Projděte Hedvábnou stezkou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vznik státních útvarů III.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
vytvořený v projektu OP VK
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
STAROVĚKÁ INDIE.
EGYPTSKÁ KULTURA A VZDĚLANOST
Vznik státních útvarů II.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověká Indie 6. ročník
Charakteristika starověku
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
STAROVĚKÁ ČÍNA.
STAROVĚK.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Starověká Mezopotámie
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Mgr. Jindřiška Řehořková
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Starověk.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
Úvod do starověku; Vznik písma
Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C55D6_Indie, Čína
VY_32_INOVACE_
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Mgr. Jindřiška Řehořková
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
ČÍNA.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Projděte Hedvábnou stezkou 8 7 9 1 5 6 10 2 3 4 12 11 1 9 5 Cíl 2 3 4 8 6 10 12 11 7 Start – klikni na políčko 1 Obr. 1: Zdroj [1] Tým 1 Použité zdroje Pravidla hry Tým 2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Správně! Zpět na Hedvábnou stezku

Bohužel! Zpět na Hedvábnou stezku

1. Které starověké státy řadíme mezi staroorientální? Řecko, Řím Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína

1. Jaké společné znaky staroorientální státy mají? vznikají u moře půda je soukromým vlastnictvím využívají otrocké síly vznikají v povodí velkých řek půda patří panovníkovi základním zdrojem obživy je zemědělství

2. Který starověký stát, přes nějž Hedvábná stezka vedla, vznikl v oblasti na obrázku? V povodí jakých řek to bylo? Mezopotámie Eufrat a Tigris Indie Ganga a Brahmaputra

2. Který starověký stát, přes nějž Hedvábná stezka vedla, vznikl v oblasti na obrázku? V povodí jakých řek to bylo? Indie Indus a Ganga Čína Chuang-che a Jang-c´-tiang

3. Souhlasíte s tvrzením, že území Mezopotámie částečně kopíruje území tzv. Úrodného půlměsíce? ANO NE

3. Souhlasíte s tvrzením, že z oblasti tzv. Úrodného půlměsíce se do světa rozšířil chov bource morušového? NE ANO

4. Poznáte podle písma na obrázku odkud tento „dokument“pochází? Obr. 2: Zdroj [2] Indie Mezopotámie

4. Dokázali byste určit, ve kterém starověkém státě byla tato destička nalezena? Obr. 3: Zdroj [3] Egypt Čína

5. Ur, Uruk, Lagaš, Nippur, Eridu a Kiš jsou města Obr. 4: Zdroj [4] sumerská babylonská

5. O kterém panovníkovi je řeč? „Spravedlivé zákony, které král mocný pevně stanovil a zemi opatřil řádný mrav a dobré vedení, aby spravedlnosti dal vzejít na zemi, aby vyhubil bezbožníky zlosyny, aby silný nekřivdil slabému…Tedy: Jestliže právoplatný občan vyrazil oko příslušníku plnoprávných občanů, vyrvou mu oko. Jestliže zlomil kost plnoprávného občana, zlomí mu kost. Jestliže dítě udeřilo svého otce, uříznou mu jeho ruku.“ Zdroj: [5] Enmerkar Chamurappi

6. Kdysi dávno se lidé v této zemi rozhodli vystavět věž vysokou tak, aby sahala až k nebi. Ano, správně jste poznali, že řeč je o Babylonské věži. Byla tato stavba zikkuratem? Zdroj [8] ne ano

Pyramidy sloužily jako paláce. 6. Souhlasíte s tím, že… Pyramidy jsou stavby, které vznikaly ve starověkém Egyptě. Mají tvar obřích jehlanů a jejich stěny jsou naprosto hladké. Na stavbě pracovali zejména otroci. Pyramidy sloužily jako paláce. Ne Ano

7. Panovníkem byl v Egyptě faraon. O faraonovi platí, že… jeho slovo bylo zákonem jeho vláda byla kontrolována vezíry byl ztělesněním boha patřila mu všechna půda

7. Těla zemřelých Egypťané mumifikovali 7. Těla zemřelých Egypťané mumifikovali. Právě díky mumifikaci získali důležité znalosti v oblasti anatomie. Tyto vědomosti pak uplatňovali v lékařství. Egypťané byli výbornými lékaři. Léčili však především s pomocí bylin. Žádné specializované obory v lékařství zatím nebyly. Egypťané byli výbornými lékaři. Věnovali se i očnímu a zubnímu lékařství. Zvládali i jednoduché operace mozku.

8. Nádobám na obrázku se říkalo kanopy. Víš, k čemu sloužily? Do kanop se ukládaly vnitřnosti mumifikované osoby. Do kanop se ukládaly potraviny. Obr. 5: Zdroj [6]

8. Pohřební zlatá maska na obrázku patří… Obr. 6: Zdroj [7] Tutanchamonovi Amenhotepovi

9. Jak se jmenoval indický panovník, který nechával svá nařízení tesat do sloupů, které byly rozmístěny po celé zemi? Tento panovník je také znám tím, že vládl bez použití násilí a zřizoval nemocnice pro lidi i zvířata. Zdroj [8] Čandragupta Ašóka

9. Indické písmo je hláskové 9. Indické písmo je hláskové. Nejstarším literárním jazykem v Indii je/jsou… Zdroj [8] védy sánskrt

(uctívají jednoho boha) 10. Nejrozšířenějším náboženstvím v Indii je hinduismus. Hinduismus je náboženství… monoteistické (uctívají jednoho boha) polyteistické (uctívají mnoho bohů)

10. Myšlenkovým směrem rozšířeným v Indii je i buddhismus 10. Myšlenkovým směrem rozšířeným v Indii je i buddhismus. Vyber, které pojmy s buddhismem souvisí. Buddha Šiva Nirvána Siddhárta Gautama Nirvána Meditace

11. Víte, se kterým čínským objevem souvisí obrázky? Obr. 8: Zdroj [10] Obr. 7: Zdroj [9] hedvábí papír

11. Víte, čím se v Číně platilo? Drahými kameny Střelným prachem Mincemi (od 6. - 5. stol. př. n. l.) Mušlemi Hedvábím Mincemi (od 6. - 5. stol. př. n. l.) Zdroj [8]

12. Odkud se do Číny dostalo zemědělství? Bylo přejato z oblasti tzv. Úrodného půlměsíce. Odnikud nebylo přejato, vyvinulo se zde samostatně.

12. Rozhodněte, která tvrzení o Velké čínské zdi jsou platná. Obr. 9: Zdroj [11] Byla vybudována na obranu. Stavba započala za dynastie Čchin. Stráže se domlouvaly kouřovými signály. Je dlouhá asi 6 700 km. Její stavba započala za dynastie Ming. Má asi 25 000 strážních věží. Zdroj [8]

Zpět na Hedvábnou stezku [1] SHIZHAOO. Wikimedia – file 20050516220851!Seidenstrasse.gmt. [On line]. 2005 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:20050516220851!Seidenstrasse_GMT.jpg>. Licence: GNU Free Documentation Licence. [2] UDIMU. Wikimedia – file Amarna tablet. [On line]. 2007 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amarna_tablet.jpg>. Licence: GNU Free Documentation Licence. [3] CAPTMONDO. Wikimedia – file FragmentaryLimestoneStelaOfNeferabu-BritishMuseum-August21.08. [On line]. 2008 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amarna_tablet.jpg>. Licence: GNU Free Documentation Licence. [4] SAMULILI. Wikimedia – file Sumer. [On line]. 2006 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sumer.jpg>. Licence: GNU Free Documentation Licence. [5] ČAPEK, V. a kol.: Světové dějiny 1 – Dějiny lidských civilizací od pravěku do poloviny 17.století. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, s. 29. ISBN 80-7168-147-4. [6] NINA-NO. Wikimedia – file Krukkerberlin. [On line]. 2006 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Krukkerberlin.jpg>. Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. [7] JERZISTRZELECKI. Wikimedia – file Tutanchamon. [On line]. 2009 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tutanchamon_(js)_1.jpg>. Licence: GNU Free Documentation Licence. [8] RULF, J. a kol.: Dějepis – Pravěk a starověk. 2. vyd. Praha: SPN, 2004. ISBN 80-7235-274-1. [9] KUEBI. Wikimedia – file Silk worm 21 day. [On line]. 2007 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silk_worm_21_days_02.jpg>. Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. [10] FIE LUPLOAD BOD. Wikimedia – Khotan-fabrica-seda. [On line]. 2005 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Khotan-fabrica-seda-d02.jpg>. Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. [11] FANGHONG. Wikimedia – GreatWall6. [On line]. 2005 [cit. 2009-02-09]. Dostupné z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GreatWall6.jpg>. Licence: Creative Commons Attribution ShareAlike. Zpět na Hedvábnou stezku

Šťastnou cestu  Hry se účastní dva týmy. Za každou správnou odpověď se postupuje na Hedvábné stezce vpřed. Pokud tým odpoví špatně, má „stop“ na jedno kolo. Pokud odpoví špatně oba týmy, „stopka“ se anuluje. Vyhrává tým, který dříve dosáhne vrcholu posledního (12) stanoviště na Hedvábné stezce. Šťastnou cestu  Zpět na úvodní stránku

% Gratulujeme!!!