V hledáčku kompozice II. Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97
Hledání ideální kompozice je problém o kterém se hovoří napříč věky Jak zvolit správnou kompozici nastudujete v kapitole 2.1 Do dějin kompozice zasahovala doba, výtvarný cit i věda Při pořizování snímku, který získáváme pro účely prezentace, je kompozice jedním z nejdůležitějších kriterií Nyní si ukážeme trochu konkrétních příkladů
Umístění jednoho dominantního prvku v kompozici, jednotlivá řešení popište, zvolte nejharmoničtější
Sběračka je příliš na okraji, odchází z obrázku, nevyrovnaná kompozice
Nezajímavá kompozice na střed (mrtvý střed), se spoustou rušivých prvků
Vyváženost kompozice posuzujeme ve vodorovném i svislém směru
Sběračka příliš nízko, pozor na postavy bez noh
Dobře vybrané kompoziční řešení snímku Fotograf se zaměřuje na život a práci lidí Výřez bez rušivých detailů okolí
Symetrická kompozice je méně dynamická Hlava otočená doleva působí, že pohled směřuje dovnitř obrázku Přiblížení důležitého objektu Oříznutí rušivých detailů
Grafické principy nejsou dogma, platí sice, že rovnováha vyjadřuje stabilitu, klid a serióznost, ale asymetrie je zajímavější a napínavější Závisí nejen na uspořádání kompozice, ale na váze, zajímavosti jednotlivých komponentů, ze kterých je sestavena Obsahuje-li kompozice více prvků dbáme na jejich vzájemné poměry a kontrasty Důležitost můžeme zdůraznit velikostí, polohou nebo výraznější barvou Izolace bude přitahovat pozornost Výraznější objekt ve skupině přitáhne pozornost
Kompozičně z obou stran uzavřený snímek
Výrazné popředí zajímavě otevírá pohled do krajiny
Kontrolní úkoly Foťte Pořiďte si kvalitní a početnou zásobu fotografií v dobrém rozlišení Zkuste udělat výřezy se zaměřením na jeden důležitý objekt