Slovní úlohy – řešení soustavou – 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Advertisements

Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Soustava lineárních rovnic
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Soustava lineárních nerovnic
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – soustava rovnic 1 VY_42_INOVACE_31 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – soustava rovnic 2 VY_42_INOVACE_32 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Ukázkové řešení. Postup: 1. Určíme si neznáme 2. Sestavíme rovnice ze vztahů ve slovní úloze 3. Aplikujeme dosazovací metodu a výpočet neznámých 4. Zkouška.
Soustava lineárních rovnic
Kvadratické nerovnice
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Ryze kvadratická rovnice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
4.6 SLOVNÍ ÚLOHY vedoucí na soustavy lineárních rovnic Mgr. Petra Toboříková.
Společná práce. 1.Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R08_Slovní úlohy TEMA: Matematika 9.ročník.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Soustava lineárních rovnic
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Soustava lineárních nerovnic
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
Řešení slovních úloh rovnicemi
Název prezentace (DUMu):
Autor: Ing. Jitka Michálková
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Petr dnes ve škole psal test z převodů jednotek délky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Rovnost versus rovnice
Slovní úlohy o společné práci − 2
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Soustavy lineárních rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Transkript prezentace:

Slovní úlohy – řešení soustavou – 1 Matematika pro 9. ročník Slovní úlohy – řešení soustavou – 1

Slovní úlohy – opakování Slovní úlohy jsou takové početní úlohy, ve kterých je souvislost mezi danými a hledanými čísly vyjádřena slovní formulací a v nichž je třeba na základě vhodné úvahy zjistit, jaké početní výkony je třeba provést s danými čísly, abychom došli k číslům, která máme vypočítat. Každá slovní úloha obsahuje podmínku (či podmínky) a otázku (či otázky). Podmínkou úlohy rozumíme úplný popis toho, o co v úloze jde, spolu s číselnými údaji, jež popsanou situaci charakterizují. Otázka pak udává, co máme vypočítat. Abychom slovní úlohu vyřešili, je třeba vyjádřit hledaná čísla pomocí proměnných a tyto proměnné vypočítat. To lze obvykle dvěma způsoby: úsudkem (aritmeticky) nebo rovnicí či soustavou rovnic (algebraicky). Řešení úsudkem bývá často obtížné, řešení rovnicí nebo soustavou rovnic bývá jednodušší. A tak se na řešení pomocí rovnic zaměříme.

Postup při řešení slovních úloh – opakování 1. Seznámení s úlohou (Pozorně si přečteme text úlohy. Raději i několikrát. Důležité je situaci popsanou v úloze správně a zcela pochopit a uvědomit si, co máme vypočítat.) 2. Rozbor slovní úlohy (Ujasníme si podmínky a otázky slovní úlohy. Musíme znát význam každého výrazu v zadání. Mezi neznámými údaji zvolíme jeden, o kterém nevíme vůbec nic, jako neznámou. Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádříme všechny ostatní údaje z textu. Provedeme stručný zápis zadání úlohy, případně použijeme i nějaký způsob grafického znázornění – obrázek. Sestavíme logickou rovnost plynoucí z textu úlohy.) 3. Matematizace reálné situace (Vyjádříme logickou rovnost úlohy matematickou symbolikou, např. rovnicí, nerovnicí, numerickým příkladem.) 4. Řešení úlohy matematickým aparátem (Vyřešíme sestavenou rovnici, nerovnici, matematický výraz pomocí ekvivalentních úprav, numerických výpočtů, grafického řešení.) 5. Kontrola správnosti řešení (Zkontrolujeme numerické výpočty, posoudíme reálnost řešení, zkontrolujeme správnost dosazením do textu slovní úlohy a to, zda řešení odpovídá podmínkám slovní úlohy.) 6. Formulace slovní odpovědi na otázku či otázky slovní úlohy.

Slovní úlohy o směsích Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Příklad: Petr má 18 mincí jedno a dvou eurových v celkové hodnotě 28 Euro. Kolik mincí má hodnotu 1 Eura a kolik hodnotu 2 Eura? Možnosti: „Hledat“ výsledek výčtem možností je sice možné, leč často velmi zdlouhavé a nevýhodné. Naučíme se tedy opět i pro tento typ slovních úloh sestavovat rovnice na základě logické rovnosti plynoucí ze zadání úlohy. 18 mincí 1 € a 0 mincí 2 € … 18 € 17 mincí 1 € a 1 mince 2 € … 19 € 16 mincí 1 € a 2 mince 2 € … 20 € 15 mincí 1 € a 3 mince 2 € … 21 € 14 mincí 1 € a 4 mince 2 € … 22 € 13 mincí 1 € a 5 mincí 2 € … 23 € 12 mincí 1 € a 6 mincí 2 € … 24 € 11 mincí 1 € a 7 mincí 2 € … 25 € 10 mincí 1 € a 8 mincí 2 € … 26 € 9 mincí 1 € a 9 mincí 2 € … 27 € 8 mincí 1 € a 10 mincí 2 € … 28 € 7 mincí 1 € a 11 mincí 2 € … 29 € 6 mincí 1 € a 12 mincí 2 € … 30 € 5 mincí 1 € a 13 mincí 2 € … 31 € 4 mince 1 € a 14 mincí 2 € … 32 € 3 mince 1 € a 15 mincí 2 € … 33 € 2 mince 1 € a 16 mincí 2 € … 34 € 1 mince 1 € a 17 mincí 2 € … 35 € 0 mincí 1 € a 18 mincí 2 € … 36 €

Slovní úlohy o směsích 1 . x + 2 . (18 – x) = 28 x + 36 – 2x = 28 Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Příklad: Petr má 18 mincí jedno a dvou eurových v celkové hodnotě 28 Euro. Kolik mincí má hodnotu 1 Eura a kolik hodnotu 2 Eura? Počet mincí: x Počet mincí: 18 – x Hodnota: 1 . x Počet všech mincí: 18 Hodnota: 2 . (18 – x) Hodnota všech mincí: 28 € Některé slovní úlohy je možné řešit jednodušeji, když se nesnažíme sestavit jedinou rovnici s jedinou neznámou, ale sestavíme rovnic více s více neznámými. Které řešení zvolíme, pak záleží nejen na konkrétním příkladu, ale i na tom, který způsob nám více vyhovuje. Podíváme se tedy nyní co a jak se při řešení změní. Hodnota 1 eurových + hodnota 2 eurových = hodnota všech mincí 1 . x + 2 . (18 – x) = 28 x + 36 – 2x = 28 – x = 28 – 36 – x = – 8 x = 8 Jednoeurových mincí je 8, dvoueurových 18 – 8 = 10 mincí.

Postup při řešení slovních úloh soustavou rovnic 1. Seznámení s úlohou (Pozorně si přečteme text úlohy. Raději i několikrát. Důležité je situaci popsanou v úloze správně a zcela pochopit a uvědomit si, co máme vypočítat.) 2. Rozbor slovní úlohy (Ujasníme si podmínky a otázky slovní úlohy. Musíme znát význam každého výrazu v zadání. Hledané údaje, o kterých víme nejméně (nevíme nic), označíme jako neznámé. Pomocí nich vyjádříme všechny ostatní údaje dané zadáním. Provedeme stručný zápis zadání úlohy, případně použijeme i nějaký způsob grafického znázornění – obrázek. Sestavíme logické rovnosti plynoucí z textu úlohy.) 3. Matematizace reálné situace (Vyjádříme logické rovnosti úlohy matematickou symbolikou, např. rovnicemi, nerovnicemi.) 4. Řešení úlohy matematickým aparátem (Vyřešíme sestavenou soustavu rovnic, nerovnic pomocí některého ze známých postupů a ekvivalentních úprav, numerických výpočtů či případně pomocí grafického řešení.) 5. Kontrola správnosti řešení (Zkontrolujeme numerické výpočty, posoudíme reálnost řešení, zkontrolujeme správnost dosazením do textu slovní úlohy a to, zda řešení odpovídá podmínkám slovní úlohy.) 6. Formulace slovní odpovědi na otázku či otázky slovní úlohy.

Slovní úlohy o směsích x + y = 18 1 . x + 2 . y = 28 x 18 y 28 € 1 . x Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Příklad: Petr má 18 mincí jedno a dvou eurových v celkové hodnotě 28 Euro. Kolik mincí má hodnotu 1 Eura a kolik hodnotu 2 Eura? Počet mincí: x Počet všech mincí: 18 Počet mincí: y 28 € Hodnota: 1 . x Hodnota všech mincí: Hodnota: 2 . y Počet 1 eurových + počet 2 eurových = počet všech mincí x + y = 18 Hodnota 1 eurových + hodnota 2 eurových = hodnota všech mincí 1 . x + 2 . y = 28 x + y = 18 /.( – 1)  x = 18 – y x + 2y = 28 x = 18 – 10 – x – y = – 18 x = 8 x + 2y = 28 y = 10 Jednoeurových mincí je 8, dvoueurových mincí je 10.

Slovní úlohy o směsích 59 známek … 686,- Kč x známek (59 – x) známek Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Asistentka zakoupila 59 poštovních známek za 686,- Kč. Známky byly dvou druhů. Jedny v hodnotě 10,- Kč a druhé v hodnotě 14,- Kč. Kolik bylo kterých? Cena známek za 10,- Kč + cena za 14,- Kč = cena všech známek 59 známek … 686,- Kč 10 Kč 14 Kč x známek (59 – x) známek 10 . x 14 . (59 – x) Asistentka koupila 35 poštovních známek po 10,- Kč a 24 poštovních známek po 14,- Kč.

Slovní úlohy o směsích 59 známek … 686,- Kč x známek y známek 10 . x Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Asistentka zakoupila 59 poštovních známek za 686,- Kč. Známky byly dvou druhů. Jedny v hodnotě 10,- Kč a druhé v hodnotě 14,- Kč. Kolik bylo kterých? Počet známek za 10,- Kč + počet za 14,- Kč = počet všech známek Při použití dosazovací metody řešení soustavy rovnic dostaneme tvar rovnice použité při řešení pomocí jedné lineární rovnice s jednou neznámou. Cena známek za 10,- Kč + cena za 14,- Kč = cena všech známek 59 známek … 686,- Kč 10 Kč 14 Kč x známek y známek 10 . x 14 . y Asistentka koupila 35 poštovních známek po 10,- Kč a 24 poštovních známek po 14,- Kč.

… tak ještě jednou sčítací metodou. Slovní úlohy o směsích Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Asistentka zakoupila 59 poštovních známek za 686,- Kč. Známky byly dvou druhů. Jedny v hodnotě 10,- Kč a druhé v hodnotě 14,- Kč. Kolik bylo kterých? Počet známek za 10,- Kč + počet za 14,- Kč = počet všech známek Cena známek za 10,- Kč + cena za 14,- Kč = cena všech známek … tak ještě jednou sčítací metodou. 59 známek … 686,- Kč 10 Kč 14 Kč x známek y známek 10 . x 14 . y Asistentka koupila 35 poštovních známek po 10,- Kč a 24 poštovních známek po 14,- Kč.

Slovní úlohy o směsích 45 kg … 190,- Kč za kg x kg (45 – x) kg 155 . x Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Prodavač má ze dvou druhů kávy připravit 45 kg směsi za 190,- Kč za kilogram. Kilogram prvního druhu stojí 155,- Kč, druhého 215,- Kč. Jaké množství kávy prvního druhu a jaké druhého musí smíchat? Cena kávy za 155,- Kč/kg + cena za 215,- Kč/kg = celková cena smíchané kávy 45 kg … 190,- Kč za kg 155,- Kč 215,- Kč x kg (45 – x) kg 155 . x 215 . (45 – x) Prodavač musí smíchat 18,75 kg kávy levnější a 26,25 kg kávy dražší.

Slovní úlohy o směsích 45 kg … 190,- Kč za kg x kg y kg 155 . x Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Prodavač má ze dvou druhů kávy připravit 45 kg směsi za 190,- Kč za kilogram. Kilogram prvního druhu stojí 155,- Kč, druhého 215,- Kč. Jaké množství kávy prvního druhu a jaké druhého musí smíchat? Množství kávy (počet kg) za 155,- Kč + množství za 215,- Kč = množství celkové Cena kávy za 155,- Kč/kg + cena za 215,- Kč/kg = celková cena smíchané kávy 45 kg … 190,- Kč za kg 155,- Kč 215,- Kč x kg y kg 155 . x 215 . y Prodavač musí smíchat 18,75 kg kávy levnější a 26,25 kg kávy dražší.

Slovní úlohy o směsích 157 studentů v 65 pokojích Slečny Mladí pánové Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Na vysokoškolské koleji je ubytováno 157 studentů v 65 pokojích. Některé jsou dvoulůžkové a v nich jsou ubytovány slečny, některé trojlůžkové a ty obývají mladí pánové. Kolik je na koleji ubytovaných slečen a mladých pánů? Počet slečen + počet mladých pánů = celkový počet všech studentů 157 studentů v 65 pokojích Slečny Mladí pánové x pokojů y pokojů Na vysokoškolské koleji je ubytováno 76 slečen studentek a 81 mladých pánů studentů. 2.x slečen 3.y pánů

Slovní úlohy o směsích 157 studentů v 65 pokojích Slečny Mladí pánové Základním principem slovních úloh o směsích je „míchání“ dvou či více „látek“. Na vysokoškolské koleji je ubytováno 157 studentů v 65 pokojích. Některé jsou dvoulůžkové a v nich jsou ubytovány slečny, některé trojlůžkové a ty obývají mladí pánové. Kolik je na koleji ubytovaných slečen a mladých pánů? Počet dvoulůžkových pokojů pro slečny + počet trojlůžkových pokojů pro mladé pány = = celkový počet všech pokojů Počet slečen + počet mladých pánů = celkový počet všech studentů 157 studentů v 65 pokojích Slečny Mladí pánové x pokojů y pokojů 2.x slečen 3.y pánů Na vysokoškolské koleji je ubytováno 76 slečen studentek a 81 mladých pánů studentů.

Řešení slovních úloh pomocí soustavy rovnic Prodavač má ze dvou druhů kávy připravit 45 kg směsi za 190,- Kč za kilogram. Kilogram prvního druhu stojí 155,- Kč, druhého 215,- Kč. Jaké množství kávy prvního druhu a jaké druhého musí smíchat? Neznámá x (množství kávy prvního druhu) Neznámá y (množství kávy prvního druhu) Množství kávy (počet kg) za 155,- Kč + množství za 215,- Kč = množství celkové Cena kávy za 155,- Kč/kg + cena za 215,- Kč/kg = celková cena smíchané kávy 45 kg … 190,- Kč za kg 155,- Kč 215,- Kč Vzniklou soustavu dvou rovnic o dvou neznámých řešíme libovolnou metodou. x kg y kg 155 . x 215 . y

Použité zdroje 2 Eura - [cit. 2013-05-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-72571.html>. 1 Euro - [cit. 2013-05-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-one-euro-coin.html>. Známka (Postage stamp) - [cit. 2013-05-12]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-blank-postage-stamp-template-dedicated-to-susi-tekunan-by-r-d-miccahofman-3.html >. Káva - [cit. 2013-05-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-16497.html>. Studentka - [cit. 2013-05-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-smiling-girl-with-glasses.html>. Student - [cit. 2013-05-13]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://www.clker.com/clipart-12201.html>.