Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-3 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Vzájemné soužití, obohacování a problémy I Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Vznik problémů v jednání lidí Klíčová slova Lidská společnost, národ, kulturní prostředí Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 26-51-H/01 Elektrikář, 36-64-H/01 Tesař Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 9.3.-18.3.2012 Celková velikost 4,98 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
VZÁJEMNÉ SOUŽITÍ, OBOHACOVÁNÍ A PROBLÉMY RŮZNÝCH SPOLEČENSKÝCH SKUPIN I
Různorodost ve společnosti: Stát /organizovaná společnost / sdružuje různé lidské jedince Každý jednotlivec má své rodinné prostředí a sociální vztahy ovlivněné: - genetickým spojením s rodiči - vzdělaností členů rodiny - způsobem výchovy - hodnotami uznávanými v rodině a blízkém okolí spojeném s životem jedince - schopností rozhodovat se/čelit možným problémům a nalézat východiska pro další život
Genetické předpoklady: Inteligence poznávací schopnosti zapamatování a učení využívání zkušeností jazykové dovednosti…
Názor rodičů na vzdělání : většinou podporují rozvoj vzdělání vlastních dětí požadavek stejné či vyšší úrovně vzdělání souvisí s předchozí zkušeností rodičů nevhodné přenášet nenaplněné vlastní ambice do života dětí rodič vzorem pro jednání dětí důležité období pro získání potřebných návyků se předpokládá do šesti let věku
Socializace jedince: zvolený způsob výchovy a její zásadní význam pro budoucnost jedince v procesu socializace uplatňovat a projevit: - bezpečí, jistotu a lásku - schopnost se přizpůsobit věku dítěte při výchovném procesu/ve správné míře nastavovat jeho ego/být muoporou /přenášet na ně přiměřenou míru odpovědnosti/vést ho k aktivnímu jednání a vnímavosti vůči druhým/být důsledný v celém výchovném procesu
Vztah k neznámému, novému: - Dětské hry, pískoviště, setkání s jinými dětmi např. jiné barvy pleti, jinak mluvícími, omezeně se pohybu- jícími… vysvětlit, popsat situaci, vcítit se do druhého začleňování se do kolektivu, spolupráce, konkurence Proces spojovat s uznávanými hodnotami: určuje je rodina, blízké okolí, vzory, média… neopomenout spojit s etickým pohledem na svět - ne jen mít, ale důležité je i být
Období hledání vlastní identity je nahrazeno aktivním jednáním a rozhodováním: spojeno s pozicí ve společnosti( vzdělání, styky, správné načasování, štěstí… schopností se přizpůsobovat, sám něco měnit vnímat okolní změny, ale racionálně reagovat, zamýšlet se nad vlastními činy a nenechat se manipulovat ve společnosti vždy různé ideologie, častá generalizace a ukazování na jiné, jinak myslící/ nálepkování, předsudky
Poznávání nového zvědavost obohacení poznáním přijetí překonání zábran poznáním dosáhnout sblížení hrozba odmítání neznámého neochota se měnit - držet se předsudků
Poznání nového je jedním ze způsobů lidské existence/s tím souvisí tyto citáty: Je lepší rozsvítit, byť jen malou svíčku, než proklínat Temnotu. Konfucius Všichni tu žijeme spolu na jedné Zemi, ale každý z nás si myslí, že je středem světa. Albert Einstein http://www.e-citaty.cz/