AIRCRAFT BASED AUGMENTATION SYSTEMS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Advertisements

 Spolupráce s firmou zabývající se ochranami generátorů.  Doložení přesnosti dodávaných systémů zákazníkům.  Podklady pro získání statutu akreditované.
G lobal P ositioning S ystem © Peter H. Dana 9/22/98.
Autor: Boleslav Staněk H2IGE1. -Síť splňující konkrétní konfigurační a kvalitativní požadavky daného inženýrského či jiného projektu. -Důvody vzniku účelové.
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Způsoby přesné družicové navigace
Jak funguje GPS VY_32_INOVACE_GPS_BU_02 Sada: GPS ve výuce
1 Audit software Petr SLOUP Cíl Cílem auditu je sestavit přehled a základní popis používaného software (aplikací)
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Kvantové počítače Foton se může nacházet „současně na více místech“ (s různou pravděpodobností). Nemá deterministicky určenou polohu. To dává šanci elementární.
Augmented reality applications in embedded navigation devices Semestrální práce Martin Jaroš.
Implementace PBN v ČR Tomáš Duka ŘLP ČR s.p..
GPS.
PŘEDNÁŠKA 0. Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
Architektura databází Ing. Dagmar Vítková. Centrální architektura V této architektuře jsou data i SŘBD v centrálním počítači. Tato architektura je typická.
Satelitní navigační systémy a ionosféra.
GPS.
Korekční signály pro GPS přijímače Trimble AgGPS
Inerciální měřící systémy
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
GPS – Global Positioning System
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Systémy rozšíření GNSS na palubě letadla.  Rozšíření GNSS jsou způsoby zlepšení a zpřesnění navigačních schopností GNSS, za použití dodatečných informací,
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
servis v postřikové technice. NAVIGACE G lobal P ositioning S ystem.
Ing. Jiří Fejfar, Ph.D. GNSS Globální navigační satelitní systémy.
PCI Express Pavel Stianko. 2 Požadavky doby Vysoká přenosová rychlost Quality of service – data musí být v určitý čas přístupná pro zpracování Zvyšování.
PŘEDNÁŠKA 12 MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky FEKT VUT v Brně
Navigační systém GPS GPS - Global Positioning System (úplný název je GPS Navstar) je satelitní navigační systém. Tento systém byl původně vybudovaný americkou.
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Navigační systémy pro určení polohy na Zemi
Komunikace MOS s externími informačními systémy Lucie Steinocherová Vedoucí práce: Ing. Václav Novák, CSc.
Approach Procedure with Vertical guidance
EKO/GISO – GPS. 2 The Global Positioning System (GPS) navigační systém pro určení polohy kdekoliv na zemském povrchu, bez ohledu na počasí a na dobu měření.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Řešitel: Fialík Ondřej Vedoucí práce: Ing. Stankovič Jan Ph.D.
Sběr veličin ve vozidlech Škoda Interní seminář AS V.Kafka
Globální družicové polohové systémy Galileo a GLONASS
Pavel Středa 1.ME. -GPS je družicový navigační systém -Systém NAVSTAR GPS.
Mgr. Michal Rakowski Zapojení geocachingu do výuky na škole.
ZÁKLADY NAVIGACE.
Pedagogická přednáška pro habilitační řízení
Mikroprocesor.
Princip určování polohy pomocí satelitu
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Didaktické testy II Psychometrická analýza úloh a testů podle klasické teorie testování Martin Chvál Brno,
Detekce a odstraňování chyb Vývoj informačních systémů.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Satelitní měření polohy
Globální polohovací systémy Global Position Systém (GPS)
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
GIS - geografické informační systémy Jednotlivé části GIS jsou zobrazeny ve vrstvách a z nich se skládá výsledná mapa. …je na počítačích založený informační.
GPS  Navigace nám slouží k orientaci na našich silnicích.
Navigační technologie Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Proč pořídit monitoring vozidel ? Víte kde Vám stojí … ?
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Navigační systémy Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
Navigační systémy + úkol na konci prezentace
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ VLASTNOSTI MĚŘICÍCH PŘÍSTROJŮ.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do Globálních Navigačních Satelitních Systémů
Přiblížení RNAV(GNSS) do minim LPV
Transkript prezentace:

AIRCRAFT BASED AUGMENTATION SYSTEMS Systémy rozšíření GNSS na palubě letadla

Úvod – co je GNSS Augmentation (rozšíření) Rozšíření GNSS jsou způsoby zlepšení a zpřesnění navigačních schopností GNSS, za použití dodatečných informací, které zakomponujeme do výpočtu 3 základní přístupy: SBAS (Satellite Based Augmentation System) GBAS (Ground Based Augmentation System) WAAS, EGNOS ABAS (Aircraft Based Augmentation System)

Požadavky na navigační systémy Nav. Systém musí dodávat spolehlivé informace a v případě jejich nedostupnosti musí na tuto skutečnost neprodleně upozornit. Takovému přístupu se říká sledování integrity. ICAO stanovuje požadavky na nav.systém, RNP, z hlediska: Integrity – správnost a důvěryhodnost Kontrola správnosti údajů a včasné upozornění v daných mezích – alert limit, time to alert Dostupnosti (Availability) Procenta času, kdy systém správně pracuje Spojitosti (Continuity) Schopnost celého systému vykonávat svou funkci bez neplánovaných přerušení po dobu provozu. Pravděpodobnost, že systém bude po celou dobu fáze letu funkční. Přesnosti (Accuracy) Stupeň souhlasnosti mezi předpokládanou nebo změřenou pozicí a skutečností

Chyby GNSS Příčiny Chyba Ionosférické efekty ± 5 metr Posunutí orbitů Chyby satelitních hodin ± 2 metr Multipath efekt ± 1 metr Troposférické efekty ± 0.5 metr Nepřesnosti hodin a chyby v zaokrouhlení

ABAS RAIM - Receiver Autonomous Integrity Monitoring – autonomní sledování integrity přijímačem Algoritmus vystavuje navigační data testu konsistence. Potřebuje viditelnost alespoň 5 satelitů K určení pozice je třeba 4 satelitů, při viditelnosti 5 satelitů vytvoří 5 skupin po 4 a porovná získané pozice. Pro 6 a více satelitů dokáže chybný satelit identifikovat a vyloučit z výpočtu.

RAIM Dva základní přístupy: FDI – Fault Detection and Isolation. Při viditelnosti N satelitů postupuje takto: Provede N výpočtů polohy a pro každý výpočet použije N-1 satelitů. Pro N=6 to tedy znamená, že vytvoří 6 skupin po 5 satelitech (z 5 satelitů dokáže určit, že je jeden chybný) Nalezne chybný satelit a vyřadí ho z navigačního výpočtu FDE – Fault detection and Exclusion Pracuje se skupinou 6 satelitů. Při odhalení chyby vybere jinou skupinu 6 satelitů, které projdou kontrolou integrity. Tudíž vyřadí chybný satelit, ale neidentifikuje ho.

RAIM RAIM splňuje RNP pro fáze letu: Oceanic a En-route Naopak pro NPA i PA požadavky nesplňuje.

AAIM Aircraft Autonomous Integrity Monitoring Sledování integrity za pomoci přístrojů na palubě letadla. Je to nejen systém sledování integrity GNSS, jeho koncept nabízí i přesnější a spolehlivější určení polohy, než ze samotného GNSS Integrace s palubními přístroji: Např. Barometr, Přesné hodiny Již prostá integrace barometru podstatně zvyšuje průměrnou dostupnost autonomního sledování integrity.

Integrace GNSS Integrace GPS s dalšími satelitními systémy GLONAS a GALILEO (s jeho integrací se počítá) Využití například při špatné viditelnosti nebo geometrii satelitů, nebo v případě znovuzavedení SA Integrace s INS INS – např. akcelerometr, gyroskop, používá vstupy z rychloměru, výškoměru atp. Integrace s inerciálními navigačními systémy se jeví jako velice efektivní a může překlenout nedostatky vlastní každému z těchto systémů – např. nespojitost GNSS a s časem narůstající chybu INS. GNSS neustále kalibruje INS

Architektura integrace GNSS a INS V závislosti na požadavcích užití se používají 3 postupy: Uncoupled mode (rozpojený mód) GNSS i INS poskytují nezávislé vyhodnocení polohy, procesor je buď vybere nebo spojí Loosely coupled mode (volně spojený mód) INS pomáhá zpřesnit GPS výpočty a je zpětně kalibrován. Tightly coupled mode (těsně spojený mód) V integrovaných zařízeních. Do procesoru putují surová data.

Těsně spojený mód

Rozpojený a volně spojený mód

Závěr Díky koncepci ABAS je možné znatelnou měrou zvýšit použitelnost GNSS systémů pro letecké aplikace a to nejen monitorováním integrity GNSS, ale také podstatným zpřesněním informací, které jsou hybridní systémy schopny dodávat. Společně s dalšími rozšiřujícími systémy mají potenciál učinit GNSS spolehlivým a přesným navigačním systémem budoucnosti.