Nervová soustava vyšších obratlovců

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oběhová soustava kroužkovců a členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Advertisements

Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Úroky ve slovních úlohách Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Rozmnožování nižších obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření16.
Zobrazení kulovým zrcadlem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Závislost odporu kovového vodiče na teplotě Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_18 Název materiáluSomatologie.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Věty o shodnosti trojúhelníků
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Úrok Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Pravopis tvarů zájmena já
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Náš svět Tematická oblast
Člověk a vývoj civilizace
Činnost nervové soustavy
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Název vzdělávacího materiálu
Jednoduché úrokování Tematická oblast
Nervová soustava nižších obratlovců
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
Pohlavní rozmnožování prvoků
Mýty a pověsti Tematická oblast
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Trávicí soustava hmyzu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Strunatci obratlovci.
Úvod do kosterní soustavy
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Konstrukce trojúhelníku podle věty Ssu
NERVOVÁ SOUSTAVA IV Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Násobení lomených výrazů
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Život – pohledy na přírodu
Dělení lomených výrazů
Opěrná soustava - kostra
Obvod a obsah rovnoběžníku
Konstrukce lichoběžníku
Zobrazení tenkou čočkou
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Kontrolní práce – složené lomené výrazy
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Intenzita elektrického pole
Rozmnožování organismů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Transkript prezentace:

Nervová soustava vyšších obratlovců Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření 23. 9. 2012 Ročník 3. ročník čtyřletého G a 7. ročník osmiletého G Stručný obsah Prezentace je určena k doplnění a procvičení nervové soustavy vyšších obratlovců. Způsob využití Postupně procházíme listy prezentace . Úkoly na straně 10 až 12jsou pro samostatné procvičení. Autor RNDr. Ilona Houšková Kód VY_32_INOVACE_33_BHOU08 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Vyšší obratlovci Mozek je tvořen pěti částmi ( u savců navíc Varolův most. Z mozku vždy vychází 12 párů mozkových nervů. Na obrázku jsou mozky: d- plazi, e – ptáci (holub), f – savci (králík), g – savci (pes) Obr. 7

Plazi Koncový mozek přebírá funkci hlavního ústředí. Poprvé se objevuje druhotná šedá kůra mozková - neopálium. Dobře vyvinutý je i mozeček. Z mozku plazů poprvé vystupuje 12 párů mozkových nervů. Obr. 1

Stavba mozku ještěrky A – pohled shora B – pohled ze strany čichový lalok polokoule velkého mozku temenní orgán mezimozek střední mozek mozeček prodloužená mícha podvěsek mozkový Obr. 2

Ptáci Pro ptáky je charakteristický velký rozvoj koncového mozku a mozečku. U koncového mozku se zvětšují bazální ganglia, jejich zvětšení souvisí s bohatým instinktivním chováním ptáků. Mozeček je na povrchu už zvrásněn. Střední mozek je centrem zraku. Z mozku vystupuje 12 párů mozkových nervů. Mícha prochází páteřním kanálem od mozku do posledního ocasního obratle.

Stavba mozku husy A – pohled shora B - pohled ze strany čichové laloky velký (koncový) mozek mozeček prodloužená mícha podvěsek mozkový hřbetní mícha zrakové hrboly Obr. 3 Obr. 4

Savci Maximálního rozvoje dosahuje koncový mozek. Plocha mozkové kůry se zvětšuje zvrásněním. Velký je i mozeček, který je spojen s koncovým mozkem pomocí Varolova mostu. Z mozku vychází 12 párů mozkových nervů. Mícha nedosahuje do ocasní části páteře, ale končí v krajině křížové svazkem dlouhých vláken.

Stavba mozku králíka domácího čichové laloky podélná rýha mozková polokoule koncového mozku šišinka střední mozek boční laloky mozečku červ mozečkový prodloužená mícha Obr. 5

Mozek obratlovců: nahoře je mozek žraloka, dole lidský mozek Koncový mozek Mozeček Varolův most Prodloužená mícha Mezimozek Střední mozek Obr. 6

Řešte úkol Úkol: Napište, čí jsou mozky na obrázcích. a b c d Řešení: Jsou to mozky: a) králíka d) plaza c) psa d) ptáka

Řešte úkol Úkol: Uveďte charakteristiku mozku savců. Řešení: Maximálního rozvoje dosahuje koncový mozek. Mozková kůra se zvětšuje zvrásněním. Mozeček je spojen s koncovým mozkem pomocí Varolova mostu. Mícha nedosahuje do ocasní části páteře, ale končí v krajině křížové svazkem dlouhých vláken.

Řešte úkol Úkol: Popište stavbu mozku ptáků. Řešení: Jednotlivé části jsou: čichové laloky velký (koncový) mozek mozeček prodloužená mícha podvěsek mozkový hřbetní mícha zrakové hrboly

Informační zdroje JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN 978-80-7182-213-4. ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, 1971. Obr. 1: BÖHRINGER, Friedrich. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 21.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M_Zauneidechse1_Edit1.jpg?uselang=cs>. Obr. 2 – 5: Převzato z ALTMANN, Antonín; KUBÍKOVÁ, Marie, Biologický náčrtník – zoologie. Praha: SPN, 1971. Obr. 6: LOOIE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.9.2012]. Dostupný jako volné dílo na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vertebrate-brain-regions.png?uselang=cs>. Obr 7.: převzato z JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN 978-80-7182-213-4.