Etnografie a národnostní politika ČLR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obyvatelstvo Pohlaví Věk Rasová příslušnost Etnická příslušnost Jazyk
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Rusko od konce třicetileté války do poloviny 18. století
Politika, politické strany, politický pluralismus
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Afrika, Asie.
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
STÁT, NÁROD.
Kolonialismus a imperialismus
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Národnostní menšiny a etnika
MIGRACE.
Studijní obor: Sociální činnost
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Postoje k etnickým a národnostním menšinám
Národy světa Název školy
Národnosti Jazyky.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
Politická a ideová východiska chorvatských národně-integračních ideologií 19. století Mgr. Petr Stehlík Ústav slavistiky FF MU Politická a ideová východiska.
Společenské a hospodářské prostředí
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Antický Řím Dějiny impéria.
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
Trnitá česká cesta k euru Jan Mládek „Zájmy České republiky a přijetí společné evropské měny konference“ V PSP ČR dne 17. září
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
Civilizační centra Vznik a vývoj.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Turecko Eliška Novotná.
Renata Trojanová, Filip Vrba a Lukáš Veselý
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Maďarská menšina v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Made in China Lubomír Bureš
Alberto Melucci: Challenging Codes SM as prophets SH jako signály upozorňující na hlubokou transformaci v logice komplexní společnosti. Jako prorok SH.
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
Anežka Dvořáková, Barbora Suchomelová, Vítek Piskač, Matěj Keblovský
ÚZEMNÍ POHYB OBYVATELSTVA
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Průvodce Čínou 21. století „Can I Cooperate with You?“, Wang Qingsong, 2000.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Etnografie a národnostní politika ČLR
Etnografie a národnostní politika ČLR
Revoluce
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
ETNICKÉ SKUPINY.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
MENŠINY, ETNICITA, RASA.
Digitální učební materiál
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Současné teorie pro web
Lidské rasy.
Stát Definice, funkce, typy.
Náboženská politika čínského státu
Etnografie a národnostní politika ČLR
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MIGRACE.
Úvod, základní principy a cíle
Revoluce
Revoluce
Politická geografie Vybrané politicko-geografické problémy obyvatelstva PedF, katedra geografie.
Kolonialismus.
Rasy, národy a náboženství
Transkript prezentace:

Etnografie a národnostní politika ČLR Konstrukce moderního čínského národa a etnických menšin

Historie hranic čínského státu Dnešní stav je výsledkem územní expanze realizované v průběhu dynastie Qing (1644-1911) http://www.artsmia.org/art-of-asia/ history/chinese-dynasty-map.cfm Většina oblastí obývaných dnešními čínskými etnickými menšinami po většinu historie do čínské říše nepatřila Oblasti etnicky a kulturně odlišné, které dlouho do říše patřili nejsou dnes jako etnicky odlišné chápány

Vědomí o sdílené historii a kultuře Povědomí o společném kulturním dědictví Odkazování na dynastie Qin a Han (汉人) Mytický prapředek – Žlutý císař (皇帝) Povědomí replikováno dlouhodobě stabilním polickým systémem (císařské dynastie, mandát nebes, úřednický systém, autoritativní historiografie) Klíčová role čínského písma a jazyka X obyvatelé Číny se chápou až do 19. století jako poddaní aktuální dynastie, jako obyvatelé konkrétní provincie/okresu, nebo jako příslušníci konkrétního rodinného klanu

Kulturní vs. národní identita Culturalism-to-nationalism thesis kriticky zhodnoceno Jamesem Townsedem (Jonathan Unger ed. 1996. Chinese Nationalism): Předmoderní identita čínského státu je definována na kulturním/civilizačním základu (James Herrison, Joseph R. Levenson): politická kultura, císařský systém, úřednická vrstva konfuciánská etika a rituály povědomí o vlastní historii a kultuře společný jazyk a písmo shodné zvyky, obyčeje, strava, kalendář, architektura

Kultura je více než etnicita Stát není založen na etnické (proto-národní) bázi, neexistuje obava z etnického ohrožení říše Vysokého postavení může dosáhnout i jedinec nehanského původu skrze osvojení si čínské kultury Celé „barbarské“ civilizace se „sinizují“ (来化 láihuà) → proměňují se v kulturu čínskou Teorie středu a periférie / kultury a „barbarství“: 文 wén, 天下 tiānxià, 天子 tiānzǐ 中国 Zhōngguó, 华 Huá x 夷 Yí (východ), 狄 Dí (sever), 戎 Róng, 蠻/蛮Mán (jih) 胡 Hú, 羌 Qiāng, 番 Fān Zemědělství vs. pastevectví, vařená (属 shǔ) vs. syrová (生 shēng) strava Střetávání se s „barbary“ – obchod, politika (vojenská tažení, systém tributů), kulturní a civilizační výměna

Culturalism-to-nationalism Teze, že čínskou kulturu a může nahradit jen jiná kultura, nikoliv národ nebo etnikum K tomu dochází v 19. století s příchodem evropské kultury (ekonomické a politické vykořisťování) Reakcí je přeskupení identity na národním základě Nacionalismus (民族主义 mínzú zhǔyì) je konstantním faktorem Číny od 2. poloviny 19. století „Nacionalismus je hybnou silou čínské revoluce“ (Mary Wright) „Natažení malé kůže národa na obří tělo impéria“ (D. C. Gladney) Čínský kulturalismus i nacionalismus se týkají především čínských elit a majoritního etnika Han

Zrod čínského nacionalismu Formování moderního čínského národa (中华民族): Politický a ideologický projekt (primordialistický vs. modernistický přístup) Čínský nacionalismus 19./20. st. se vymezoval negativně: Proti císařský/feudální Proti mandžuský (qingský) Proti západním velmocem (proti-imperialistický) Dva protichůdné procesy: Národně-osvobozenecké úsilí Hanů Snaha o zformování multi-etnického/národnostního státu (统一的多民族国家 Tǒngyī de duō mínzú guójiā) Problém s Mongoly, Tibeťany, Mandžuy a s Východním Turkestánem

Dobový rasismus a sociální evolucionismus v citátech „To, co naši současníci označují za dvůr, vládu a císaře, jsme kdysi označovali za barbary Yi, Man, Rong a Di a také Xiongnu a Dada [Tataři]. Jejich kmeny žily za průsmykem Shanghaiguan a zásadně se lišili od našich slavných potomků Žlutého císaře. Jejich zem je neúrodná; jejich lid je chlupatý; jejich mysl je zvířecí; jejich zvyky jsou primitivní.“ (Zou Rong 鄒容, Gemingjun 革命军 1903) „Jsou ještě rasy – jako například Miao, Tong a Yao – které jsou roztroušené mezi členy nadřazené rasy a odmítají se mísit. Jejich záhuba je však neodvratitelná. Proč? Protože pokud se nesloučí, musí bojovat, a pokud se bojuje, jedna strana musí prohrát. Vítězství a prohra závisí na nadřazenosti a podřazenosti [ras]. Tak jako dnes, mezi Mandžuy a Hany, na to netřeba odborníka, aby rozhodnul, kdo je nadřazený a kdo podřazený.“ (Liang Qichao 梁启超, Xinmin Congbao 新民叢報 )

Konstrukce konceptu Han 汉族 Hànzú 汉人 Hànrén – potomci dynastie Han (唐人Tángrén, 宋人 Sòngrén) Sunajtsen 孫文/孫中山 (1866-1925) Negativní vymezení - zastřešující termín pro ne-muslimy, ne-Mongoly, ne-Tibeťany, ne-Mandžuy Potlačení jazykových rozdílů, potlačení rozdílů mezi severem a jihem, potlačení silných regionálních identit Platforma pro mobilizaci k proticizineckému odporu, k prosazení se na mezinárodní nacionalizované scéně

Konstrukce konceptu národ 民族 Mínzú z japonského termínu Minzoku zavedeného v průběhu reforem Meidži (1868-1912) Mobilizace obyvatel qingské říše Vznik konceptu moderního čínského národa (中国民族 Zhōngguó mínzú) „Pět národů pod jednou unií“ 五族共和 Wǔ zú gònghé dominantní koncept od roku 1912

Konstrukce národnostních menšin 少数民族 shǎoshù mínzú Nahrazuje koncept pěti národů/ras Je spojen s nástupem čínské komunistické strany od 30tých let 20. století: pragmatická politika (koalice s menšinami) komunistická ideologie (právo na sebeurčení) Od 40tých let posun od sebeurčení k autonomii, po roce 1949 kodifikováno: „Právo na sebeurčení už v ČLR nemá opodstatnění, protože všechna etnika se dobrovolně rozhodla pro unii s většinovým hanským národem a jejich rozhodnutí je neodvolatelné“ (W. W. Smith, 1994)

Identifikace národnostních menšin Stalinova 4 kritéria: Společné území Společný jazyk Společná ekonomická základna Společná psychologická povaha Proces identifikace zahájen po roce 1949 400 etnik zažádalo o své uznání, jen 56 dodnes uspělo Vývoj dle sčítání obyvatelstva: 1953 – 41 národností, 1964 – 53, 1982 + 1990 – 56 Národnostní politika realizována na základě určení autonomních oblastí (自治区), krajů (自治州) a okresů (自治县) – 5/30/117: AO Neimengu (1947) AO Xinjiang (1955) AO Guangxi a AO Ningxia (1958) AO Xizang (1965) do pol. 50. let národnostní politika ČLR relativně vstřícná