RNE, Evropské nákladní koridory - RFC a PCS Správa železniční dopravní cesty, státní organizace RNE, Evropské nákladní koridory - RFC a PCS Ing. Markéta Šlachtová Ing. Ondřej Kuběna Praha, 6. prosince 2016
Implementace nařízení (EU) č. 913/2010 Evropská železniční síť pro konkurenceschopnou nákladní dopravu European Rail Network for Competitive Freight (ERNCF) Nařízení Evropského parlamentu a Rady stanovuje: hlavní evropské nákladní koridory (RFC), postup a podmínky realizace koridorů, harmonogram realizace koridorů.
Iniciační koridory RFC evropské železniční sítě
Železniční nákladní koridory (RFC) – přehled s vyznačením zapojení ČR a SŽDC RFC členské státy zřízení webová doména logo RFC 1: Rýn – Alpy NL, BE, DE, IT 11/2013 www.corridor1.eu www.corridor-rhine-alpine.eu RFC 2: Severní moře – Středomoří NL, BE, LU, FR, UK www.rfc2.eu www.corridorc.eu RFC 3: Skandinávie – Středomoří SE, DK, DE, AT, IT 11/2015 www.rfc-scan-med.eu RFC 4: Atlantský PT, ES, FR, DE www.corridor4.eu RFC 5: Balt – Jadran PL, CZ, SK, AT, IT, SI www.rfc5.eu www.balticadriatic-rfc.eu RFC 6: Středomořský ES, FR, IT, SI, HU, HR www.railfreightcorridor6.eu www.corridord.eu RFC 7: Orient / Východo-středomořský CZ, AT, SK, HU, RO, BG, EL, DE www.rfc7.eu www.rfc7.com RFC 8: Severní moře – Balt DE, NL, BE, PL, LT, LV, EE, CZ www.rfc8.eu RFC 9: Rýn – Dunaj / Česko-slovenský FR, DE, AT, SK, HU, RO, CZ 11/2020 www.rfc9.eu, www.cskoridor.eu www.cscorridor.eu
Zapojení ČR/SŽDC do koridorů RFC Přes ČR procházejí celkem čtyři koridory RFC: RFC 5 (Baltsko-jadranský) Świnoujście/Gdynia – Katowice – Ostrava/Žilina – Bratislava/Wien – Venezia/Koper/Trieste RFC 7 (Orient/východo-středomořský) Praha – Bratislava/Wien – Budapest – Sofia – Athens RFC 8 (Severomořsko-baltský) Bremerhaven/Rotterdam/Antwerp – Aachen/Berlin/Praha – Warszawa – Terespol/Kaunas RFC 9 (Česko-slovenský) Praha – Horní Lideč/Čadca – Žilina – Čierna nad Tisou
Řídící struktura koridoru Výkonná rada (EB) Správní rada (MB) Poradní skupina vlastníků a provozovatelů terminálů (TAG) Poradní skupina dopravců (RAG) Pracovní skupiny (WG)
Činnosti RFC koridorů Koridorové OSS (C-OSS) přiděluje dostupnou kapacitu na koridoru pro koridorové vlaky ve formě: Předpřipravených tras, Rezervní kapacity. Přehled dostupných Předpřipravených tras pro JŘ 2018 bude zveřejněn v lednu na stránkách jednotlivých koridorů. Setkání s manažery C-OSS RFC 5, 7, 8 a 9 se uskuteční 23. března 2017 v Praze.
Činnosti RFC koridorů Průzkum spokojenosti Společný pro všechny RFC koridory – organizován RNE Velmi nízký počet respondentů Výsledky pozitivní: Dostupnost C-OSS Dostupnost informací a dokumentů Výsledky negativní: Výluková činnost Systém PCS RFC 9 – v roce 2017 jiná forma Průzkumu spokojenosti
www.rfc9.eu, www.cscorridor.eu, www.rfc-czech-slovak.eu Činnosti RFC koridorů Kontakty na koridorové OSS (C-OSS) Správa železniční dopravní cesty, s.o. Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 Czech Republic T: +420 972 244 556 | +420 972 244 606 | +420 972 244 853 Železnice Slovenskej republiky Klemensova 8, 813 61 Bratislava Slovak Republic T: + 421 2 2029 3024 | + 421 2 2029 2552 | + 421 2 2029 3025 oss@rfc9.eu www.rfc9.eu, www.cscorridor.eu, www.rfc-czech-slovak.eu
PCS – Path Coordination System Jediný způsob pro objednávky na RFC koridorech Jeden ze způsobů objednání mezistátních tras do ročního JŘ a jeho změn Systém vlastněný a vyvíjený RNE Současný stav Rozvoj za poslední období Vývoj
PCS – Path Coordination System PCS dnes: Více jak 1000 uživatelů 35 členů RNE Více jak 100 dopravců z celé Evropy 9 RFC koridorů Vnější prostředí – Evropská nařízení, TSI Vývoj => zahrnutí všech aspektů od požadavků dopravců, schválení, návrhů řešení, testování, školení
PCS Change Control Board PCS – Path Coordination System Strategická úroveň RNE Valné shromáždění Sales & TT HLG Vysocí manažeři od všech IM Návrhy Rozhodnutí Sales & TT WG Obchodní experti od všech IM Provozní úroveň Návrhy Rozhodnutí IT/PCS Procesy JŘ PCS Change Control Board PCS/JŘ experti různých IM TT Support Group Obchodní experti od všech různých IM PCS Technical Board RU Advisory Group +RUs PCS User Group +RUs PCS Test Group PCS Training Group Komunita RFC C-OSS
PCS – Path Coordination System PCS v roce 2016: PCS NG = PCS v. 5.0 – leden 2016 (https://pcs-online.rne.eu/) Radikální změna uživatelského rozhraní 2016 – rok stabilizace a dopracovávání chybějících a nových funkcí uživatelského rozhraní CMS systém (http://cms.rne.eu/) - dokumentace změnových požadavků, uživatelská dokumentace, další materiály, školení, vč. jak na to, nebo videí - dostupné pro kohokoliv odkudkoliv
PCS – Path Coordination System PCS – vydané novinky Velká verze 2016 – stabilizace, vylepšení GUI Úprava složení vlaku os.dopravy, přepracovaný průvodce převodu JŘ, řady hnacích vozidel, a mnoho dalších Připravuje se Pilotní implementace procesů TAF TSI v prostředí PCS Empty envelope Concept, Single border point approach Úprava produktu PaP V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte support RNE nebo národního školitele PCS (kubena@szdc.cz)
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Praktické zkušenosti z projednávání mezinárodních vlaků – neharmonizované žádosti Nesoulad v čase podání žádosti Nesoulad výchozí a cílové stanice vlaku Nesoulad parametrů vlaku Nesoulad v objednaném čase předání vlaku v pohraniční přechodové stanici Nesoulad v objednaném přechodu – Bohumín-Vrbice x Bohumín os.n.
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Nesoulad v čase podání žádosti
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Nesoulad výchozí a cílové stanice vlaku a času předání v pohraniční přechodové stanici
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Nesoulad parametrů vlaku
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Nesoulad v objednaném čase předání vlaku v pohraniční přechodové stanici
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Nesoulad v objednaném přechodu – Bohumín-Vrbice x Bohumín os.n.
Přidělování kapacity dráhy – ad hoc žádosti Dopad neharmonizovaných žádostí Prodloužení doby zpracování Některé žádosti nelze zpracovat vůbec – musí být odmítnuty Jak zlepšit situaci? Lepší komunikace mezi dopravci Posílení mezinárodního postu přídělce kapacity
Přidělování kapacity dráhy – dotazy Dostupnost pohraničních tratích Meziměstí - Mieroszow a Královec – Lubawka PKP PLK personálně omezilo obsazení stanic PKP PLK deklaruje obsazení v případě jízd ad hoc vlaků PKP PLK přivítá, pokud žádost bude uplatněna cca týden před jízdou vlaku
© Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Děkuji za pozornost © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace www.szdc.cz