Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Převody jednotek Jednotky délky Autor Mgr. Vladimír Žůrek Ověřil Datum
Advertisements

Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_163
Převody jednotek obsahu
Převody jednotek délky
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_162
Jednotky objemu 1 Základní jednotky.
Převody jednotek obsahu
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu
Převody jednotek Jednotky délky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_514_PŘEVODY JEDNOTEK Téma: PROCVIČOVÁNÍ JEDNOTEK.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Délka Délka jako fyzikální veličina. Fyzikální veličina základní –p–přímo měřitelná k měření délek (velikostí) těles k porovnávání délek (velikostí) těles.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Převody jednotek délky, obsahu a objemu Kolik litrů je 32,9 m 3 ? Kolik.
Objemové jednotky a jejich převody
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_05 Délka.
Výukový materiál pro 8.ročník
Měření délky pevného tělesa
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_09_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
Výukový materiál pro 7.ročník
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Převody jednotek objemu
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_14_Převody jednotek obsahu.
Obsah geometrických útvarů
Převody jednotek délky
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Násobení a dělení desetinného čísla 10, 100, 1000
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Poměr v základním tvaru.
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Převody délkových jednotek
zpracovaný v rámci projektu
VLASTNOSTI LÁTEK I délka, hmotnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PROVĚRKY Převody jednotek délky - 2.část
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_19_Dělení desetinných čísel.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Převody jednotek obsahu
Jednotky délky VY_32_Inovace_16 TK-1 Mgr
Zopakujeme si jednotky délky, které už znáš.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Poměr v základním tvaru.
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
AUTOR: Martina Dostálová
Převody jednotek objemu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V. , Mnichovická 62 AUTOR: Mgr
Jednotky délky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Převody jednotek obsahu - 2.část
Obsah, jednotky obsahu 5. ročník
Převody jednotek obsahu
Převody jednotek délky
Převody jednotek délky
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
Transkript prezentace:

Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu Převody jednotek Obsah Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek obsahu

Nezbytným předpokladem pro bezproblémové zvládání převodů jednotek obsahu je dokonalá znalost délkových jednotek a vztahů mezi nimi. Zopakujme si tedy alespoň ty hlavní: Základní jednotka: metr … značka - m Odvozené jednotky: kilometr … značka - km decimetr … značka - dm centimetr … značka - cm milimetr … značka - mm A nyní se podíváme na vztahy mezi nimi.

Vztahy mezi jednotkami délky. .1000 5 m = cm 500 .100 0,08 cm = mm 0,8 0,7 dm = mm 70 .10 .100 .100 :1000 .100 5 cm = m 0,05 :100 5 mm = m 0,005 :1000 .1000 .10 .10 .10 :100 :100 kilometr :1000 metr :10 decimetr :10 centimetr :10 milimetr 9,6 m = km 0,0096 :1000 5 m = dm 50 .10 7,5 km = m 7500 0,02 mm = cm 0,002 .1000 :10 12 cm = dm 1,2 5 dm = m 0,5 :10 :10 3,5 dm = cm 35 3,5 mm = dm 0,035 5 m = mm 5000 .10 :100 .1000

5,3 m = cm 530 ? Jak tedy při převodech postupovat? . 100 Jednotka, na kterou převádíme, je menší, číselná hodnota bude větší – budeme násobit. Metr má centimetrů sto (100) – budeme násobit stem (100). Násobení stem znamená posunutí čárky o dvě místa doprava. Výsledek tedy je

Podobně: 5,3 m = km 0,0053 ? , : 1000 Jednotka, na kterou převádíme, je větší, číselná hodnota bude menší – budeme dělit. Kilometr má metrů tisíc (1000) – budeme dělit tisícem (1000). Dělení tisícem znamená posunutí desetinné čárky o tři místa doleva. Výsledek tedy je

Podívejme se na výpočet obsahu čtverce. S = a . a = a2 S = 1 . 1 = 1 m2 1 m S = 10 . 10 = 100 dm2 S = 100 . 100 = 10000 cm2 S = 1000 . 1000 = 1000000 mm2 1 m=10 dm=100 cm=1000 mm

Jaké máme jednotky obsahu: Ukažme si alespoň ty hlavní: Základní jednotka: metr čtverečný … značka – m2 Odvozené jednotky: kilometr čtverečný … značka - km2 decimetr čtverečný … značka - dm2 centimetr čtverečný … značka - cm2 milimetr čtverečný … značka - mm2 Vedlejší jednotky: hektar … značka – ha ar … značka – a A nyní se podíváme na to, jak mezi nimi převádět.

Co je u převodů jednotek obsahu jinak? 1 m = 10 dm … 1 m2 = 100 dm2 S = a . a = a2 .10 .100 S = 1 m . 1 m = 1 m2 S = 10 dm . 10 dm = 100 dm2 1 m = 100 cm … 1 m2 = 10000 cm2 S = 100 cm . 100 cm = 10000 cm2 .100 .10000 S = 1000 mm . 1000 mm = 1000000 mm2 1 m = 1000 mm … 1 m2 = 1000000 mm2 .1000 .1000000 Při převodu z metrů na decimetry násobíme 10. Při převodu z m2 na dm2 násobíme 100. Při převodu z metrů na milimetry násobíme 1000. Při převodu z m2 na mm2 násobíme 1000000. Při převodu z metrů na centimetry násobíme 100. Při převodu z m2 na cm2 násobíme 10000. Obecně tedy platí, že u převodů jednotek obsahových se oproti převodům jednotek délkových počet nul u čísla, kterým při převodu násobíme nebo dělíme, zdvojnásobuje! 1 m = 1000 mm … 1 m2 = 1000000 mm2 1 m = 100 cm … 1 m2 = 10000 cm2 1 m = 10 dm … 1 m2 = 100 dm2 .1000 .10 .100 .1000000 .100 .10000

5,3 m2 = cm2 53000 ? Ukažme si to na konkrétním příkladu. , . 100 00 Jednotka, na kterou převádíme, je menší, číselná hodnota bude větší – budeme násobit. Metr má centimetrů sto (100). Počet nul zdvojnásobíme  budeme násobit deseti tisíci (10000). Násobení deseti tisíci znamená posunutí čárky o čtyři místa doprava. Výsledek tedy je

Podobně: 5,3 m2 = km2 0,0000053 ? , : 1000 000 Jednotka, na kterou převádíme, je větší, číselná hodnota bude menší – budeme dělit. Kilometr má metrů tisíc (1000). Počet nul zdvojnásobíme  budeme dělit milionem (1000000). Dělení milionem znamená posunutí desetinné čárky o šest míst doleva. Výsledek tedy je

Příklady: Vyzkoušejte si to, a jen pokud si nebudete vědět rady, klikněte, pomohu vám.

A ještě se podívejme na vedlejší jednotky hektar … značka – ha ar … značka – a Plošný obsah jednoho hektaru (1 ha) si pro snadnější zapamatování můžeme představit jako čtverec o straně 100 m. 1 ha = 100 m . 100 m = 10000 m2 Plošný obsah jednoho aru (1 a) si pro snadnější zapamatování můžeme představit jako čtverec o straně 10 m. 1 a = 10 m . 10 m = 100 m2 On-line převodník jednotek (zvol veličinu obsah, zadej hodnotu, vyber jednotku, potvrď výběr).

5,3 ha = m2 53000 ? Podívejme se ještě na konkrétní příklad. , . 10000 Jednotka, na kterou převádíme, je menší, číselná hodnota bude větší – budeme násobit. Hektar má metrů čtverečných deset tisíc (10000). Násobení deseti tisíci znamená posunutí čárky o čtyři místa doprava. Výsledek tedy je

Podobně: 5,3 m2 = a 0,053 ? , : 100 Jednotka, na kterou převádíme, je větší, číselná hodnota bude menší – budeme dělit. Ar má metrů čtverečných sto (100). Dělení stem znamená posunutí desetinné čárky o dvě místa doleva. Výsledek tedy je

Při převádění vám může pomoci i následující schéma. .100 .100 .100 .100 .100 .100 km2 ha ar m2 dm2 cm2 mm2 :100 :100 :100 :100 :100 :100

A na závěr ještě něco navíc: Test č. 1 Test č. 2 Přehled mnoha dalších plošných jednotek. On-line převodník jednotek (zadej hodnotu, vyber jednotku, potvrď výběr).