Název prezentace (DUMu): Růst rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ZNAKY ŽIVOTA ROSTLIN.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Látkové složení rostlinného těla Tematická oblast:Rostliny Ročník1. Číslo.
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Krevní oběh Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vylučovací soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): List
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Název prezentace (DUMu): Společenstva
BUŇKA – základ všech živých organismů
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
Název prezentace (DUMu): Rostlinná pletiva.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název prezentace (DUMu): Semeno. Plod.
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název projektu: Moderní škola
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Živá příroda.
Transkript prezentace:

Název prezentace (DUMu): Růst rostlin Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Růst rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: leden 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Rostliny je seznámit žáky se základními biologickými termíny v návaznosti na pochopení dalších složitějších témat Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Obecná biologie a ekologie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na téma Růst rostlin

Růst. Růstové fáze. Faktory růstu. Růst rostlin Růst. Růstové fáze. Faktory růstu.

Růst je nevratné zvětšování objemu a hmotnosti rostliny souvisí s dělením buněk, jejich zvětšováním i diferenciací je uskutečňován činností meristémů (dělivých pletiv)

Faktory růstu Na růst rostlin mají vliv vnější i vnitřní faktory. Vnější faktory: světlo – je nezbytné pro fotosyntézu, nedostatek = etiolizace teplota – růst rostlin 5 – 40°C teplotní optimum=teplota při které roste rostlina nejrychleji voda – je nezbytná zejména v zárodečné a prodlužovací fázi znečištěné prostředí – působí nepříznivě

Vnitřní faktory rostlinné hormony (fytohormony) Rozlišujeme rostlinné hormony: povzbuzující růst (aktivátory, stimulátory růstu) – auxiny(vrcholy stonků), gibereliny(nejmladší listy, kořeny), cytokininy(kořeny) zpomalující růst (inhibitory)- kyselina abscisová(dormance-odpočinek, opad plodů a listů),ethylen(opad listů, dozrávání plodů, zpomaluje růst kořenů a stonků)

Růstové fáze embryonální (zárodečná) – neustálé dělení buněk dělivých pletiv a nárůst cytoplazmy prodlužovací – buněčného dělení ustává, vakuoly nasávají velké množství vody a vzniká postupně jedna velká, množství cytoplazmy se již nezvětšuje diferenciační – buňky se tvarově odlišují, rozrůzňují k vykonávání specializovaných funkcí, získávají definitivní tvar

Ontogeneze individuální vývoj zahrnuje období od vzniku až do smrti rostliny je charakterizována kvalitativními změnami ve stavbě, látkové přeměně a aktivitě rostliny i částí jejího těla

Vývojové fáze fáze embryonální – vývoj embrya (zygota - dozrání semene) fáze vegetativní – klíčení semene - tvorba vegetativních orgánů(jen nepohlavní rozmnožování) fáze dospělosti – schopnost pohlavního rozmnožování fáze stárnutí – katabolické(rozkladné děje), jednotlivé orgány odumírají, zastavena možnost rozmnožování, po této fázi nastává uhynutí

Životní cyklus Trvání života rostliny od jejího vzniku po její odumření. Podle délky a povahy životního cyklu dělíme rostliny na: jednoleté – během jednoho roku vykvetou, vytvoří plody a odumírají(letničky, rajče, tykev, slunečnice) dvouleté – vyklíčí na jaře, vytvoří vegetativní orgány, přezimují a druhý rok vykvetou, vytvoří semena a uhynou, př. mrkev, zelí, cukrovka víceleté – žijí několik let ve vegetačním stavu, potom vykvetou, vytvoří semena a uhynou (agáve) vytrvalé (pereny) – žijí více vegetačních období, opakovaně přinášejí plody, zimu mohou přečkat v podobě oddenků, cibulí, hlíz, kořenů, př. kosatec, a dále keře, stromy

Faktory ovlivňující vývoj rostlin teplota – nástup jednotlivých vývojových fází rostliny, např. účinek nízkých teplot vyvolávající kvetení a následnou tvorbu plodů = jarovizace světlo – fotoperiodismus = schopnost rostlin rozlišovat světlo a tmu a přizpůsobit se jejich rozdílné délce (rostliny krátkodenní, dlouhodenní, neutrální)

Otázky k probranému tématu: 1. Růst je charakterizován a)diferenciací (funkční specializací) buněk b) zvětšováním buněčného jádra c)dělením buněk a jejich zvětšováním d)jen dělivou schopností meristémů 2. Pro rychlost růstu platí, že: a) vykazuje rytmičnost (periodicitu) během dne i roku b) je stejnoměrná jen u dřevin c)je stejnoměrná jen ve vegetačním období d)není stejnoměrná, mění se v závislosti na řadě vnějších i vnitřních faktorů

Správné odpovědi: 1. c) 2.a)d)

Zdroje JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1999, ISBN 80-7182-070-9. KINCL, Lubomír. Biologie rostlin. Praha: Fortuna, 1993, ISBN 80-7168-090-7.