PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - HMYZ Jiří Mach Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO 62033026 Operační program OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.BI.31 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiálu Procvičující a opakující test - hmyz Druh učebního materiálu prezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola HMYZ Klíčová slova hmyz, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník 2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupina veřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor Jiří Mach Zhotoveno říjen 2013 Celková velikost Velikost souboru 6951 kB
Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Hmyz nazýváme odborně _______ a nauku o této skupině členovců pak ____________. Insecta entomologie b) Díky názvu dýchacího orgánu hmyzu patří tito členovci do podkmene ____________ (Tracheata) a do nadtřídy ________ (Hexapoda). vzdušnicovci šestinozí
Doplň do vět správné chybějící výrazy: c) Obrovský počet druhů hmyzu, jejich rozmanité tvary těla i celosvětové rozšíření a úspěšnost, jsou dány jejich nesmírnou _____________ na nejrůznější vlivy a podmínky prostředí. přizpůsobivostí d) Tělo tvoří články, díky kterým rozlišujeme segmenty: ______, _____ a _______. hlavu hruď zadeček
Přiřaď k článkům části těla: kopulační orgány křídla tykadla končetiny složené oči kusadla přívěsky-cerky ommatidia hlava hruď zadeček
Vyber 1 správnou odpověď: Křídla hmyzu vyrůstají z: a) 1. a 3. hrudního článku b) 1. a 2. hrudního článku c) 2. a 3.. hrudního článku
Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) První pár křídel u brouků je zpevněn chemickou látkou jménem _____ a říkáme mu ______. chitin krovky
Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) U ______ (skupina hmyzu) nazýváme 1. pár křídel polokrovky. ploštic
Doplň do vět správné chybějící výrazy: g) Mouchy nebo komáři mají plně vyvinutý jen ___ pár křídel (patří do skupiny dvoukřídlí). Zbylý pár křídel je redukován na tzv. kyvadélka (haltery). 1.
Vyber 1 správnou odpověď: Vyber druh hmyzu, který má výrazně blanitý první pár křídel (s žilnatinou): a) moucha, komár, pestřenka b) babočka, lišaj, bělásek c) mravenec, vosa, včela d) vážka, šídlo, šidélko e) potápník, chroust, mandelinka
Co je na obrázku? Šupinky, které tvoří křídla motýlů.
Výrazem Apterygota označujeme skupiny hmyzu primárně bezkřídlé, mezi které patří: šupinušky-rybenka Křídla se však mohla redukovat úplně i u křídlatých forem hmyzu (Pterygota), jako je tomu například u: blech nebo vší
Popiš končetinu hmyzu: kyčel příkyčlí stehno holeň články chodidla (poslední s drápky)
Komu patří tyto končetiny? saranče vírník (potápník) včela
Co je zvláštností končetiny cvrčka nebo kobylky? Na předním páru mají na holeni okénko s blankou, které používají na příjem zvuků.
Co je na obrázku? ústní ústrojí mouchy ústní ústrojí motýla
Doplň do vět správné chybějící výrazy: i) Labrum, labium, palpy, maxily, mandibuly jsou názvy pro části _____________ hmyzu. ústního ústrojí
Přiřaď hmyzu jeho typ ústního ústrojí: a) komár 1) lízací b) slunéčko 2) sací c) vosa 3) lízavě-sací d) moucha 4) kousací e) modrásek 5) bodavě-sací f) včela 6) kousací
Doplň do vět správné chybějící výrazy: h) Oči hmyzu jsou složené z mnoha jednoduchých oček (čoček), kterým odborně říkáme __________. ommatidia
Co je na obrázku? Temenní oči včely.
Čím se vyznačuje zadeček cikády a saranče? Cikáda pomocí článků na zadečku vytváří zvuk. Saranče má na zadečku sluchové orgány pro příjem zvuků (tympanální orgán).
Co je společným znakem zadečku mravence, vosy nebo včely? Používají ho k obraně v případě nebezpečí.
Co jsou to feromony? Chemické látky, kterými mezi sebou jedinci hmyzu komunikují. Žlázy se nacházejí na zadečku a příjem látek se uskutečňuje pomocí tykadel.
Které skupiny hmyzu vynikají přítomností zadečkových výběžků? jepice škvoři
Co je na obrázku kryptizmus a co aposemantizmus? - kudlanka aposemantizmus - ruměnice
Doplň do vět správné chybějící výrazy: j) Hmyz má cévu s hemolymfou na _________ straně těla, kdežto nervová soustava spočívá na straně _____. hřbetní břišní k) __________ tvoří dýchací systém hmyzu. Vzdušnice l) Pokud dojde u hmyzu (např. mšic) k vývoji vajíčka bez oplození spermií, nazýváme tento způsob množení _______________. partenogeneze
Doplň do vět správné chybějící výrazy: l) Hmyz má vývoj ________, protože v ontogenezi nacházíme stádium _____. nepřímý larvy m) Pokud je larva podobná dospělci a nemění se ve stádium kukly, hovoříme o proměně __________. Opakem je proměna _________. nedokonalé dokonalá n) ______ je příkladem hmyzu s velmi krátkým životem, kdežto ______ žijí naopak i 17 let. Jepice cikády
proměnou dokonalou a nedokonalou: Vyznač druhy hmyzu s proměnou dokonalou a nedokonalou: masařka vážka kobylka babočka zlatohlávek škvor štěnice sršeň lýkožrout
Co je na obrázku? Ontogenetický vývoj blechy – proměna dokonalá.
Uveď 6 druhů hmyzu, kteří patří mezi významnější opylovače rostlin: včela čmelák motýl moucha pestřenka mravenec tesaříci (brouci) komár vosa
Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 6: autor: neznámý, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 7: autor: Mario Sarto, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 8: autor: Siga, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 9: autor: Sarefo, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 10: autor: IronChris, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 11: autor: Jan Homann, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12 (rybenka) : autor: Christian Fischer, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12 (blecha) : autor: Herms, William Brodbeck (1876-1949), Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 12 (veš) : autor: Original uploader was M123 at en.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 13: autor: Carstor, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 14 (saranče): autor: neznámý, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 14 (vírník) : autor: Stavely, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 14 (včela): autor: Jacopo Werther, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 15: autor: Georg Slickers, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (moucha): autor: Giancarlo Dessì, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 16 (motýl): zdroj:http://remf.dartmouth.edu/imagesindex.html , Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 17: autor: Xavier Vázquez, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 19: autor: David L. Green, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 20: autor: Luc Viatour, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 21: zdroj: http://www.abicko.cz/clanek/precti-si-priroda/14163/cikady-zpevaci-s-bubinkem.html, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 22 (mravenec): autor: Pavel Krásenský, zdroj: naturfoto.cz Snímek č. 22 (sršeň): autor: Original uploader was Dr. Strangelove at de.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0
Zdroje obrazového materiálu: Snímek č. 23 (včela): autor: Björn Appel, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 23 (tykadlo): autor: Kurt Kulac, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 24 (jepice): autor: Joachim Nirmaier, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 24 (škvor): autor: James K. Lindsey, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 25 (kudlanka): I.Sáček, senior, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 25 (ruměnice): autor: André Karwath aka Aka, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Snímek č. 29: autor: Zsoldos Márton, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Autor prezentace studoval: vlastní učební materiály (přípravy), literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4