Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

Gramatika Vypravování
VY_32_INOVACE_31-17 Česká próza po r Ota Pavel.
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
JURAJ HERZ režisérem Ondřej Turek, SŠ uměleckoprůmyslová fotografie Koncentrační tábor narozen Samostatný režisér Barrandov Menší role.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ladislav Fuks – život a dílo
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_08_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Ladislav Fuks Michaela Sadílková, V8A
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Spalovač mrtvol. Ladislav Fuks *24. září 1923 ┼19. srpna 1994.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Božena Němcová (1820 – 1862).
Česká literatura 1.poloviny 20. století
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 13. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Česká literatura 2. poloviny 20. století Ročník 4. Datum tvorby 12. 12. 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Materiál použije učitel při výkladu látky. Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Ladislava Fukse Spalovač mrtvol. Orientačně seznamuje s autorovým životem, jeho dalším dílem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky.

Ladislav Fuks Spalovač mrtvol

Ladislav Fuks autor psychologických románů a povídek s válečnou a židovskou tematikou kvůli špatnému kádrovému posudku (otec policejní důstojník za 1. republiky) pracoval jako dělník v papírnách a poté v památkové správě (např. kastelán zámku Kynžvart), přesto vystudoval filosofii a získal titul PhDr. od 60. let se věnoval pouze literatuře, za doby normalizace se přizpůsobil dobovým požadavkům na dílo jeho tvorba má autobiografické rysy, zachycuje především zážitky z doby okupace hlavním námětem jeho děl bývá konflikt člověka se zlem

Další Fuksovo dílo: Pan Theodor Mundstock – podobné dílo Weilovu Životu s hvězdou, novela se odehrává za doby protektorátu, zachycuje poslední měsíce starého mládence Theodora Mundstocka, Žida, který pasivně čeká na transport. Později se rozhodne připravit na situace v koncetráku, spí na podlaze, nejí atd. Umírá ale těsně před odjezdem transportu, kdy je sražen německým autem. Myši Natálie Mooshabrové – příběh se odehrává v blíže neurčeném totalitním státu, ve kterém pokrok (lety na Měsíc, podzemní dráha) kontrastuje s chudobou. Kniha líčí poslední týdny života osamělé vdovy Mooshabrová, která si přivydělává opatrováním hrobů. V závěru vyjde najevo, že Mooshabrová je ve skutečnosti kněžnou Augustou, která se ukrývá před diktátorským předsedou vlády. Ve chvíli odhalení ale Mooshabrová umírá na otravu myším jedem.

1. Celková charakteristika hororová psychologická novela Spalovač mrtvol FILMOVÉ STUDIO BARRANDOV. csfd.cz [online]. [cit. 12.12.2012]. Dostupný na WWW: http://img.csfd.cz/photos/filmy/0/4244_5.jpg 1. Celková charakteristika hororová psychologická novela ukazuje, jak dokáže fašistická ideologie deformovat člověka až k rozpadu osobnosti

2. Postavy Karel Kopfrkingl vzorný otec rodiny, spořádaný občan, spalovač, později vedoucí pražského krematoria pod vlivem fašistického myšlení a víry v dosažení moci se mění ve zrůdu a vykonavatele zla, zároveň je ovlivněn i orientální filosofií okázale demonstruje své nekuřáctví, abstinenci, vřelý vztah k hudbě je fascinován světem mrtvých, díky četbě knihy o Tibetu chápe zpopelňování jako vysvobození předměty i osoby kolem sebe nazývá okázalými jmény – sebe Roman (protože je romantik), manželku Marii Lakmé, děti Božské, Slunné atd., krematorium Chrám smrti, i kočku Willi Reinke – nacista, který Kopfrkingla přesvědčí, že má árijskou krev a aby začal pracovat pro nacisty osoby jmenující se zvířecími jmény – Lišková, Fenek, Beran, Zajíc – (odpovídají Kopfrkinglově rovnocennému chápání zvířat a lidí) osoby ukazující zaujetí Kopfrkingla hudbou – Janáček, Wagner, Strauss, atd

3. Děj a kompozice kompozice chronologická Karel Kopfrkingl pracuje v pražském krematoriu jako spalovač. Dává najevo své nekuřáctví, abstinenci, miluje svou ženu (i když je jí pravidelně nevěrný) a děti. Vše naruší příjezd dávného přítele, nyní nacisty, Williho Reinkeho. Ten přesvědčí Karla, že má árijskou krev. Manželčin židovský původ mu ale brání stoupat v nacistické hierarchii, a proto se ji rozhodne zabít. Oběsí ji v koupelně. Zabije také i svého syna, kterého umlátí v krematoriu, kde je nyní již ředitelem. Své činy chápe nikoliv jako vraždu, ale jako projev milosrdenství, díky kterému vysvobodil rasově nečisté z pozemských starostí. Když se pokusí zabít i svou dceru, je přerušen svým dvojníkem – výplodem své fantazie, tibetským vyslancem. Ten ho vyzve, aby zaujal místo dalajlámy. Místo toho je ale odváděn třemi zřízenci (pro Kopfrkingla andělé) do sanitky. V závěru je Kopfrkingl konfrontován s průvodem lidských trosek vracejících se z koncentračního tábora.

4. Jazyk vypravování v er-formě, ale četné dlouhé vnitřní monology Karla Kopfrkingla vyjadřování spisovné, jména viz slide 7 dílo je uvozeno citátem italského básníka Govanniho Papiniho "Největší lstí ďábla je, když sám o sobě prohlašuje, že není."   5. Okolnosti vzniku díla a vliv roku 1968 natočil stejnojmenný film Juraj Herz, spolu s Fuksem vytvořili scénář hlavní roli hrál Rudolf Hrušínský – pryč je jeho švejkovská vlídnost další herci: Vlasta Chramostová, Ilja Prachař, Vladimír Menšík

Zdroje: ANDREE, Lukáš. Literatura pro 4. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2010, 3 sv. ISBN 978-80-7358-151-0 ANDREE, Lukáš. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735- 8016-0