ (skupina hmyzu) nazýváme 1. pár křídel polokrovky. ploštic

Doplň do vět správné chybějící výrazy: g) Mouchy nebo komáři mají plně vyvinutý jen ___ pár křídel (patří do skupiny dvoukřídlí). Zbylý pár křídel je redukován na tzv. kyvadélka (haltery). 1.

Vyber 1 správnou odpověď: Vyber druh hmyzu, který má výrazně blanitý první pár křídel (s žilnatinou): a) moucha, komár, pestřenka b) babočka, lišaj, bělásek c) mravenec, vosa, včela d) vážka, šídlo, šidélko e) potápník, chroust, mandelinka

Co je na obrázku? Šupinky, které tvoří křídla motýlů.

Výrazem Apterygota označujeme skupiny hmyzu primárně bezkřídlé, mezi které patří: šupinušky-rybenka Křídla se však mohla redukovat úplně i u křídlatých forem hmyzu (Pterygota), jako je tomu například u: blech nebo vší

Popiš končetinu hmyzu: kyčel příkyčlí stehno holeň články chodidla (poslední s drápky)

Komu patří tyto končetiny? saranče vírník (potápník) včela

Co je zvláštností končetiny cvrčka nebo kobylky? Na předním páru mají na holeni okénko s blankou, které používají na příjem zvuků.

Co je na obrázku? ústní ústrojí mouchy ústní ústrojí motýla

Doplň do vět správné chybějící výrazy: i) Labrum, labium, palpy, maxily, mandibuly jsou názvy pro části _____________ hmyzu. ústního ústrojí

Přiřaď hmyzu jeho typ ústního ústrojí: a) komár 1) lízací b) slunéčko 2) sací c) vosa 3) lízavě-sací d) moucha 4) kousací e) modrásek 5) bodavě-sací f) včela 6) kousací

Doplň do vět správné chybějící výrazy: h) Oči hmyzu jsou složené z mnoha jednoduchých oček (čoček), kterým odborně říkáme __________. ommatidia

Co je na obrázku? Temenní oči včely.

Čím se vyznačuje zadeček cikády a saranče? Cikáda pomocí článků na zadečku vytváří zvuk. Saranče má na zadečku sluchové orgány pro příjem zvuků (tympanální orgán).

Co je společným znakem zadečku mravence, vosy nebo včely? Používají ho k obraně v případě nebezpečí.

Co jsou to feromony? Chemické látky, kterými mezi sebou jedinci hmyzu komunikují. Žlázy se nacházejí na zadečku a příjem látek se uskutečňuje pomocí tykadel.

Které skupiny hmyzu vynikají přítomností zadečkových výběžků? jepice škvoři

Co je na obrázku kryptizmus a co aposemantizmus? - kudlanka aposemantizmus - ruměnice

Doplň do vět správné chybějící výrazy: j) Hmyz má cévu s hemolymfou na _________ straně těla, kdežto nervová soustava spočívá na straně _____. hřbetní břišní k) __________ tvoří dýchací systém hmyzu. Vzdušnice l) Pokud dojde u hmyzu (např. mšic) k vývoji vajíčka bez oplození spermií, nazýváme tento způsob množení _______________. partenogeneze

Doplň do vět správné chybějící výrazy: l) Hmyz má vývoj ________, protože v ontogenezi nacházíme stádium _____. nepřímý larvy m) Pokud je larva podobná dospělci a nemění se ve stádium kukly, hovoříme o proměně __________. Opakem je proměna _________. nedokonalé dokonalá n) ______ je příkladem hmyzu s velmi krátkým životem, kdežto ______ žijí naopak i 17 let. Jepice cikády

proměnou dokonalou a nedokonalou: Vyznač druhy hmyzu s proměnou dokonalou a nedokonalou: masařka vážka kobylka babočka zlatohlávek škvor štěnice sršeň lýkožrout

Co je na obrázku? Ontogenetický vývoj blechy – proměna dokonalá.

Uveď 6 druhů hmyzu, kteří patří mezi významnější opylovače rostlin: včela čmelák motýl moucha pestřenka mravenec tesaříci (brouci) komár vosa

Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 6: autor: neznámý, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 7: autor: Mario Sarto, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 8: autor: Siga, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 9: autor: Sarefo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 10: autor: IronChris, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 11: autor: Jan Homann, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12 (rybenka) : autor: Christian Fischer, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12 (blecha) : autor: Herms, William Brodbeck (1876-1949), Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12 (veš) : autor: Original uploader was M123 at en.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 13: autor: Carstor, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 14 (saranče): autor: neznámý, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 14 (vírník) : autor: Stavely, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 14 (včela): autor: Jacopo Werther, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 15: autor: Georg Slickers, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (moucha): autor: Giancarlo Dessì, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (motýl): zdroj:http://remf.dartmouth.edu/imagesindex.html , Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 17: autor: Xavier Vázquez, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 19: autor: David L. Green, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 20: autor: Luc Viatour, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 21: zdroj: http://www.abicko.cz/clanek/precti-si-priroda/14163/cikady-zpevaci-s-bubinkem.html, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 22 (mravenec): autor: Pavel Krásenský, zdroj: naturfoto.cz Snímek č. 22 (sršeň): autor: Original uploader was Dr. Strangelove at de.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0

Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 23 (včela): autor: Björn Appel, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 23 (tykadlo): autor: Kurt Kulac, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 24 (jepice): autor: Joachim Nirmaier, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 24 (škvor): autor: James K. Lindsey, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 25 (kudlanka): I.Sáček, senior, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 25 (ruměnice): autor: André Karwath aka Aka, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 29: autor: Zsoldos Márton, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Autor prezentace studoval: vlastní učební materiály (přípravy), literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4