VY_32_INOVACE_pszczolka_ 06-3-06-Čítače - test Přenosové soustavy VY_32_INOVACE_pszczolka_ 06-3-06-Čítače - test Autor: Pszczółka Tomáš Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Žák si ověří své znalostí a dovednosti z oblasti čítačů. Práce bude známkována. Rovněž bude provedený rozbor písemky.
Čítače - PÍSEMKA Maximálně lze získat 10 bodů. Písemka obsahuje sedum otázek po 1 bodu a jednu otázku za 3 body. Čas vypracování je 30 minut. Bodování: 10,9b – výborný 8,7b – chvalitebný 6,5b – dobrý :-/ 4,3b – dostatečný 2,1,0b – nedostatečný V další části hodiny písemku rozebereme.
Čítače – PÍSEMKA / zadání 1. Co to jsou čítače a z čeho se skládají? K čemu slouží čítače? (1 bod) 2. Jak dělíme čítače? (1 bod) 3. Nakresli a popiš princip základního stupně, který tvoří čítač (zaměř se na časový průběh) (1 bod) 4. Kolik impulzů je schopen maximálně čítat 8 stupňový čítač? A) 512 B)256 C)20 (1 bod) 5. Definuj asynchronní čítač a synchronní čítač a uveď výhody a nevýhody. (1 bod) 6. Co se stane, když čítač přeteče? (1 bod) 7. Zrealizuj 4 stupňový asynchronní čítač vzestupný (nahoru), doplň ho o možnost nulování. Uveď časový diagram a pravdivostní tabulku. (3 bod) 8. Jak se liší čítač nahoru a dolů? Je tam jedna změna. (s ohledem na schéma)
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 1. Co to jsou čítače a z čeho se skládají? K čemu slouží čítače? Čítače jsou sekvenční logické obvody, které jsou vytvořené z klopných obvodů. Aplikují se k počítaní počtu impulzů. Které jsou převedeny na jejich vstup.
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 2. Jak dělíme čítače? Podle způsobů spouštění (závislost změn dílčích KO) Synchronní Asynchronní Podle použitého kódu Binární BCD kód Podle směru čítaní Vzestupné Sestupné Reverzibilní
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 3. Nakresli a popiš princip základního stupně, který tvoří čítač (zaměř se na časový průběh)
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 4. Kolik impulzů je schopen maximálně čítat 8 stupňový čítač? A) 512 B)256 C)20 2 8 = 256
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 5. Definuj asynchronní čítač a synchronní čítač a uveď výhody a nevýhody. Synchronní čítače jsou složitější, ale jejich rychlost čítání je limitován zpožděním jen jednoho stupně, počet stupňů může být tedy vyšší než u asynchronního čítače, ovšem za cenu složitějšího zapojení.
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 6. Co se stane, když čítač přeteče? Po dosažení maxima čítání se po dalším impulzu stav změní na 0000(2) – došlo k přetečení čítače.
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 7. Zrealizuj 4 stupňový asynchronní čítač vzestupný (nahoru), doplň ho o možnost nulování. Uveď časový diagram a pravdivostní tabulku. Na tabuli…
Čítače – PÍSEMKA / vypracování 8. Jak se liší čítač nahoru a dolů? Je tam jedna změna. (s ohledem na schéma) S ohledem na schéma se liší tím, že signál přivádíme z negovaného výstupu na vstup dalšího stupňě.
POUŽITÁ LITERATURA KESL, Jan. Elektronika 3: Číslicová technika. 2. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2008, ISBN 978-80-7300-182-7 MATOUŠEK, David. Číslicová technika: základy konstruktérské praxe. 1. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2001, 207 s. ISBN 80-730-0025-3