Upevnění sovětského bloku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
Advertisements

JIHOVÝCHODNÍ EVROPA BALKÁNSKÉ STÁTY. ÚKOL: S pomocí atlasu do sešitu vypiš státy, které patří do oblasti jihovýchodní Evropy.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Druhá světová válka Společný postup Spojenců – str Spojenci = ? 2. O čem jednali v Moskvě (1943)? 3. O čem jednali na konferenci v.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Česká republika a její sousedé N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2.
Konec I. Světové války a vznik Československa.
VY_32_INOVACE_15_23 _Vznik „železné opony“ Šablona 32.
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE 2. fáze studené války období zatlačování komunismu ( )
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.3 Spolková republika Německo Téma: Česká republika jako součást.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Moderní doba PŘEDMĚT:DROČNÍK: 9. NÁZEV MATERIÁLU:II. světová.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Druhá světová válka – úvod Název sady: Moderní dějiny.
REVOLUCE V RUSKU, VZNIK SSSR VY_32_INOVACE_107 Rusko v 19.století carismus => zaostalost snahy o změnu – 1825 povstání děkabristů do r nevolnictví.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
STUDENÁ VÁLKA 1. FÁZE POČÁTKY STUDENÉ VÁLKY ZA POČÁTEK SE POKLÁDÁ PROJEV WINSTONA CHURCHILLA V AMERICKÉM FULTONU 1946 – EVROPA ROZDĚLENA NA.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
DŮSLEDKY 1. SVĚTOVÉ VÁLKY: o V průběhu 4 let : zahynulo 10 milionů vojáků, 20 milionů zraněno o trvalá invalidita: 10-ky tisíc vojáků o ekonomika a hospodářství.
P OLOHA Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s polohou ČR a jejími sousedy.
Digitální učební materiál:
Česko-čínské obchodní a ekonomické vztahy
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
EVROPSKÁ UNIE – VZNIK A VÝVOJ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA:. Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:. Mgr
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
MEZINÁRODNÍ VZTAHY V PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
1950_1954 ROK PO ROCE Poválečnými dějinami rok za rokem.
Moderní dějiny.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Válka v Koreji.
VY_32_INOVACE_43A_STÁTNÍ SVÁTKY A VÝZNAMNÉ DNY V ČESKÉM KALENDÁŘI
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Češi za první světové války
Severní Korea    .
Období vlády jedné strany
POLITICKÝ ZEMĚPIS FORMY VLÁDY.
NATO.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SSSR (80. a 90. léta).
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_23_Období Studené války.
STÁTY A ORGANIZACE VÝCHODNÍHO BLOKU
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
1. HOSPODÁŘSTVÍ za První republiky.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Proč útok na Irák?.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Studená válka – 2. fáze uč. 101 – 102 PS 35.
Digitální učební materiál:
STUDENÁ VÁLKA M. Kryška.
DĚJINY PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
Téma hodiny: Srbsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
  ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
VÁLKA V TICHOMOŘÍ.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
1. světová válka.
Velmoci a studená válka
Transkript prezentace:

Upevnění sovětského bloku „tábor míru a socialismu“

na přelomu 40. a 50. let je dokončeno rozdělení Evropy SSSR očekává od zemí s komunistickými vládami naprostou podřízenost

Roztržka s Jugoslávií Josip Broz Tito autoritativní režim podobný Stalinovu (menší represe) odmítání sovětského nátlaku samostatná zahraniční politika

červen 1948 – roztržka mezi komunistickými zeměmi a Jugoslávií formálně ukončena 1955 Jugoslávie se zájmům SSSR nepodřídila nikdy, ani po Titově smrti († 1980) pro občany Československa byla Jugoslávie „poloviční kapitalismus“

Unifikace sovětského bloku ideologická – pouze sovětský model socialismu je správný a přípustný zahraničněpolitická – „tábor míru stojí jednotně proti imperialistům, kteří chystají válku“

Unifikace sovětského bloku ekonomická – Rada vzájemné hospodářské pomoci (RVHP, 1949) nástroj pro podřízení ekonomik komunistických zemí potřebám SSSR Československo, Albánie, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko Německá demokratická rep., Kuba, Vietnam

důraz na těžbu surovin a těžký průmysl industrializace zaostalých zemí (Balkán) zbrojní výroba likvidace soukromého sektoru, kolektivizace zemědělství, zanedbávání výroby spotřebního zboží  trvalý nedostatek SSSR – ekonomické problémy skrývány, ale existují (spotřební zboží a zemědělství – nedosahuje předválečné úrovně)

Závěrečná fáze Stalinovy diktatury nekonají se sjezdy komunistické strany, ústřední výbor zasedá jen zřídka – Stalin vládne zcela sám čistky, politické procesy vězňové zajišťují prakticky všechny největší „stavby socialismu“ zaostávání země za západním světem „buržoazní pavědy“, „sovětské objevy“

Policejní režimy sovětský blok – potlačování jakékoli opozice sovětští poradci zinscenované soudní procesy (jako v SSSR před válkou) ve většině zemí nalezen „nepřítel uvnitř strany“

Korejská válka (1950) za války Korea okupována Japonci osvobozena americkými i sovětskými vojsky (demarkační čára na 38. rovnoběžce) 1947 osvoboditelé odcházejí

sever – režim sovětského typu (Kim Ir-sen); Korejská lidově demokratická republika jih – směřování k demokracii; Korejská republika

Válka – 1. fáze (červen – září) KLDR útočí přes 38. rovnoběžku, obsazuje téměř celý jih i hl. město Soul RB OSN označuje KLDR za agresora USA vysílají svá vojska  vojska OSN, gen. Douglas Mac Arthur

Válka – 2. fáze (září – říjen) vojska OSN zatlačují síly KLDR, pronikají na území severu a postupují dále

Válka – 3. fáze (do koce roku) příchod „čínských lidových dobrovolníků“  protiofenzíva severu stabilizace situace kolem 38. rovnoběžky dohoda o příměří – červenec 1953

dosud nejhorší projev studené války svět stál na pokraji další světové války ukazuje se, že komunismus je nebezpečný a hodlá expandovat západní Evropa – obavy ze sovětského útoku

leden 1951 – porada vedoucích představitelů zemí sovětského bloku v Moskvě Stalin: existuje možnost zaútočit na evropské kapitalistické státy právě teď (sovětský blok má v Evropě převahu, která bude trvat ještě 4 – 5 let) – je třeba se připravit na válku od r. 1949 má SSSR atomovou bombu

Korea dnes rozdělení trvá KLDR - nejtvrdší komunistický režim na světě Kim Čong-il země zcela závislá na mezinárodní potravinové pomoci X silně vyzbrojená Jih – vyspělý demokratický stát