TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická výuka informativní výuka produkční orientace v nové oblasti poznání velký rozsah poznatků faktografický učební materiál žáci postupují jednotně žák málo aktivní pamětní učení pracovní situace, kontakt s realitou pracovní dovednosti tvorba materiálních hodnot výuka regulativní výuka heuristická pamětní učení, nácvik dovednosti řízení psychických procesů při učení programem algoritmizace učení interaktivní počítačové systémy řešení nových úkolů problémová výuka učební aktivita žáků faktografické učivo rozvoj myšlení nesouvisející fakta
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY Postup, cesta, žák za pomoci učitele směřuje k cílům vzdělávání, osvojuje si VDPH – klíčové kompetence Zákonitost výukového procesu Cíle a úkoly výuky Obsah a metody oboru Úroveň psychického a fyzického rozvoje Zvláštnosti třídy skupiny žáků Vnější podmínky vých. vzděl. Práce Osobnost učitele
vyučovací činnosti učitele VÝUKOVÁ METODA VÝUKOVÉ CÍLE vyučovací činnosti učitele učební činnosti žáků vyučovací strategie učební strategie styl učení styl vyučování
I. Klasické III. Komplexní II. Aktivizující VÝUKOVÉ METODY I. Klasické III. Komplexní II. Aktivizující 1. Frontální 2. Skup a kooperativ. 1. Slovní 1. Diskusní 3. Partnerská 4. Projektová 2.Názorně - demonstrační 2.Řešení problémů 5. Dramatem 6.Kritické myšlení 3. Situační 7. Televizní 4. Inscenační 3.Dovednostně-praktické 8.Interaktivní 9.Sugestopedie 5.Didaktické hry 10.Hypnopedie
3.Dovednostně-praktické VÝUKOVÉ METODY I. Klasické 1. Slovní 3.Dovednostně-praktické 2.Názorně - demonstrační Vyprávění Vysvětlování Přednáška Práce s textem Rozhovor Napodobování Manipulování, laborování, experimentování Vytváření dovedností Produkční Předvádění a demonstrov. Práce s obrazem Instruktáž
VÝUKOVÉ METODY II. Aktivizující 1. Diskusní 5.Didaktické hry 4. Inscenační 2.Řešení problémů 3. Situační
VÝUKOVÉ METODY III. Komplexní 10.Hypnopedie 1. Frontální 2. Skup a kooperativ. 9.Sugestopedie 3. Partnerská 4. Projektová 8.Interaktivní 5. Dramatem 7. Televizní 6.Kritické myšlení
Literatura: Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, Jan.(1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Zpracovala: Vladimíra Neužilová